.

Beantwoord

Hoe veilig is mijn oude telefoon?

  • 19 May 2019
  • 3 reacties
  • 348 Bekeken

Badge
Hallo,
Ik ben aan het overwegen om een oude mobiele telefoon te gaan gebruiken. Dit wordt mogelijk een Android telefoon van een paar jaar oud, max. 5-6 jaar oud.
Nu zit ik met het volgende: ik heb gehoord dat alleen vrij nieuwe telefoons de updates nog krijgen. Betekent dat dat een oude telefoon die niet meer geüpdatet wordt, ook niet meer de beveiligingsupdates krijgt? Is dit op te lossen door bijvoorbeeld een mobiele versie van Avast te installeren of is dit niet genoeg?
Ik wil graag de mogelijkheid hebben om veilig te kunnen internetbankieren zo nu en dan op de telefoon. Wat raden jullie aan? Als het niet mogelijk is om een oude telefoon veilig te maken, dan overweeg ik een nieuwere telefoon. In dat geval vraag ik me ook af hoe het precies zit met veiligheid. Wie kan mij hier meer over vertellen, Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Kevin 20 May 2019, 13:59

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hoi Groenn,

Welkom op het Simyo forum!

Goede vraag! Het is altijd een risico om een toestel te gebruiken dat niet meer geüpdatet kan worden. Het is vooral belangrijk om te achterhalen of dat voor dit toestel ook zo is. Op de pagina van de consumentenbond is te lezen hoe je dit kunt achterhalen:

  • Instellingen > Over de telefoon
  • Instellingen > Toestel-info
  • Instellingen > Over de telefoon > Software-informatie
  • Instellingen > Toestel-info > Software-informatie
Laat je niet foppen door de melding 'De laatste updates zijn al geïnstalleerd'. De laatste update voor je smartphone hoeft helemaal niet de nieuwste Android-versie te zijn.

Naast de veiligheidsrisico's is er nog een probleem met oude toestellen. Veel apps werken namelijk niet meer op erg oude software. Zo is de Simyo app alleen te gebruiken vanaf Android 4.2 . Als je een oudere versie hebt, dan zullen dus veel apps simpelweg niet werken. Je kunt je je dan afvragen of het handig is om een toestel als dit nog te gebruiken.

Probeer dus even te achterhalen, welke software er beschikbaar is op je toestel. Mocht deze echt te oud zijn, dan lijkt het me verstandiger om een iets nieuwer type toestel aan te schaffen. Ik hoor het graag als je nog vragen hebt!

Groetjes,

Kevin
Behalve wat Kevin meldt zou ik ook erop letten wat het (werk)geheugen aan grootte biedt. Bij een oud toestel met klein (werk)geheugen loop je al heel snel vast wat betreft plaatsen van apps en updates van apps.

Let bij aankoop van een nieuw toestel ook op dit - Huawei - nieuws. Voorlopig zou ik bij aankoop van een nieuwe telefoon voorzichtig zijn met Huawei.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Friesian en Groenn,

Zeker goede toevoegingen van Friesian! De opslaggrootte is ook erg belangrijk. Het is natuurlijk zonde als je alsnog weinig kunt met het toestel omdat er te weinig ruimte is voor meerdere apps. Ook het nieuws van Huawei kan belangrijk zijn bij de aanschaf van een nieuw toestel. Al is hier nu nog zo weinig over bekend dat daar mijn vingers nog niet aan wil branden. 😉

Groetjes,

Kevin

Reageer