Skip to main content
Vraag

Kan niet bellen, wel gebeld worden

• April 27, 2025
  • 3 reacties
  • 188 Bekeken

Mobiel: moto g04s

Android versie 14 (mobiel zegt up to date met updates)

Fysieke SIM, prepaid, nieuw nummer (dus geen overstap), paar maanden(?) in gebruik

Vlak na activatie heb ik volgens mij getest dat ik kon bellen naar een andere mobiel, evenals gebeld worden door een andere mobiel (over laten gaan, opgenomen, gesproken). Bij mijn weten werkte dit via “het telefoon netwerk". In de tussentijd gebruik ik hem eigenlijk vooral voor whatsapp, via thuis of werk wifi netwerk; geen problemen mee, al is de mobiel soms wat traag (bekend euvel volgens mij). Mobile data staat uit, ivm de prepaid. Ik word heel af en toe gebeld, dus dat werkt.

Vanavond echter zelf geprobeerd te bellen naar een andere mobiel, in een enigszins noodsituatie… en mijn mobiel verbrak gelijk de verbinding (“ploink"); hij ging niet eens over bij de ander, geen gemiste oproep, niks. (Ikzelf zie de uitgaande call wel in mijn call history.) Beide zijn NL nummers. Ik ben in NL. Het gebelde tel nr staat niet in de blocked lijst. Call barring staat niet aan. Heb mijn mobiel herstart; ik hield hetzelfde probleem.

Nav andere topics en klachten heb ik wat zitten spelen met de bellen via wifi (call app > settings > calling accounts) en bellen via 4G (phone settings > network > mobile network) settings. Na de wifi setting UIT had ik nog steeds hetzelfde probleem. Na ook de 4G setting UIT probeerde hij wel te bellen, maar de anders mobiel ging nog steeds niet over, en na een hele tijd hing mijn mobiel op met de melding “network busy”. Op dat moment werkte gebeld worden ook niet meer (de andere persoon kreeg al na zo'n twee tellen mijn voicemail). Heb daarna deze settings hersteld; probleem was terug bij af. Vervolgens nogmaals de wifi en 4G settings UITgezet….. en toen werkte bellen naar (en gebeld worden vanaf) de andere mobiel opeens wel.

(De 4G setting kan overigens niet UITgezet worden zonder ook de wifi setting UIT te zetten; geen idee of dit normaal is… ik dacht altijd dat wifi = prive/thuisnetwerk en 4G = mobile data/roaming iets anders waren? Voor de duidelijkheid, dit betreft dus de bellen via wifi setting, niet de algemene wifi setting die de hele tijd gewoon aan stond.)

Anyway. Ben ondertussen 1-2 uur bezig geweest met settings zoeken en tweaken en test calls maken en redelijk geirriteerd. Spookt mijn telefoon? Of kan ik beter Simyo opzeggen en naar een andere provider gaan, als ik met settings moet puzzelen om in noodgevallen bereikbaar te zijn? (Dat leek de oplossing te zijn in een ander topic hier.) 

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • April 27, 2025

Beste ​@Suzanne_123 ik neem aan dat je nog garantie hebt op de Moto, heb je al contact gezocht met de leverancier van het toestel en/of de helpdesk van Moto of het forum van Moto?

Wifi en mobiel netwerk staan los van elkaar, als je de wifi aan hebt kun je 4G/5G uitzetten en omgekeerd.

• auteur
  • Beginner
  • June 13, 2025

Excuses voor de late reactie. 

Dit betreft niet de algemene wifi setting en algemene mobile data setting. 

De settings waarmee ik (nav andere topics/klachten) heb zitten spelen, zijn de “bellen via wifi” setting (te vinden in de call app > settings > calling accounts) en de “bellen via 4G” setting (te vinden in de phone settings > network > mobile network). Deze settings zijn duidelijk met elkaar verbonden, op een manier, want op het moment dat je ze aanpast, geeft de mobiel zelf meldingen in de trant van “dit kan niet want de andere staat nog uit” of “ik zet nu ook de andere aan voor je". 

Friesian
  • Forum Expert
  • June 14, 2025

Hoi ​@Suzanne_123 -Suzanne.

Ik geloof dat ​@JanD misschien een kleine denkfout maakte. Dit gaat idd om Iets anders. 

Eigenlijk zou je niet hoeven te werken aan bellen via WiFi. Dit laat je gewoon aan staan. Dit zorgt ervoor dat wanneer je bijvoorbeeld thuis op een plek wat minder goede signaalsterkte hebt van het mobiele netwerk dat bellen overschakelt naar bellen via je WiFi-netwerk. Dit telt dus dan wel mee wat betreft belminuten.

Soms geeft de instelling bellen via 4G wat problemen en wanneer je dat uitzet kan dan verschil maken.

Trouwens, roaming speelt alleen in het buitenland. Je maakt dan gastgebruik het netwerk van een roamingpartner. Bellen via het 4G netwerk houdt wel in dat je het 4G netwerk (4e generatie netwerk) gebruikt wat je ook gebruikt voor mobiel internet.