Skip to main content
Goedemorgen,



Door alle verhalen op deze forum over al dan niet terechte (enorme) verbruiken, kijken wij bijna dagelijks op mijnsimyo naar het verbruik.

Zo zag ik ineens dat er 6X een MMS verstuurd zou zijn. Uiteraard gelijk de uitgaande berichten van de telefoon (Iphone 4S, IOS 7.04) vergeleken met de gegevens volgens de website.

Het blijkt hier te gaan om zeer korte tekstberichten, zonder een foto o.i.d. die verstuurd zijn als Imessage naar een emailadres. Dat emailadres is uiteraard gekoppeld aan Imessage van de ontvanger. Van de laatse 3 berichten hebben we kunnen nagaan dat we thuis waren. Thuis hebben we 2 WIFI punten voor optimaal bereik. Nu kan het natuurlijk zijn dat de telefoon toch op 3G stond, ook geen probleem, wij hebben simonly met een kleine bundel van 200MB. Aangezien Imessage gewoon via internet gaat zijn hier normaal gezien dan ook geen kosten aan verbonden, tenzij je natuurlijk buiten je bundel gaat maar dan nog kost het maar 0,15 €/MB.

Toch zijn deze 6 berichten in rekening gebracht als zijnde MMS. Graag zou ik willen weten hoe dit mogelijk is? Uiteraard hebben we gelijk maar de MMS functie uit gezet in de telefoon (Instellingen, Berichten en dan schuifje uit zetten bij Mms-berichten).

In een ander topic geven moderator Ernst en Charlene aan dat MMS verstuurd wordt via internet en lijkt me dat dit dus uit de bundel moet gaan.

P.S. er wordt regelmatig door ons een Imessage bericht verstuurd, juist omdat dit kostenloos is, hiervoor is nog nooit zowel door jullie als voorgaande providers kosten voor in rekening gebracht.

Nu gaat het mij niet om die 3 EURO die we nu moeten betalen maar meer om het principe en hoe dit te verkomen. Wellicht een lang verhaal maar ik hoop tevens andere gebruikers te helpen met deze onduidelijkheid.

Gr. Adriaan
Ha Adriaan,



Zodra je iMessage opstart en naar een gesprek gaat of een nieuw gesprek begint gaat Apple kijken of de ontvanger ook iMessage heeft. Deze check kan, op langzame verbindingen of omdat het druk is bij Apple, enige tijd duren. 



Dus als jij snel bent met 't kiezen van een foto of 't tikken van een berichtje en je klikt op 'Send' of 'Verstuur', dan heeft Apple nog niet kunnen bepalen of iMessage bij de ontvanger beschikbaar is, dus wordt het bericht als SMS of MMS gestuurd.



Wanneer je aan het tikken bent veranderd de kleur van de verstuur-button. Groen betekent via sms/mms en blauw betekent via iMessage.



Voor de volgende keer dus altijd even de kleur checken. Eventueel kun je bij dezelfde instellingenpagina als jij aangeeft het schuifje 'Send as SMS'  ook uitzetten zodat je echt alleen maar iMessages kunt versturen.
Hallo Ahmed_a,



Ik ben bekend met de kleuren groen als SMS en blauw als Imessage. Als voorbeeld de laatste 3 berichten in de trend van:



Bericht 1: Goedemorgen

Bericht 2: Ben je al wakker?

Bericht 3: Hallo???



De kleur van de berichten zijn groen en dus verstuurd als SMS/MMS. Ik bestrijd ook niet dat deze als zodanig verstuurd zijn, ik vraag me meer waarom hier kosten voor gerekend zijn.

Ik begrijp dat als we langer hadden gewacht (misschien een paar seconden??) met versturen dat de kleur blauw was geweest en dus als Imessage verzonden.

Het zijn puur platte zeer korte tekstberichten, dit zou dus 3x een SMS moeten zijn, dus uit de bundel.

Als het als een MMS gezien wordt, gaat dit via internet, althans volgens Moderator Ernst en Charlene. Dus dan kunnen hier ook geen kosten aan verbonden zitten.



Pffff, je moet wel op een hoop dingen letten als je wat wilt doen,  eerst kijken of je wel op WIFI zit voordat je iets gaat doen met veel verbruik, dan de kleur van je Imessage controleren, een paar seconden wachten kan je 6 euro schelen????



Stelling: MMS gaat via internet, internet hebben we een bundel voor, toch kosten MMS?
Tja iMessage is een dienst van Apple. Wellicht Whatsapp gebruiken in de toekomst of Facebook chat. Deze gaan uitsluitend via internet en kunnen niet uit zichzelf sms of mms versturen.



Wat Ernst en Charlene zeggen klopt, MMS gaat via GPRS. Een bedrag rekenen voor een MMS doet elke provider helaas nog. Dit stamt volgens mij nog uit de beginjaren van MMS. Alhoewel ik niet weet hoe 't verder technisch wordt afgehandeld door de mobiele providers.



"In Nederland wordt het versturen van een mms per bericht afgerekend. Het GPRS-verkeer voor het versturen wordt niet afgerekend, behalve door Orange. De prijs per mms ligt ongeveer rond de 30-50 eurocent. Deze prijzen verschillen per operator. In België kost het versturen van een mms tussen de 10 en 30 eurocent."



Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Messaging_Service
Hier in de UK kost een mms bij de grote providers £0.25 tot £0.40, vergelijkbaar dus met de Nederlandse prijzen.
Hoi Adriaan_, welkom op het Simyo forum :)



Over het hoe-en-wat van Iphones, iMessage, groen en blauw, et cetera, hoef ik gelukkig niets uit te leggen (ahmed_a en Scotsman; dank!). De vraag is nu nog, hoe zit het met het registreren er van? Want; een MMS gaat via internet, maar wordt niet als internetgebruik geregistreerd.



Nou, MMS is zo'n beetje de oudste vorm van internetgebruik met je mobiel. Destijds (2002/2003) is er gekozen voor een uniforme registratie en tarifering. Met de telefoons die toen op de markt waren kon je ook enkel een foto sturen, ander mobiel internet bestond niet. Na de komst van 'normaal' internet, zoals browsen en streamen, is deze registratie en tarifering simpelweg niet aangepast.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat binnenkort gaat gebeuren en het zal ook nog wel een tijdje duren voordat je niet meer kunt MMS'en met nieuwe toestellen.

Reageer