.

Beantwoord

Hoe kan ik ongewenste applicaties op mijn smartphone weren?

  • 29 September 2017
  • 10 reacties
  • 509 Bekeken

hallo, ik heb sinds kort een smartphone (android). ik heb onder de instellingen bij beveiliging het toestaan van applicaties uit onbekende bronnen uit gezet, maar als de telefoon een tijdje uit heeft gestaan zie ik dat die onbekende bronnen weer actief zijn. ik ben steeds veel tijd kwijt met het verwijderen van deze applicaties. wat kan ik doen om die gekozen instelling vast te zetten?
icon

Beste antwoord door Els 30 September 2017, 11:06

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Hoi kogeldistel,

Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je de beveiliging van je smartphone zo serieus neemt! Ik snap dat je alles graag goed ingesteld wilt hebben.

Vreemd dat die optie steeds weer aan gaat als je telefoon een tijdje heeft uitgestaan. Gebeurt dit echt alleen bij het helemaal uitschakelen van je telefoon of vindt er dan ook een update van het besturingssysteem plaats? Het zou kunnen zijn dat Android dit dan automatisch weer aan zet. Helaas kan ik je niet uitgebreid helpen met een toestelgerelateerd probleem, Simyo is namelijk een Sim Only provider. Omdat we geen telefoons verstrekken kunnen we ook geen volledige toestelondersteuning bieden.

Wel heb ik even een en ander voor je nagekeken op het internet, om te kijken of ik een duidelijke oplossing kan vinden. Helaas kan ik niet echt een gerichte oplossing vinden hiervoor. Wellicht helpt het als we je toesteltype weten? Welk toestel gebruik je precies en welke versie van Android staat er momenteel op? Het is uiteraard ook mogelijk om direct contact op te nemen met de leverancier van je toestel of Android zelf.

Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Els
Kun je misschien aangeven om welke bronnen / apps het gaat?
dag Els, dag Ray
ik ben blij met jullie snelle reactie!
het gaat om een Andy3.5EI3 en Android 4.4.2 het merk is Yess, ze hebben een website en ik heb geprobeerd contact met ze op te nemen, maar je kunt alleen via de site reageren en dan is de 'send' knop niet actief, dus het bericht gaat niet weg. 3x geprobeerd!
de apps die het vaakst voorbij komen zijn: Amazon shopping, Ali express, Zaful Chic Shopping, ook diverse spelletjes en cleaning en beheersprogramma's. die beheersprogramma's beginnen dan meteen te zeuren over gebrek aan ruimte.
ik zet applicaties toestaan uit onbekende bronnen steeds uit en nu tijdens het opladen ook de wifi dat helpt een beetje maar ik zou graag die instelling kunnen vastzetten. het is trouwens een heel goedkope telefoon, wel met een dual sim, maar ik wilde een instapmodel.
De apps die je opnoemt staan waarschijnlijk voor geïnstalleerd op je telefoon (bloatware).

Bloatware is een verzamelnaam voor apps (en soms games) die vooraf geïnstalleerd zijn op smartphones en tablets. Meestal hebben zij een commerciële tint en gaat het vaak om apps van bedrijven (Bol.com etc) die graag iets willen verkopen.


De optie onbekende bronnen zal je niet helpen omdat de apps reeds op je telefoon staan. Deze optie is bedoelt voor het downloaden van apps anders dan vanuit de Play store.

Wat je kun doen is proberen de apps te verwijderen maar meestal is dit niet mogelijk. Je zou ze wel kunnen uitschakelen. Let wel op: Dit kan, hoeft dus niet, de werking van je telefoon beïnvloeden.

Apps uitschakelen doe je door naar instellingen te gaan, dan naar apps, dan de bewuste app opzoeken en deze aan te klikken. Je zou dan mogelijk moeten zijn om de app te stoppen, verwijderen of uit te schakelen.

Deze uitleg kan iets afwijken van hoe het op je telefoon eruit ziet. Kom je er niet uit adviseer ik je even een telefoon winkel binnen te stappen, wellicht kunnen zij iets betekenen daarin.
Even voor de duidelijkheid @kogeldistel jij zet bij instellingen, beveiliging, download uit onbetrouwbare bron uit en wordt dit vanzelf weer ingeschakeld door de telefoon?
Staat dat niet standaard uit?
Bij mij wel..
hallo,
het gaat niet om de voorgeinstalleerde applicaties die ken ik al via mijn android tablet. het is inderdaad zo dat ik bij de instellingen applicaties uit onbekende bronnen steeds weer moet blokkeren, sommige apps proberen het dan toch en dan krijg ik van die apps de melding dat ze worden geblokkeerrd en of ik de blokkade svp op wil heffen. @
Staat dat niet standaard uit?
Bij mij wel..

Juist daarom stel ik de vraag.. Dit hoort uit te staan, of de gebruiker kiest anders.
hallo,
het gaat niet om de voorgeinstalleerde applicaties die ken ik al via mijn android tablet. het is inderdaad zo dat ik bij de instellingen applicaties uit onbekende bronnen steeds weer moet blokkeren, sommige apps proberen het dan toch en dan krijg ik van die apps de melding dat ze worden geblokkeerrd en of ik de blokkade svp op wil heffen. @

@kogeldistel
Wanneer je deze melding krijgt dan werkt de blokkade van onbetrouwbare bron toch zoals het hoort?
En laat deze blokkade aanstaan, play protect controleert zoals je kunt zien bij jouw mijn apps.
Er bestaat in telefoons heel veel onderscheid qua bloatware.
Reputatie 7
Badge +10
Hi heren,

Ik ben benieuwd hoe dit loopt 🙂 Ik kan helaas geen gedetailleerde tips geven, omdat ik simpelweg geen expert ben wat dit betreft. Succes!

Groetjes,
Jihane

Reageer