.

Vraag

Onverklaarbaar 'data' gebruik bij mijn beide dochters, hoe kan dit?

  • 30 May 2023
  • 3 reacties
  • 65 Bekeken

Hallo,

Ik heb even een vraag over het onverklaarbare gebruik van data bij mijn beide dochters.

Door eerdere fouten van mijn jongste dochter, heeft zij geleerd dat data verbruik relatief duur is.

Ongeveer 2 jaar geleden had ze hetzelfde euvel en heeft Simyo ons coulance en tips gegeven om dit verbruik te reduceren. Om onverklaarbare reden was mijn dochter deze maand ‘ineens’ veel data kwijt. Ze heeft in de history van het dagverbruik van de data gekeken en op onverklaarbare tijden is er zo'n 50 maal ongeveer 55 MB gebruikt. Het meest frappant is dat het dataverbruikt steeds dezelfde hoeveelheid is en nooit 1MB verschillend is. 

Mijn docher heeft het dataverbruik altijd uit staan na de vorige keer en zet het alleen aan als ze het nodig heeft (dus onderweg). Thuis en op school heeft ze een wifi verbinding.

Door ca 50 x 55 MB af te schrijven op het dataverbruik, betekend dat 2.7 GB van haar data is opgeconsumeerd in de maand mei! Dit levert nu geen problemen op, maar is vind het wel verdacht.

Met deze wetenschap heeft mijn oudste dochter dit ook even gechecked. Ook bij haar is zo'n 50 x en dataverbruik van zo'n 60 MB afgeschreven, terwijl ze veel thuis is en op school is (Wifi). Ook bij haar is dus zo'n 3GB onverklaarbaar verdwenen. Ook zij komt net niet in de problemen, maar ik wil dat deze onverkaarbare datareductie stopt.

Bij mijzelf heb ik het nog niet gechecked, maar ik vind het heel verdacht dat MB's zomaar van hun accounts 'verdwijnen’.

 


3 reacties

Hallo @A1971 bij een Android-telefoon is het dataverbruik zelf te beheren om onnodige kosten te voorkomen.

Stel, je hebt een 10GB databundel, stel dan bij 9GB een waarschuwing in en bij 9,5GB een blokkade en ga dan verder via wifi of koop een bundel bij.

Verder is er een instelling in je mobiel dat bij slechte wifi er automatisch naar mobiele data wordt overgeschakeld, dit kun je uitzetten, verder kun je binnen je mobiel databesparing aanzetten.

Ieder merk mobiel heeft daar zo zijn eigen benamingen voor.

Verder kun je op app-niveau per toestel zien waar de data aan opgebruikt is, dus niets is onverklaarbaar.

Verder gaat hier ok nog een moderator reageren.

Succes.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

@A1971 Ik zou vooral even het dataverbruik van alle apps checken. Zo had ik een paar maanden geleden ogenschijnlijk onverklaarbaar hoog dataverbruik. Toen ik naar het verbruik van alle apps ging kijken, had ik de boosdoener snel gevonden: TikTok. Die app had ik toen op mijn mobiel staan voor mijn werk maar ik 'm toen snel verwijderd.

Maar heel bijzonder dat die app dat voor elkaar kreeg, want ik sluit regelmatig alle apps af. Ik ben daar heel nauwkeurig in.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @A1971,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over opneemt!

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar dit verbruik vandaan komt. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je soms wel in de telefoon zelf terugvinden. Ik zie dat @JanD en @Katana een aantal handige tips met je hebben gedeeld, super bedankt hiervoor! Dit waarderen wij enorm 😊. De instelling waar Jan het over heeft heet bij iPhone “wifi-assistentie”. Afhankelijk van welk toestel je dochters hebben kan dit een andere naam hebben. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld en zorgt ervoor dat je telefoon automatisch omschakelt naar 4G zodra de wifi-verbinding even wat zwakker is. Ik raad dus aan om deze optie uit te schakelen!

Verder wil ik onze blog met databesparingstips met je delen, wellicht dat dit goed van pas komt.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer