Skip to main content

.

Er zijn meerdere berichten te vinden hier op het forum van mensen wiens telefoonnummer misbruikt wordt voor spoofing. Ik heb dit nu ook meerdere keren gehad (gebeld door mensen die zeggen dat ik ze gebeld heb). Ook werd ik eerder maandenlang gebeld door random Nederlandse 06-nummers met crypto-scammers erachter, dat zijn ongetwijfeld ook gespoofte nummers geweest. Een paar opmerkingen en vragen:

1. Deze blog https://www.simyo.nl/blog/telefoonphishing-hoe-voorkomen/ legt alleen uit dat je niet in scams moet trappen, maar legt helemaal niet uit hoe spoofen van je eigen nummer kunt voorkomen, want dat er is blijkbaar geen oplossing. Die blog is dus geen antwoord op dit soort meldingen. Graag ergens een eerlijke uitleg plaatsen.
  2. Een nieuw telefoonnummer is geen oplossing. Als je geluk hebt wordt dat nummer toevallig niet misbruikt, maar elk nummer kan gespooft worden.

Vraag: Gaan de netwerkproviders zoals KPN iets doen tegen spoofing? Ik snap dat Simyo dit niet kan, maar het is van de zotten dat dit wordt toegelaten.

Het spoofen van iemands nummer is momenteel niet te voorkomen. Iedereen met de juiste kennis van zaken waar ook ter wereld is in staat zijn eigen mobiele nummer te verbergen en te vervangen door een willekeurig gekozen ander nummer (“Caller ID spoofing”), bijvoorbeeld dat van een bank of een ander bedrijf. Spoofers maken vaak gebruik van Voice over IP (VoIP), en ik heb gelezen dat de Internet Engineering Task Force (IETF, https://www.ietf.org) zich hiermee bezig houdt.

Er is dus op dit moment geen oplossing, een nieuw telefoonnummer helpt inderdaad niet. Individuele providers zoals KPN zijn niet bij machte iets aan dit internationale probleem te doen, maar ik neem aan dat onze verantwoordelijke nationale telecom toezichthouder (ik neem aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur RDI) samen met toezichthouders uit andere landen ijverig op zoek is naar manieren om dit probleem aan te pakken.

Hi ​@arjan321,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen.

Ik zie dat ​@Scotsman je een perfecte uitleg hierover heeft gegeven. Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen. Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer