Skip to main content
antwoord

Extreem hoog verbruik terwijl we op wifi zitten?

  • May 30, 2025
  • 3 reacties
  • 74 Bekeken

We zitten op een bungalow park, volledig met wifi. Krijgen nu ineens melding dat we tientallen keren €8.79 en 59mb verbruik hebben gehad. Dit kan niet!

Data gegevens staan uit, wifi aan. Zelfs toen we eerste melding kregen en telefoon even uit zetten, bleef het bedrag oplopen.

Op dit forum zie ik meer klanten met deze melding. Ik vind dit heel, heel verdacht. Er klopt iets niet bij de service. Het lijkt zelfs op fraude.

 

Jan

Beste antwoord door Seren

Hi ​@JanGo,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm schrikken is. 

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Heb je deze sms'jes gezien?

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Heb je ook gecontroleerd of de Wi-Fi-assistentie aanstaat? Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En heb je ook gecontroleerd of iCloud Drive is ingeschakeld? Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat veel MB’s kan verbruiken.

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

Ik kijk graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Heel erg bedankt voor je behulpzaamheid ​@JanD!

Groet,
Seren

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 31, 2025

Beste ​@JanGo als 1e zou ik meteen dataplafond activeren voor €0,50 per maand en gaat per de 1e van de komende maand, morgen dus, in.

Op een Android mobiel kun je zelf ook een waarschuwing en blokkade instellen.

Via de apps kun je zien welke apps de data verstookt hebben en daar op anticiperen.

Verder hebben sommige telefoons een instelling, dat als de wifi minder of er niet is, de telefoon automatisch overschakelt naar mobiele data, dit lun je ook aanpassen.

 


  • auteur
  • Beginner
  • May 31, 2025

Nogmaals, het kan niet kloppen. We hebben continu wifi gehad en de data uit staan. Ik vertrouw dit voor geen moer, zeker niet omdat het binnen korte tijd voor €200 zou zijn. Dan moet je zeg maar 4 films zonder wifi hebben gekeken. Kan niet!


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • June 3, 2025

Hi ​@JanGo,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm schrikken is. 

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms-bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Heb je deze sms'jes gezien?

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Heb je ook gecontroleerd of de Wi-Fi-assistentie aanstaat? Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En heb je ook gecontroleerd of iCloud Drive is ingeschakeld? Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat veel MB’s kan verbruiken.

Om dit in de toekomst te voorkomen, kun je overwegen om het dataplafond aan te zetten voor €0,50 per maand. Hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt; internet wordt dan automatisch geblokkeerd zodra je bundel op is. 

Ik kijk graag met je mee naar een oplossing, hiervoor kun je mij een privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Heel erg bedankt voor je behulpzaamheid ​@JanD!

Groet,
Seren