Skip to main content

.

Binnenshuis is het bij ons de laatste tijd nauwelijks mogelijk te bellen. Je verstaat elkaar vaak niet of nauwelijks. Verbinding wordt steeds vaker gewoon opeens verbroken.

Dit was eerder niet zo extreem - wel af en toe maar vaak ook wel bruikbaar. Internet op smartfoon was altijd al erg wisselend, maar soms goed. Nu vaak onbruikbaar.

Dit op twee telefoons, twee abo's. Eén 'echte'  smartfoon. geeft vaak aan dat verbinding geen 3G is, maar H of E - andere telefoon is een wat oudere gsm (wel 3g-capabel).

Al met al extreem instabiel dus.

Op smartfoon zie ik dat er verbinding gemaakt wordt met verschillende GSM-masten. Cell-id 10119, Loc area 3470 doet het nu even redelijk (behalve dat verbinding maken >20 seconden duurt). eerder was 7900696/1200 rampzalig, maar misschien was het ook 7882065/1200, 783754/1200 of 50631/4479. Allemaal masten waarmee vanuit thuis verbinding gemaakt wordt. Andere GSM geeft niet zoveel info over verbinding, maar geeft vaak 'geen service'. Onbruikbaar dus!



Ik heb 2 abo's, nu juist een tweede voor zakelijk verkeer aangeschaft - had ik beter niet kunnen doen.



Kan Simyo hier iets aan doen op korte termijn? Anders zal ik zsm een andere provider moeten zoeken.
Wellicht dat er een mast die dichterbij stond nu kapot / gefixed wordt is en dat je daarom verbinding moet maken met (een) mast(en) verderop?



Overigens is H(SDPA), ook wel 3.5G genoemd het ene uiterste en E(dge) - langzaam,  het andere uiterste.
Hoi fransb3, welkom op het Simyo forum.



Als ik het zo lees, lijkt het alsof je in een grensgebied zit tussen 2 masten thuis. Nu zijn er op 14 januari werkzaamheden geweest op de antenne bij jouw in de buurt. Het zou kunnen dat je telefoon die nu net meer herkent.

Ik heb je aansluiting daarom even een reset gegeven, waardoor deze zich weer opnieuw op het netwerk aanmeld. Dit wil nog wel eens helpen om de juiste antenne te vinden.



Hou je ons op de hoogte?



@ahmed_a; erg scherp van je, dank je voor het meedenken!
Achmed, Ernst,



Dank voor jullie reacties en meedenken! En Ernst, dank voor je actie.

Helaas is de situatie niet verbeterd. In tegendeel. Nu heeft de smartfoon nog vaker helemaal geen netwerk meer (ook niet na meerdere her-starts). Geeft eerst aan dat er alleen GSM is, direct gevolgd door H (nul streepjes) en dan weer GSM, nul streepjes - geen verbinding mogelijk. Na enkele minuten is er dan opeens heel kort E, 4 streepjes. Dan weer niets en dan weer GSM, 2 streepjes etc. etc. Blijft 'hangen' op E, een streepje. Kan bellen maar verbinding is te slecht om iets te verstaan. Daarna H, nul streepjes. En dan weer 3G, nul streepjes......stabiel. Bellen lukt, slecht verstaanbaar. Daarna is het weer E, drie streepjes.......

Andere telefoon wisselt van nul streepje naar twee, heel af en toe even 3G - ik kan niet er mee bellen...Na een tijdje geen 3G maar wel twee streepjes. Wel bellen!



Mogelijk dat ik tussen twee masten zit - maar blijkbaar zijn beide masten op zowel GSM, G, 3G, H én E te zwak. Het lijkt erop dat mijn beide telefoons helemaal dol worden van het telkens overschakelen - en dit terwijl ze gewoon naast mij op de bank liggen.

Voorheen was dit niet zo dramatisch slecht. Meestal 3 G aanwezig, de laatste tijd soms opeens E en eigenlijk nooit dat ik helemaal niet kon bellen of verbinding verbroken werd. Laatste maanden wel vaker slecht te verstaan.

Bizar: Vanaf de plek waar beide telefoons liggen zit ik in nagenoeg ongeblokkeerde zichtlijn met een heel cluster GSM/UMTS-masten op ca 100m. Maar misschien niet van KPN/Simyo....? (Hoek Joulestraat/Kepplerstraat Nijmegen).



Er lijkt iets te zijn veranderd waardoor bij mij in huis Simyo niet langer bruikbaar is.

Ernst, kun jij nog iets anders doen? Zijn er wellicht logs over de werkzaamheden aan de betreffende masten waaruit iets blijkt? Lijkt er sterk op dat er iets niet goed is gegaan daar.



En heb je een advies voor mij? Vastzetten op GSM of 3g/UMTS lijkt niets te doen...



Ik heb daarbij een vrij dringend praktisch probleem. Een van de nummers die ik gebruik is voor mij zakelijk van zeer groot belang - binnenkomende gesprekken mag ik niet missen - en moet ik ook kunnen verstaan!

Is het mogelijk dit nummer tijdelijk na een aantal beltonen door te schakelen naar een vast nummer zoals/ipv naar de voicemail, zodat als het bij mij thuis niet werkt het doorgezet wordt en ik via vast bereikbaar ben - en als ik elders ben, ik gewoon wel via mobiel bereikbaar ben....? Dat zou mooi zijn....



Dank voor je/jullie tijd!



grtz

Frans



PS: vanmiddag ook via contactform naar klantenservice mijn gegevens en beide nummers doorgegeven
Hoi fransb3,



Wat vervelend dat de oplossing van Ernst niet tot verbetering heeft geleid helaas.

Om hier meer over te kunnen vertellen, zal ik maandag contact voor je op gaan nemen met onze Netwerkspecialisten, meestal is het inderdaad het geval dat wanneer je opeens zo'n verandering merkt in je bereik er wat aan de hand is met de masten, daar kunnen de Netwerkspecialisten ons alles over vertellen 🙂



Wat ik daarvoor graag nog wel zou willen weten is of je dit probleem zowel binnen als buiten hebt?



Met betrekking tot het doorschakelen van je nummer, wil ik je aanraden een kijkje te nemen op deze pagina, daar vind je precies de opties voor het doorschakelen van je nummer 🙂.



Helaas heb ik zo 1,2,3 ook niet echt een advies voor je, aangezien je zelf al aangeeft dat je al hebt geprobeerd om je telefoon vast te zetten of GSM of UMTS. Je zou evt. kunnen proberen nog even je simkaart in een andere telefoon te stoppen, maar aangezien je dit probleem ervaart op twee aansluitingen, ben ik bang dat dat niet veel verschil zal maken.



Oftewel ik wil je vragen eventjes geduld te hebben en te kijken naar de mogelijkheden voor het doorschakelen, dan zal ik maandag contact opnemen met onze Netwerkspecialisten om te kijken of en wat er aan de hand is! 🙂
Hoi Fransb3,



Ik heb contact gehad met de Netwerkspecialisten en het bereik zou voor 2G & 3G goed moeten zijn binnenshuis.

Er zijn momenteel ook geen storingen of werkzaamheden op de masten van je postcode. Zijn er meerdere mensen in je omgeving die je kent die deze problemen ervaren en ook een KPN aansluiting hebben? Wanneer meerdere mensen deze problemen ervaren dan kan er een netwerk klacht worden aangemaakt. Daarnaast wil ik je aanraden om een kruistest te doen. Het kan zijn dat het toestel of de simkaart dit probleem veroorzaken. Ik verneem graag je bevindingen.
Natasha (en eerder ook Kim),

Dank voor je bericht en je actie!

Toch nog even wat meer uitleg - na wat meer geëxperimenteer zijn er m.i. toch nog wat andere elementen waar de netwerkspecialisten misschien naar kunnen kijken.



Binnenshuis is het bereik nog steeds heel erg sterk varierend en vaak werkelijk volkomen ontoereikend.

Graag nodig ik de technici uit om een en ander te meten, misschien zijn ze een keer in de buurt? Ik woon en werk op deze locatie dus ben overdag vaak in staat de deur voor hen te openen....;-)



Het lijkt erop dat ik geografisch exact tussen twee KPN 1800/UMTS masten in zit. Als ik naar buiten ga is het bereik vaak duidelijk beter, maar ook daar is het soms heel erg sterk varierend. Springt van G naar H naar E naar 3G naar niks....

Doet mij sterk denken aan een combinatie van meerdere factoren. Omdat deze situatie eerder niet zo extreem was en nu ook sterk wisselend, zou het wellicht (ook?) een capaciteitsprobleem kunnen zijn? Soms is het druk op een mast, soms niet....



Omdat er op 100 meter zicht-afstand een KPN-900 mast staat, heb ik een stokoude Nokia (900-capable) uit de kast gehaald en de sim uit de (non-smart)Samsung daarin gedaan. Deze heeft binnenshuis nu wél continu bereik. Maar ook nog steeds telkens 1 en soms 2 streepjes. Kan niet zien of deze nu verbindt met 900 of 1800 netwerk. Als ik nu naar boven ga, wordt bereik dramatisch beter (tot 4 streepjes) - was in non-smart-samsung nauwelijks.



De smartfoon (Samsung Galaxy i9000) kiest vandaag binnenshuis vrij constant voor 'E'. Daarmee is wel te bellen maar absoluut niet te internetten.

Deze sim in een andere oude Nokia gestopt. Zelfde reactie als met andere telefoon: duidelijk beter bereik, maar nog niet veel, wel duidelijk sterke reactie bij verplaatsing.



Ik kan niet zien of de oude Nokia's verbinden met het 900 netwerk en daarom meer bereik hebben. Maar waarschijnlijk zouden ze dan nog veel beter bereik moeten hebben (900-mast staat vlakbij) - dan blijft als enige verklaring over dat de Nokia's sowieso beter ontvangst hebben (staan ze ook om bekend), én dat het bereik op deze locatie binnenshuis werkelijk minimaal is. Dat resulteert in de modernere telefoons in zeer slechte tot helemaal geen ontvangst -plus- zeer sterk wisselende verbindings-soort.



Dat laatste lijkt mij mogelik een software-matig probleem. Het bij tijden onafgebroken schakelen tussen G. H, E, etc, lijkt me niet de bedoeling. Samsung of KPN....? Eerder was dit op deze locatie niet zo.

Ter demonstratie hoe het zojuist gaat: Smart-Samsung staat op E. Geen internet mogelijk. Pak hem op, springt naar 3G, nul streepjes, geen internet mogelijk. Springt dan naar H, nul streepjes, langzaam internet. Springt weer spontaan naar 3G, verbinding valt helemaal weg, geen internet, niets. Dan weer H, 3G, G, E.....  Op 3G lijkt er hier binnen (andere locaties met deze telefoon wel!) consequent geen internet. Zit daar de fout?



Wat de netwerkspecialisten misschien nog interesseert: 'binnenshuis' is bij mij een woonhuis met op zuid en noordzijde houtskeletbouw (wel met dubbelglas). Dus geen beton of ijzer. KPN-masten staan zuidwest en noordoost...



Ik zal eens zien of er andere KPN-gebruikers in de buurt zijn. Maar eigenlijk is de situatie na al deze experimenten duidelijk genoeg: het signaal is én erg zwak, én (al dan niet hieruit voortkomend) is er een probleem waardoor er continu geschakeld wordt tussen G, 3G, E, H.



Voor mij betekent dit dat Simyo/KPN nu maar heel gedeeltelijk bruikbaar is. Voor buitenshuis is er geen probleem maar één van de abo's is essentieel om binnenshuis te werken. Met oude Nokia gaat dat nu wel, maar dat is niet echt ideaal...



Concurrenten-netwerk heeft vlakbij vorig jaar nieuwe masten gezet maar, niet in het minst door jullie erg prettige en ter zake kundige reacties (ik heb heel andere ervaringen bij diezelfde concurrent....), wil ik toch nog even afwachten, of zoek nog andere oplossingen.



Doorschakelen, zoals Kim mij aangaf, is misschien tijdelijk zo nu en dan een optie.

Daarover heb ik nog een vraag:

-Als een gesprek wordt doorgeschakeld naar bv mijn vaste lijn, welk nummer zie ik dan als binnenkomend (van de beller of van mijn simyo-mobiel)?



Zo, een heel epistel... Hopelijk kunnen jullie hier nog iets mee?



Dank en groet!



Frans
Ook vanavond is bellen binnenshuis (smartfoon)  niet mogelijk. Ondanks 'G' met twee streepjes in display, is gesprek niet te verstaan en wordt verbinding verbroken.

Misschien toch gedeeltelijk iets anders zoeken....

Reageer