Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik sms gebruiken zonder Google-account?

• March 30, 2026
  • 9 reacties
  • 34 Bekeken

Bij opening van de sms app, kan ik niet verder voordat ik geaccepteerd heb dat mijn berichten voortaan met mijn Google naam en account verstuurd worden. Ik wil sms en Google gescheiden houden. Hoe omzeil ik dit?

Moderator: Titel is aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Daisy Ray,

Bedankt voor je bericht. Ik snap heel goed dat je sms en je Google-account gescheiden wilt houden.

Wat je ziet, komt doordat de Berichten-app tegenwoordig ook berichten via internet kan versturen. Daarvoor wordt tijdelijk je Google-account gevraagd. Gelukkig kun je dit gewoon uitzetten en dan gebruik je weer alleen sms.

De makkelijkste manier is: eerst accepteren, daarna kun je via instellingen naar chatfuncties (of iets vergelijkbaars in je telefoon). En daar kun je het uitzetten.

Een andere sms-app gebruiken kan ook, maar is dus niet per se nodig.

Mocht je er niet uitkomen, dan kun je hier meer informatie vinden: Uitleg chatfuncties in- en uitschakelen.

Het is belangrijk om te weten dat dit een instelling is op je telefoon/app en niet iets is wat vanuit ons wordt aangestuurd.

Laat je even weten of het lukt?

@Friesian en ​@JanD bedankt voor jullie reacties en tips!

Groetjes,
Sedat

9 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • March 30, 2026

Hoi ​@Daisy Ray .

Zo als ik het zie op mijn Samsung.. Je gaat daarvoor naar instellingen, apps, standaard apps, selecteer dan SMS-app berichten zoals in onderstaande screenshot. Het bovenste symbool is van Google messages.

JanD
  • Forum Expert
  • March 31, 2026

Beste ​@Friesian ik kan die onderste niet vinden, die heb je dan waarschijnlijk uit de app store gedownload en is een berichtenapp met reclame, dat moet je maar willen.

Friesian
  • Forum Expert
  • March 31, 2026

Nee hoor ​@JanD - Jan,

Die staat standaard op mijn telefoon. Soms kan er binnen een merk en types al verschillen bestaan. En ik denk dat je een klein foutje maakt. De app store komt van Apple. 👍 

• auteur
  • Beginner
  • March 31, 2026

Beste Friesian, bedankt voor je reactie! Wel heb ik dezelfde ervaring als JanD (ook dank voor je reactie!). Bij mij staat de onderste er ook niet bij. En zou ik denk ik moeten downloaden, zoals JanD aangeeft met reclame. Ga ik even over nadenken of ik dat wil. Maar misschien/hopelijk komt er nog een andere oplossing?

Friesian
  • Forum Expert
  • March 31, 2026

Nu bn ik extra nieuwsgierig geworden. Straks ff een harde reset. Is mijn telefoon ook weer brandschoon. Dan kom ik er vanzelf achter. 

JanD
  • Forum Expert
  • March 31, 2026

Nee hoor ​@JanD - Jan,

Die staat standaard op mijn telefoon. Soms kan er binnen een merk en types al verschillen bestaan. En ik denk dat je een klein foutje maakt. De app store komt van Apple. 👍 

Ik bedoel uiteraard de PlayStore en ik heb ook een Samsung.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • March 31, 2026

Hoi ​@Daisy Ray,

Bedankt voor je bericht. Ik snap heel goed dat je sms en je Google-account gescheiden wilt houden.

Wat je ziet, komt doordat de Berichten-app tegenwoordig ook berichten via internet kan versturen. Daarvoor wordt tijdelijk je Google-account gevraagd. Gelukkig kun je dit gewoon uitzetten en dan gebruik je weer alleen sms.

De makkelijkste manier is: eerst accepteren, daarna kun je via instellingen naar chatfuncties (of iets vergelijkbaars in je telefoon). En daar kun je het uitzetten.

Een andere sms-app gebruiken kan ook, maar is dus niet per se nodig.

Mocht je er niet uitkomen, dan kun je hier meer informatie vinden: Uitleg chatfuncties in- en uitschakelen.

Het is belangrijk om te weten dat dit een instelling is op je telefoon/app en niet iets is wat vanuit ons wordt aangestuurd.

Laat je even weten of het lukt?

@Friesian en ​@JanD bedankt voor jullie reacties en tips!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • March 31, 2026

Hallo Sedat, Dankjewel, ik heb het zo uitgevoerd. Mijn Google account leek daarna nog wel gekoppeld, maar ik heb dat (denk ik) ook kunnen uitzetten in het Google account. 

Het blijft nog wel steeds de berichten service van Google, had ik liever niet, maar gelukkig is een sms sturen meer uitzondering dan regel. 

Nog eens dank aan iedereen voor het meedenken!

Friesian
  • Forum Expert
  • March 31, 2026

Ik heb de telefoon gereset en de 2 symbolen staan weer zoals in het screenshot.