Er zijn meerdere berichten te vinden hier op het forum van mensen wiens telefoonnummer misbruikt wordt voor spoofing. Ik heb dit nu ook meerdere keren gehad (gebeld door mensen die zeggen dat ik ze gebeld heb). Ook werd ik eerder maandenlang gebeld door random Nederlandse 06-nummers met crypto-scammers erachter, dat zijn ongetwijfeld ook gespoofte nummers geweest. Een paar opmerkingen en vragen:
- Deze blog https://www.simyo.nl/blog/telefoonphishing-hoe-voorkomen/ legt alleen uit dat je niet in scams moet trappen, maar legt helemaal niet uit hoe spoofen van je eigen nummer kunt voorkomen, want dat er is blijkbaar geen oplossing. Die blog is dus geen antwoord op dit soort meldingen. Graag ergens een eerlijke uitleg plaatsen.
- Een nieuw telefoonnummer is geen oplossing. Als je geluk hebt wordt dat nummer toevallig niet misbruikt, maar elk nummer kan gespooft worden.
Vraag: Gaan de netwerkproviders zoals KPN iets doen tegen spoofing? Ik snap dat Simyo dit niet kan, maar het is van de zotten dat dit wordt toegelaten.