Ik weet dat ik hier in een zogenaamd buitengebied zit, maar had verwacht dat een gesprek voeren wel tot de mogelijkheden zou moeten behoren. Op de KPN website is ons adres namelijk netjes 'grijs' gekleurd op "bellen en sms'en" kaart: https://www.kpn.com/4g/dekkingskaart.htm
Diezelfde kaart zegt: geen 3G+ en geen 4G+ ontvangst. 2G is ook niet of slecht aanwezig volgens die kaart. Dat is echter allemaal data en kan ik via Wifi doen. Maar bellen met een mobiele telefoon, tja, dat is toch wel handig. Echter is dat zelfs buitenshuis zeer slecht of zelfs helemaal niet mogelijk.
Met een BEN (dus T-mobile) simkaart van een vriend lukt het wel. Kunnen jullie KPN porren om wat aan het bereik hier te doen? Postcode 5161PM.
Zie bijgevoegde 'fieldtest' screenshot van mijn iPhone 5s. Dit is BUITENSHUIS genomen. Het varieert van -100 ~ -116 dB; wat dus waardeloos is.
Of hebben jullie een andere suggestie dan klagen bij KPN? Ik mag toch wel verwachten dat ik gewoon een normaal telefoongesprek kan voeren?
Voor de volledigheid, het gaat om een iPhone 5s model A1530: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); FDD-LTE (Bands 1, 2, 3, 5, 7, 8, 20); TD-LTE (Bands 38, 39, 40).
Bladzijde 1 / 1
Dat je geen 4G ontvangt op opgegeven postcode heeft te maken met je toestel. Die ondersteund geen band20 / 800Mhz.
Want volgens de dekkingskaart heb je bereik op bellen/smsen, 3G en 4G. Maar geen 3G+ en 4G+. Met jouw toestel zou je dus wel 3G moeten ontvangen.
Zet je netwerkmodus eens op alleen bellen.
Probeer jouw simkaart eens in een ander toestel en andersom. Daar kun je ook veel uit krijgen zoals telefoon niet meer goed werkend of is het de simkaart.
Want volgens de dekkingskaart heb je bereik op bellen/smsen, 3G en 4G. Maar geen 3G+ en 4G+. Met jouw toestel zou je dus wel 3G moeten ontvangen.
Zet je netwerkmodus eens op alleen bellen.
Probeer jouw simkaart eens in een ander toestel en andersom. Daar kun je ook veel uit krijgen zoals telefoon niet meer goed werkend of is het de simkaart.
Hoi Jaappp,
Wat jammer dat je zo'n slecht bereik hebt op jouw adres 😞 Ik heb zojuist onze netwerkspecialisten gebeld. Dit valt te verklaren doordat jij precies op de scheidingslijn tussen twee masten zit. De ene mast staat op 2 kilometer afstand, de andere op 2,5 kilometer afstand. Dat is behoorlijk ver.
Je kunt je bereik verbeteren door 4G aan te zetten op Mijn Simyo. Dit kun je doen door een vinkje bij 4G te zetten op de pagina waar je je bundels aan kunt passen. Zet vervolgens ook 4G aan in je toestel. Onze netwerkspecialisten kunnen zien dat de telefoon die jij gebruikt, ook op 4G zou moeten kunnen.
Doordat je nu geen gebruik maakt van 4G, maak je nu gebruik van de 2100 MHz frequentie. Deze frequentie heeft het slechtste bereik op jouw adres, omdat de meeste mensen via deze frequentie bellen en internetten. Door 4G te nemen, maak je gebruik van een lagere frequentie die ook veel minder gebruikt wordt. Hierdoor zal je bereik moeten verbeteren, al zal het nooit optimaal worden.
Daarnaast geven onze netwerkspecialisten aan dat er momenteel een storing is op de mast waar jij gebruik van maakt. Hierdoor kun je nog meer hinder ervaren dan gewoonlijk. Het is nog onbekend wanneer deze storing is opgelost. Merk jij ook dat het vooral de laatste paar dagen/weken slechter is geworden? Dan heeft dat vooral met deze storing te maken.
Ik hoor graag of je bereik beter is geworden. Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Samantha
@Ray, Heel erg bedankt voor je hulp 🙂
Wat jammer dat je zo'n slecht bereik hebt op jouw adres 😞 Ik heb zojuist onze netwerkspecialisten gebeld. Dit valt te verklaren doordat jij precies op de scheidingslijn tussen twee masten zit. De ene mast staat op 2 kilometer afstand, de andere op 2,5 kilometer afstand. Dat is behoorlijk ver.
Je kunt je bereik verbeteren door 4G aan te zetten op Mijn Simyo. Dit kun je doen door een vinkje bij 4G te zetten op de pagina waar je je bundels aan kunt passen. Zet vervolgens ook 4G aan in je toestel. Onze netwerkspecialisten kunnen zien dat de telefoon die jij gebruikt, ook op 4G zou moeten kunnen.
Doordat je nu geen gebruik maakt van 4G, maak je nu gebruik van de 2100 MHz frequentie. Deze frequentie heeft het slechtste bereik op jouw adres, omdat de meeste mensen via deze frequentie bellen en internetten. Door 4G te nemen, maak je gebruik van een lagere frequentie die ook veel minder gebruikt wordt. Hierdoor zal je bereik moeten verbeteren, al zal het nooit optimaal worden.
Daarnaast geven onze netwerkspecialisten aan dat er momenteel een storing is op de mast waar jij gebruik van maakt. Hierdoor kun je nog meer hinder ervaren dan gewoonlijk. Het is nog onbekend wanneer deze storing is opgelost. Merk jij ook dat het vooral de laatste paar dagen/weken slechter is geworden? Dan heeft dat vooral met deze storing te maken.
Ik hoor graag of je bereik beter is geworden. Hou je ons op de hoogte?
Groetjes,
Samantha
@Ray, Heel erg bedankt voor je hulp 🙂
Dag Samantha,
Dank voor het oppakken van mijn vraag.
Ik heb zojuist 4G aangezet op de Mijn Simyo website. Vooralsnog (~15 minuten) springt het toestel niet op 4G (toestel al wel een keer uit en aan gezet). Ik lees echter dat dit tot 1 uur kan duren. Laten we dus nog even wachten voordat we hier een conclusie uit trekken. In mijn telefoon heb ik gecontroleerd dat 'voice & data' op 4G staat, dus zo gauw er 4G netwerk is zou hij daar gebruik van moeten gaan maken.
Of het signaal hier slechter geworden is dan voorheen, is lastig te zeggen. Ik was voorheen niet vaak op dit adres, maar nu wel en merk het daarom nu iedere dag.
Als het met de 4G instelling niet op te lossen is, dan wil ik toch wel stellen dat KPN hier geen bruikbare telecom service levert. Weet niet of er een verplichting is van een bepaalde signaal sterkte? Hopelijk lost echter het gebruik van 4G het probleem enigszins op.
Ik laat over 1 uur weer van me horen.
Groetjes
Jaap
@Ray, jij ook dank voor het meedenken. Ik heb zojuist een T-mobile kaart in dezelfde iPhone gestopt. Resultaat: ruim 25dB beter signaal (4 van de 5 balletjes in iOS). Zelfde locaties gemeten. Het ligt dus niet aan de telefoon (maar Samantha gaf al aan dat ik in een ongelukkige regio zit).
Dank voor het oppakken van mijn vraag.
Ik heb zojuist 4G aangezet op de Mijn Simyo website. Vooralsnog (~15 minuten) springt het toestel niet op 4G (toestel al wel een keer uit en aan gezet). Ik lees echter dat dit tot 1 uur kan duren. Laten we dus nog even wachten voordat we hier een conclusie uit trekken. In mijn telefoon heb ik gecontroleerd dat 'voice & data' op 4G staat, dus zo gauw er 4G netwerk is zou hij daar gebruik van moeten gaan maken.
Of het signaal hier slechter geworden is dan voorheen, is lastig te zeggen. Ik was voorheen niet vaak op dit adres, maar nu wel en merk het daarom nu iedere dag.
Als het met de 4G instelling niet op te lossen is, dan wil ik toch wel stellen dat KPN hier geen bruikbare telecom service levert. Weet niet of er een verplichting is van een bepaalde signaal sterkte? Hopelijk lost echter het gebruik van 4G het probleem enigszins op.
Ik laat over 1 uur weer van me horen.
Groetjes
Jaap
@Ray, jij ook dank voor het meedenken. Ik heb zojuist een T-mobile kaart in dezelfde iPhone gestopt. Resultaat: ruim 25dB beter signaal (4 van de 5 balletjes in iOS). Zelfde locaties gemeten. Het ligt dus niet aan de telefoon (maar Samantha gaf al aan dat ik in een ongelukkige regio zit).
Dag @Samantha,
Helaas, het gebruik van 4G levert geen verbetering op. Sterker nog, ik val regelmatig zomaar terug van 4G naar 3G.
Ik heb zojuist een screenshot gemaakt met wat details van mijn 4G signaal hier. Binnen en buiten getest. Binnen een paar minuten val ik echter terug naar 3G, waarschijnlijk omdat het 4G signaal niet sterk genoeg is.
Nu komt dat toch de lastige maar belangrijke vraag: is 1 persoon voldoende voor KPN om iets aan die antennes te doen? Al zat ik maar op -90dB dan durfde ik tenminste gewoon een gesprek op te pakken. Nu vaak niet, omdat dit tot irritatie aan beide kanten van de 'lijn' leidt.
Groet
Jaap
Helaas, het gebruik van 4G levert geen verbetering op. Sterker nog, ik val regelmatig zomaar terug van 4G naar 3G.
Ik heb zojuist een screenshot gemaakt met wat details van mijn 4G signaal hier. Binnen en buiten getest. Binnen een paar minuten val ik echter terug naar 3G, waarschijnlijk omdat het 4G signaal niet sterk genoeg is.
Nu komt dat toch de lastige maar belangrijke vraag: is 1 persoon voldoende voor KPN om iets aan die antennes te doen? Al zat ik maar op -90dB dan durfde ik tenminste gewoon een gesprek op te pakken. Nu vaak niet, omdat dit tot irritatie aan beide kanten van de 'lijn' leidt.
Groet
Jaap
.
Ik heb het dan over 4G op het KPN netwerk.
https://www.iphoned.nl/iphone-5s/specs/
https://support.apple.com/kb/sp685?locale=nl_NL
Dus waarom Simyo deze hebt staan tussen de 4G ready toestellen is mij een raadsel.
Het is in mijn ogen dus een combinatie van beide. Locatie en specificaties toestel.
@Ray. Dank voor extra opheldering.
Klopt mijn aanname dat dit echter geen gevolgen zou moeten hebben voeren van een telefoongesprek over de GSM banden? (Dus zonder 4G.)
Klopt mijn aanname dat dit echter geen gevolgen zou moeten hebben voeren van een telefoongesprek over de GSM banden? (Dus zonder 4G.)
Klopt inderdaad. Dus ook zonder 4G zou je goed moet kunnen telefoneren. Er zijn namelijk ook mensen die geen mobiel internet gebruiken en het zou gek zijn als deze dan niet of nauwelijks kunnen bellen.
Daarom mijn idee, omdat ik las dat je voornamelijk Wifi gebruik, om je netwerkmodus op het laagste te zetten of 3G te zetten.
Daarom mijn idee, omdat ik las dat je voornamelijk Wifi gebruik, om je netwerkmodus op het laagste te zetten of 3G te zetten.
Hoi Jaappp,
Wat jammer dat je nu nog geen verbetering ziet! Laten we eerst even wachten totdat de storing voorbij is. Zolang de storing er nog is, kunnen we nog geen echte conclusies trekken. Als de storing voorbij is, en je bereik is nog steeds slecht, kunnen we je een netwerkklachtformulier opsturen. Deze klacht kunnen we vervolgens aanbieden bij de netwerkbeheerders van KPN. Ik weet niet of 1 klacht gaat helpen, maar je kunt het op zijn minst proberen.
Je telefoon is wel geschikt voor 4G. Als hij dat niet zou zijn, zou je überhaupt geen 4G verbinding kunnen maken. Zoals ik eerder al aangaf, is het juist beter om je toestel op 4G te houden. Dit werkt beter dan wanneer je hem op 2G of 3G zet, want dan maak je gebruik van een hogere frequentie. Er zijn veel meer mensen bij jou in de buurt die gebruik maken van deze frequentie. Hierdoor wordt het met de afstand die jij van de mast af zit, alleen maar lastiger om een goede netwerkverbinding te hebben. 4G is daarom echt jouw beste optie.
Ik raad je aan om het nog even aan te kijken. Als het volgende week nog steeds niet beter is geworden, dan horen we het graag. Dan nemen we weer contact op met onze netwerkspecialisten om te kijken hoe het ervoor staat met de storing.
Heb je hier nog vragen over?
Groetjes,
Samantha
Wat jammer dat je nu nog geen verbetering ziet! Laten we eerst even wachten totdat de storing voorbij is. Zolang de storing er nog is, kunnen we nog geen echte conclusies trekken. Als de storing voorbij is, en je bereik is nog steeds slecht, kunnen we je een netwerkklachtformulier opsturen. Deze klacht kunnen we vervolgens aanbieden bij de netwerkbeheerders van KPN. Ik weet niet of 1 klacht gaat helpen, maar je kunt het op zijn minst proberen.
Je telefoon is wel geschikt voor 4G. Als hij dat niet zou zijn, zou je überhaupt geen 4G verbinding kunnen maken. Zoals ik eerder al aangaf, is het juist beter om je toestel op 4G te houden. Dit werkt beter dan wanneer je hem op 2G of 3G zet, want dan maak je gebruik van een hogere frequentie. Er zijn veel meer mensen bij jou in de buurt die gebruik maken van deze frequentie. Hierdoor wordt het met de afstand die jij van de mast af zit, alleen maar lastiger om een goede netwerkverbinding te hebben. 4G is daarom echt jouw beste optie.
Ik raad je aan om het nog even aan te kijken. Als het volgende week nog steeds niet beter is geworden, dan horen we het graag. Dan nemen we weer contact op met onze netwerkspecialisten om te kijken hoe het ervoor staat met de storing.
Heb je hier nog vragen over?
Groetjes,
Samantha
Ha Samantha,
Prima. Ik wacht tot eind volgende week en kijk dan of het signaal beter is en of gesprekken voeren beter werkt.
Fijn weekend.
Groeten,
Jaap
Prima. Ik wacht tot eind volgende week en kijk dan of het signaal beter is en of gesprekken voeren beter werkt.
Fijn weekend.
Groeten,
Jaap
Hi Jaap,
Super, ik ben benieuwd!
Groetjes,
Jihane
Super, ik ben benieuwd!
Groetjes,
Jihane
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.