Er zijn twee ideeen die ik graag naar voren wil brengen:
Idee 1
Helaas zijn Nederlandse mobiele nummers vrijwel nergens tegen een behoorlijk tarief te bellen via SIP/VoIP, en dit is het punt waar ik denk dat Simyo een handige dienst zou kunnen aanbieden: SIP adressen die direct het mobiele nummer bereiken.
Wat bedoel ik?
Een voorbeeld van hoe VoIP nu werkt om een Nederlands mobiel nummer te bereiken:
- Je draait een NL mobiel nummer via je SIP/VoIP toestel (of thuiscentrale).
- Jouw toestel maakt verbinding met je VoIP provider, en vraagt het gesprek aan.
- De VoIP provider maakt contact met een POTS gateway, welke het daadwerkelijke nummer draait
- De rest van het gesprek verloopt over het normale telefoonnetwerk.
- De kosten van de gateway + nog wat extra voor de VoIP provider worden aan de beller doorbelast.
Vrij... omslachtig, niet?
Als Simyo SIP addressen voor hun nummers had, zou het zo kunnen werken:
- Je draait een NL mobiel nummer via je SIP/VoIP toestel.
- Na een ENUM lookup, ziet jouw toestel dat dit nummer direct via Simyo te bereiken is.
- Jouw toestel maakt direct verbinding met de SIP server bij Simyo, en Simyo maakt direct contact met het mobiele nummer.
Het is een utopisch idee, natuurlijk. Maar niet geschoten is altijd mis - dus ik plaats het hier.
Idee 2
Uitbellen met je Simyo account via SIP.
Dit is eigenlijk precies het tegenovergestelde van hierboven: stel, je zit thuis, en belt liever met een vast toestel en/of je mobiele telefoon heeft geen of slecht bereik.
Het zou geweldig zijn om in te kunnen loggen op een Simyo SIP server, en je bestaande belminuten te kunnen gebruiken via een computer en/of SIP toestel.
Bonuspunten: gebeld kunnen worden via datzelfde account (zowel mobiele toestel als SIP lijn "rinkelen", eerste die opneemt krijgt het gesprek te pakken).
Ben erg benieuwd of ik de enige ben die dit zou waarderen. Zijn er nog andere klanten die hier gebruik van zouden willen maken? Ik zou er persoonlijk zelfs extra voor willen betalen.
Simyo medewerkers: een officiele reactie over dit alles zou heel erg gewaardeerd worden, het liefst van een technische medewerker, als dat mogelijk is. 🙂