Skip to main content
Hoi, ik heb sinds november 2013 ineens onregelmatig (zo eens in de twee weken) last van een iPhone die het KPN netwerk ineens niet meer vindt (weergave van "geen service"). Een reset (home en aan/uitknop) lost het probleem op, maar irritant is het wel. De simkaart die ik van simyo gebruik heb ik sinds eind 2011, en ik draai nog op ios 6.1.2. Daar draaide de telefoon overigens ook op voordat dit probleem zich voor het eerst voordeed, ik heb tussentijds geen update uitgevoerd.



Omdat de telefoon wel meteen een netwerk vindt na een reset of nadat ik hem volledig uit en weer aan heb gedaan denk ik niet dat het een hardware probleem is. Ik lees op andere fora dat het vaak aan een simkaart kan liggen. Zou dat inderdaad het geval kunnen zijn? Ik heb hem al uit zijn slot gehaald en hem met een doekje schoongewreven, maar dat heeft niet geholpen.
Hoi Jjdelange, welkom op het Simyo forum :)



Dat je telefoon wel een netwerk kan vinden, lijkt juist aan te geven dat je simkaart wel signaal kan doorgeven.

Wat we in zo'n geval aanraden is om je simkaart eens in een andere telefoon te testen om te zien of het probleem zich dan ook voordoet.

Als je de mogelijkheid hebt, kun je dan ook een andere simkaart in je eigen telefoon proberen? Dat noemen we een kruistest, en zo kunnen we uitsluiten waar de oorzaak ligt: telefoon of simkaart.



Je zou ook een vervangende simkaart kunnen bestellen als je wil, dat kost €5, en dan weet je daarna direct of dit helpt of niet.
Lichtelijk teleurgesteld in je advies; ik geef aan dat het probleem zich onregelmatig voordoet, en dat een reset dan helpt. Dus ja, de simkaart geeft inderdaad het signaal het merendeel van de tijd door. Het gaat juist om die keren dat hij dat (mogelijk) niet doet!



Je beseft dat je me nu vraagt om mijn eigen telefoon te testen met een sim (en dus nummer) van een ander, voor een periode van max 2 weken? En ik dus de telefoon van die ander voor die periode moet gebruiken? Ik onderschat blijkbaar de kosten van een SIM kaart, had gehoopt dat ik na een aantal jaar wel gratis een vervangende zou kunnen krijgen met deze klacht. Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak, eens?



Mvg,

JJ
Hoi Jjdelange,



Voordat we eventueel een nieuwe simkaart toesturen, willen we eerst graag weten of het probleem wel aan de simkaart ligt of misschien toch aan je telefoon, vandaar de vraag van Ernst om in ieder geval je eigen simkaart in een andere telefoon te stoppen en na te gaan of je hierin hetzelfde probleem ervaart, in dat geval zal je dus wel bereikbaar zijn op je eigen nummer :)



Dit doen we, omdat we graag eerst het probleem precies willen vaststellen, omdat we daarmee het snelst tot de juiste oplossing komen, in plaats van dat we het één en ander gaan uitproberen.



Wat ik daarom daarnaast graag van je zou willen weten is, naast of het probleem zich ook voordoet in een andere telefoon, is of je dit probleem op één locatie ervaart of op meerdere postcodes?



Ik verneem graag je bevindingen! 🙂

Reageer