Skip to main content
Nieuwe telefoon gekocht bij Simyo en het blijkt dat deze niet goed functioneert. Simyo gebeld, binnen twee weken na levering, en die adviseert de telefoon op te sturen naar Nuth ter reparatie. Dan blijkt dat ik zelf de vrachtkosten moet betalen. Week later bel ik Nuth om te vragen wanneer telefoon klaar is. Telefoniste weigert me door te verbinden met betreffende afdeling. Moet een duur 0900 nummer bellen voor info over de telefoon.



Is dit klantvriendelijkheid van Simyo? Een niet goed funtionerende telefoon sturen, vervolgens op eigen kosten naar reparatuur sturen en ook als je info wilt over reparatietijd ook nog veel telefoonkosten krijgen. Heb inmiddels info gevraagd bij de Consumentenbond over deze gang van zaken en ook die is erg verbaasd dat Simyo de rechten van consumenten zo interpreteert.



Graag een reactie of dit normaal is bij Simyo en als dat zo is denk ik dat je beter geen klant kunt zijn bij een dergelijke organisatie.
Dit lijkt helemaal niet op Simyo.

Simyo is juist transparant en niet moeilijk.

Vreemd allemaal.

Maar je gaat gelijk wel een beetje dreigend aan de gang vind ik hoor.

Althans zo komt het bij mij over.....



Kun je toch ook met Simyo zelf oplossen?
Uiteraard hebben we eerst geprobeerd er met Simyo zelf uit te komen. Twee keer telefonisch en een keer schriftelijk. Helaas was het standaard antwoord. "alleen als het toestel DOA (Death on arrival) bij U aankomt geven wij omruilgarantie maar als U het toestel eerst gebruikt is dat vervallen"



In ons geval merkten we onmiddelijk dat er iets aan mankeerde maar we dachten dat het aan onze onkunde lag en dus probeer je het toestel een paar dagen uit. Inmiddels heb ik bericht gehad van de reparateur en het blijkt dat er een softwarefout in het toestel zit. Dus geen fout van ons en daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Simyo ons wel de vrachtkosten laat betalen. Klopt ook niet met het nieuwe consumentenrecht. De vraag is alleen of je voor een bedrag van 13 euro (ik neem aan dat ik de retourvracht ook moet betalen) je recht gaat halen. Daar dubben we nog over.
Hoi Monique71,



Ik kan goed begrijpen dat het vervelend is om een toestel te ontvangen dat niet goed werkt.



Het is ook spijtig om te horen je verkeerd bent geïnformeerd. Samsung toestellen gaan inderdaad naar het adres in Nuth, het is echter niet de bedoeling dat je het toestel direct naar dit adres opstuurt. Het defecte toestel hoort namelijk eerst aangemeld te worden via het online formulier voor reparatie. Zonder aanmelding kan het toestel ongeprepareerd worden teruggestuurd. Is dit soms bij jou het geval geweest?



Na het online aanmelden van de klacht ontvang je direct een reparatienummer en kan je het formulier uitprinten om te ondertekenen. Het adres waar het naar toe kan is een antwoordnummer in Zoetermeer. Vanuit hier worden de toestellen doorgezet naar de betreffende reparatiecentrum. Voor een antwoordnummer hoor je geen verzendkosten te betalen. Vandaar dat ik het vreemd vind dat je het over verzendkosten hebt. Heb je hiervan een factuur ontvangen?



Helaas kan ik niks zeggen waarom je niet bent doorverbonden door de telefoniste. Het is vast een beleid van het reparatiecentrum, maar dit gaat buiten Simyo om. Overigens kan je de status van je aangemelde reparatie ook inzien op www.e-repair.nl.



Ik zie dat je vanochtend de reactie van het reparatiecentrum per e-mail naar ons hebt doorgestuurd. Goed om te horen dat je positief antwoord hebt ontvangen. Het lag dus toch aan het software. Ik hoop dat het probleem hiermee verholpen is.



Mocht je nog een factuur hebben ontvangen over de kosten, zou je die nog naar willen mailen?
Van een medewerker van Simyo heb ik vorige week een link ontvangen waarna we de reparatiebon konden invullen, uitprinten en ondertekenen. Die bon is meegegaan naar Nuth samen met een kopie van het garantiebewijs. Het pakje heb ik afgegeven bij TNT. Een bon heb ik uiteraard. Toen ik bemerkte dat ik zelf de vrachtkosten moest betalen heb ik Simyo gebeld met als resultaat dat er gemeld werd dat alleen vrachtkosten worden vergoed als het toestel DOA wordt aangeleverd. En dat was uiteraard niet het geval. Met als gevolg deze vervelende discussie.nook vanmorgen nog weer een mailtje van Simyo ontvangen met de mededeling dat het toestel "gelukkig gerepareerd kon worden en dat zij ervan uit ging dat nu alle vragen zijn beantwoord" Dus weer geen antwoord op mijn vragen betreffende de vrachtkosten en of deze manier van werken conform het consumentenrecht is gebeurd.



Kortom: ik wacht af tot het toestel weer terug is en kijk eerst of de reparatie inderdaad gelukt is (ben wat afwachtend hierover omdat ik van een collega die dezelfde telefoon heeft met dezelfde klachten, heb vernomen dat die al voor de derde keer is verstuurd omdat de klachten niet verholpen zijn. Vooralsnog ga ik ervanuit dat de onze wel klaar is maar wil het wel graag zeker weten. Daarna gaan we kijken wat we verder gaan doen. Wel of niet een formele klacht indienen over de manier van werken bij Simyo.
Dus er is e.e.a. opgehelderd lijkt me.

Jammer dat het toestel niet goed was.

Gelukkig krijg je nu een goed werkend toestel terug.

Ik begrijp je laatste zin niet helemaal.

Komt bij mij toch weer dreigend over, terwijl Simyo er alles aan doet om het je naar de zin te maken.

Waarom is dit?
Hoi Monique71,



Goed dat je de reparatiebon hebt gebruikt. Als je deze stappen opvolgt, dan wordt er aan het einde van de stappen het adres van Zoetermeer vermeld. Het adres van Zoetermeer was het juiste adres. Bij dit adres wordt ook een antwoordnummer weergegeven.

Als je type toestel niet op de lijst staat, dan kunnen klanten hun toestel naar een andere adres sturen. Excuses voor de verwarring die hierover is ontstaan. Ik mag je kosten vergoeden. Zoals Ali al vroeg, wil je je bon naar ons e-mailen? Je kunt deze sturen naar [email]klantenservice@simyo.nl[/email]. Ik hoor ook graag of je je toestel weer kan gebruiken.



Laat je het ons even weten?



@koorelle; bedankt voor je reactie 🙂
Het toestel is gisteren, 18 december, teruggekomen. Uiteraard getest en het blijkt dat het probleem niet is opgelost. Het toestel gaat regelmatig uit zichzelf uit en weer aan en de batterij houdt het, als je er niets meedoet, minder dan 24 uur vol. Lijkt me niet goed. Zal straks de helpdesk bellen en ben benieuwd wat de volgende stap is. Terug naar mijn oude toestel kan niet omdat ik in deze telefoon een nanosimkaart heb en in de oude moest nog een gewone.
Wat enorm vervelend.
Hoi Monique71,



Heel vervelend dat het probleem nog niet is verholpen. Vandaag heb je iemand gesproken van onze klantenservice. Er is afgesproken om eerst te wachten op je nieuwe simkaart. Daarna stuur je je toestel naar Teleplan in Zoetermeer.



Hou je ons op de hoogte?
Eerlijk gezegd begrijp ik de gang van zaken niet helemaal, kan natuurlijk ook aan mij liggen. Er zijn nu eenmaal mensen die slecht van begrip zijn.:D

Wanneer een telefoon ter reparatie wordt "aangeboden", dan mag je er toch vanuit gaan dat de telefoon gerepareerd en uitvoerig getest is voordat die weer terug wordt gestuurd naar de eigenaar.

Maar misschien dat jullie dit kunnen verduidelijken voor (anderen en) mij.



Groet,

Friesian
Gaan we doen.
Het probleem met de telefoon is al langer bekend bij insiders. Helaas wist ik dat niet toen we hem kochten bij Simyo. Ik ben recent bij een Telecomdealer geweest en heb ernaar gevraagd. Zij hebben dit ook een paar keer meegemaakt en het toestel kon niet worden hersteld. Uiteindelijk hebben zij hun klanten een ander toestel moeten geven. Er schijnt een serie te zijn die een fout in de software heeft en jammer genoeg lijken wij daar eentje van te hebben. En inderdaad had de reparateur moeten controleren of het toestel ok was. Is helaas onvoldoende gebeurd.
Hoi Monique71,



Ik begrijp dat het vervelend is om een toestel dat net terug komt van reparatie weer te moeten missen.



Het reparatiecentrum geeft aan een software update te hebben uitgevoerd voor je Samsung toestel. Wij als insiders zijn niet bekend met het probleem dat speelt. Anders zouden wij hier op ingespeeld hebben.



Zojuist heb ik contact gehad met het reparatiecentrum. Ze geven aan dat ze alleen onderzoeken naar wat de klant als probleem opgeeft. Het software probleem was de klacht dat ze van je ontvangen hebben. Ze hebben niet gekeken of het toestel na een tijdje vast loopt, omdat het niet in de klachtomschrijving stond.



Het reparatiecentrum stelt voor dat je het toestel opnieuw ter reparatie opstuur. Ditmaal kan je in de klachtomschrijving opgeven dat het toestel uit zichzelf vastloopt.



Ik zie dat je nieuwe simkaart vandaag gekoppeld is aan je aansluiting. Kan je aangeven of het toestel nu wel goed werkt?
Beetje vreemd. Op het formulier had ik erbij geschreven dat het toestel regelmatig uitgaat en ook weer opstart. Heb ik er nu ook weer opgezet. Vanmorgen het toestel weer verstuurd. Nu naar Zoetermeer. De nieuwe simkaart hebben we gebruikt voor ons oude toestel. Daar past geen nanosimkaart in. Die functioneert goed. Deze Samsung is oud en traag maar verder doet hij het nog wel. Goedgenoeg voor een weekje tot het nieuwe toestel weer terug is.
Heb het nog even nagekeken. dynafix heeft alle documenten teruggestuurd samen met de telefoon en op het begeleidende formulier van ons staat duidelijk dat de telefoon regelmatig uit zichzelf uitgaat en vervolgens ook weer opstart. Dus hebben niet goed gekeken.
Hoi Monique71,



Vreemd dat de telefonische info van gisteren niet overeenkomt met de documenten die je had opgestuurd.



Ik zie dat de aanmelding van je toestel goed is gegaan gisteren. Ook dat je in je omschrijving hebt gezet dat het toestel regelmatig uitgaat. Laten we beiden ervan uitgaan dat het reparatiecentrum je klacht nu grondig gaat onderzoeken. Naar mijn mening heeft dit ook erg lang geduurd.



Houd je ons op de hoogte wanneer het toestel (gerepareerd) terug is?
Het is vandaag 5-01-2015 en helaas kan ik nog niets zeggen over de reparatie. Telefoon is nog niet terug. Ligt hij weer bij dezelfde reparateur of bij een ander?
Hoi Monique71,



Het laatste nieuws is dat je telefoon ontvangen is door het reparatiecentrum. Gisteren is er begonnen met de reparatie van je toestel.



Je kan de status van je reparatie volgen via www.e-repair.nl. Je krijgt toegang tot de website met het IMEI-nummer, deze kan je terugvinden op de pakbon.



De terugbetaling van je verzendkosten zal begin volgende week plaatsvinden.
Heb even gekeken en zie dat hij klaar staat voor retourzending. Wat opvalt is dat de klachtomschrijving niet overeenkomt met onze gemelde klacht. Lijkt erop dat er twee reparatieverzoeken door elkaar zijn gehaald. Komt niet proffesioneel over. Onze klacht is dat de telefoon regelmatig uit gaat en uit zichzelf weer aan. In de klachtomschrijveng van Teleplan staat dat de telefoon vastloopt en alleen door de accu te verwijderen weer kan worden gereset. Ben benieuwd wat het resultaat is.
Hoi Monique71,



Goed om te horen dat de reparatie afgerond is.



Ik zie dat je toestel gisteren is opgestuurd. Je kan deze zo snel mogelijk terugverwachten.



Je hebt gistermiddag telefonisch contact gehad met onze klantenservice. Ze hebben navraag gedaan bij het reparatiecentrum, het probleem met het vastlopen zou nu opgelost zijn.



Laat je ons weten wanneer je het toestel binnen hebt?
Afgelopen vrijdag 9 januari is de telefoon retour gekomen en we hebben hem gedurende het weekend getest. Helaas blijkt dat hij nog steeds niet goed is. Bij oorbeeld gisteravond is hij tenminste drie keer uit zichzelf uit en weer aan gegaan. Dit kun je op twee manieren constateren: ten eerste hoor je het muziekje van Samsung tijdens het opstarten en ten tweede zie je het als je naar "batterij" gaat en je ziet dat de doorlooptijd van de batterij weer terug is gegaan. Hij geeft dan een aantal uren minder aan dan de werkelijke tijd dat hij met deze gevulde batterij bezig is. Dus mooi waardeloos. Telefoon gekocht eind november 2014 en nog niet gebruikt. Wel twee keer retourgestuurd en "hersteld" terug ontvangen. wat ons betreft gaat hij nu "enkele reis" terug naar Simyo en krijgen wij ons geld terug. Zal straks bellen met de helpdesk van Simyo.
Telefoon is verstuurd naar Simyo. Vervolg wachten we af.
Hoi Monique71,



Wat vervelend en vreemd dat je telefoon na 2 maal repareren alsnog niet lijkt te werken. Ik zie dat je gisteren contact hebt gehad met onze klantenservice en dat er inderdaad is afgesproken dat je de telefoon wederom retour kunt sturen. We wachten de reactie van onze telefoonshop af 🙂.
Na wat discussie zijn we overeengekomen dat wij ons geld terug krijgen en kunnen wij vandaag of morgen een nieuwe telefoon kopen die hopelijk wel goed is. Dank voor Uw support en tot ziens.
Hoi Monique71,



Bedankt dat je de moeite hebt genomen om ons op de hoogte brengen over de reparatie van je toestel.



Goed om te horen dat je de situatie hebt kunnen oplossen met onze Telefoonshop.



Ik hoop dat je nu een toestel ontvangt waar je wel van kan genieten 🙂

Reageer