Skip to main content
Ik ga steeds over mijn abonnement heen met fikse bedragen en volgens mij is mijn gebruik helemaal niet zo hoog kan het zijn dat ik dingen heb aangeklikt waardoor het zoveel kost? is het misschien ook mogelijk om een limiet te hebben waar je niet over heen kunt?
Beste jaspertsjee,



Welkom op het forum bij Simyo!

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, waardoor het voor jouw een stuk duidelijker wordt.



Het is vervelend, dat je geregeld over je bundels heen gaat en daardoor flink moet bijbetalen.

Al is het mij niet helemaal duidelijk of het om zowel je bel/sms- als databundel gaat, of alleen om je databundel.

Gaat het om je databundel, dan zijn de volgende oorzaken mogelijk het gevolg dat je over je bundel heen gaat.



Veel smartphones staan ingesteld, dat ze veel data binnen kunnen halen.

Denk hierbij aan, filmpjes kijken via youtube of uitzending gemist, radio luisteren via een App zoals Tunin, skypen of door foto's te downloaden.

Ook worden veel app's op de achtergrond ge-update, naar een nieuwere of betere versie.

Dit zorgt voor ongemerkt extra datagebruik, wat vooral in de nachtelijke uren gebeurd, mits je jouw smartphone aan hebt staan in de nachtelijke uren.

Ook vergeten veel mensen het mobiele data (tijdelijk) uit te zetten op hun smartphone, als ze overschakelen naar een Wi-Fi netwerk thuis of ergens anders.

Want op het moment dat het signaal van Wi-Fi zwak is of even helemaal weg valt, schakelt jouw smartphone automatisch over op het mobiele data netwerk van Simyo/KPN.



Binnen jouw "mijn Simyo" kun je jouw verbruik terug vinden, dit vindt je gelijk onder het huidige verbruik (dus wat je nog over hebt voor de lopende maand), maar ook door te klikken op "verbruik" wat naast "overzicht" staat.

Als je klikt op de link "verbruik", dan zie je in 1 oogopslag het verbruik van alle voorgaande maanden tot een jaar terug, zowel van bellen, sms'en en dataverbruik (per MB).

Op basis van je verbruik kun je dan jouw bundels daar op aanpassen, dus stel dat je nu een 1000 MB databundel hebt, en je gaat daar gemiddeld 500 MB per maand overheen, kies dan voor de 2000 MB databundel.

Hiermee voorkom je dan buiten de bundel kosten.

Dit zelfde geldt uiteraard ook voor je bel/sms bundel.



Het is bij Simyo niet mogelijk om een limiet (plafond) in te stellen!

Je zou dus, de bel/sms- en databundels zo goed mogelijk op jouw gemiddelde verbruik moeten instellen, of gebruik meer Wi-Fi als dat kan (en zet dan datagebruik via het mobiele netwerk tijdelijk uit).



Ik hoop je zo, wat meer duidelijkheid te geven van waar de extra kosten vandaan kunnen komen.

Hopelijk kun je ook wat met mijn adviezen!
Hoi jaspertsjee,



Zo'n goed en compleet antwoord als je hierboven van MichD hebt gekregen, zien we niet vaak! Ik heb hier maar een klein puntje aan toe te voegen.



Het is slim om naast het verbruik op Mijn Simyo te controleren, ook te kijken naar een goede datameter voor op je telefoon. Zo krijg je nog meer inzicht over welke app er nou wat verbruikt. Je kunt daaraan aflezen waarom je ineens zoveel verbruikt. Mocht je een Android telefoon hebben, kun je dit gewoon zien in je telefoon en zélfs een datalimiet instellen.



Lees hier meer over hoe je je verbruik in de gaten kunt houden.



Is alles duidelijk zo? :)



Groetjes, Tiury



Grote complimenten en dank, MichD 😉!

Reageer