Skip to main content
Hallo,



Ik ga in februari naar Nieuw Zeeland voor 5 maanden, maar wil mijn abonnement bij Simyo niet geheel opzeggen. Echter kan ik natuurlijk ook geen gebruik maken van mijn huidige bundel, maar wat kan ik wel doen?



Groeten,



Marleen
Lekker zeg....Kan ik mee😁

Je belbundel op de laagste stand zetten, je internetbundel uit zetten.

Je kunt ook tijdelijk overstappen naar prepaid maar dit is wat Omslachtiger.
Hoi Marleen,



Welkom op het Simyo Forum!



Wat tof dat je naar Nieuw Zeeland toegaat! 😃 Je hebt gelijk: je verbruik gaat daar niet van je bundel af, omdat het een zone 3 land is. De tarieven kunnen daar dus ook erg oplopen. Je kunt daar dus wel bellen (of internetten) als je de buitenlandopties aanzet via Mijn Simyo, maar ik raad het je af.



Wat zijn de opties dan nog? Je kunt ervoor kiezen om je bundels te verlagen tot het minimum. Dat zou betekenen dat je slechts een belbundel overhoudt waar je € 4,- per maand voor betaalt. In totaal betaal je dus voor 5 maanden € 20,- om je abonnement in leven te houden. Je kunt je bundels aanpassen via Mijn Simyo > Instellingen > Abonnement. Als je een wijziging doet, dan gaat dat in vanaf de eerste van de volgende maand. Als je vandaag bijvoorbeeld die wijzigingen doet, dan gaan ze in vanaf 1 januari. Wacht je tot januari om dat te doen? Dan gaat het in vanaf 1 februari.



Ook kun je ervoor kiezen om over te stappen op een Prepaid aansluiting met nummerbehoud. Je houdt je nummer dan, maar hebt een Prepaid waardoor je geen abonnementskosten betaalt. Let je er alleen op dat je het nummer actief houdt door eens in 't halfjaar iets van verbruik te vertonen? Dat kan in de vorm van een belletje, een verstuurd sms'je, een opwaardering of een internetsessie. Hier lees je precies hoe je overstapt. Je kunt dan, als je terug bent, weer terug overstappen op een abonnement. Hier lees je hoe! Je verliest dan alleen wel de voordelen die je intussen hebt opgebouwd met je abonnement.



Waar kies je voor?



@ Ron H, dank voor je hulp!



Groetjes,

Jihane
Financieel kost 5 maanden Sim-only 100 dus 5 keer 4 euro per maand = 20 euro.



Prepaid kost 15 euro (- 22,50 euro beltegoed) = -7,50 euro voor het overstappen naar prepaid en terug. Je gaat daarna echter terug naar een maand- of jaar bundel voor minimaal 9 maanden.

In het beste geval kost het 9 x 2 euro meer per maand - 7,50 = 10,50 euro.

In de meeste gevallen kost het 9 x 3 euro meer per maand - 7,50 = 19,50 euro.

In het slechtste geval kost het 9 x 5 euro meer per maand - 7,50 = 37,50 euro.



Voor 5 maanden is het slechts 9,50 euro goedkoper om naar prepaid te gaan. Dat werkt echter alleen als je geen databundel wil de 9 maanden na je reis. Wil je wel een databundel in de 9 maanden na je reis, dan bespaar je slechts 0,50 euro, omdat je als je terug komt tijdelijk duurdere bundels moet nemen dan je nu hebt.



Ik adviseer hier dus Sim-Only blijven 'gebruiken' en niet prepaid ertussen te zetten.
Hi Groentjuh,



Haha, dankjewel voor de rekensom 😉 Wat bedoel je precies met dingen als 'In het beste geval kost het 9 x 2 euro meer per maand - 7,50 = 10,50 euro.' et cetera? Waar komen die getallen vandaan?



Als je namelijk de goedkoopste Prepaid neemt, dan kost dat je eenmalig € 5,-. Omdat Marleen voor vijf maanden weggaat, hoeft ze verder geen verbruik te vertonen. Dat hoeft alleen eens in het halfjaar, en ik ga er vanuit dat als ze terugkeert, ze haar Sim Only weer activeert. Ze heeft daar dan geen nieuwe simkaart voor nodig - dat kan gewoon op de Prepaid simkaart. En ze neemt dan die € 5,- beltegoed mee naar haar Sim Only aansluiting.



Of zie ik iets over het hoofd? ;)



Groetjes,

Jihane
Wat zal een reisje van vijf maanden naar Nieuw-Zeeland kosten inclusief tickets😎
@Jihane: Ik geloof dat Marleen een extra voordeel abonnement heeft. Simyo 100 kost namelijk alleen 4 euro bij de extra voordeel bundels. Als je van een abonnement naar prepaid gaat en weer terug, dan kun je volgens mij niet direct weer terug naar deze extra voordeel bundels. Het verschil tussen de extra voordeel bundels en de andere bundels neem ik dus mee in mijn berekening of overstappen naar prepaid goedkoper is.



Daarnaast nam ik de duurdere prepaid, zodat meer voordeel beltegoed krijgt wat je mee kunt nemen naar Sim-only. De prepaidsimkaart van 15 euro geeft je 22,50 euro beltegoed, dus 7,50 euro extra beltegoed. De prepaidsimkaart van 5 euro geeft je 7,50 euro beltegoed, dus slechts 5 euro extra! Of gaat dat extra beltegoed niet mee? In dat geval gaat dat extra voordeel niet mee.



Onderstaande schrijf ik uit voor Simyo 100 + 1000MB data, maar het maakt niet uit, want de verschillen tussen verlengabonnementen en jaarabonnementen zijn hetzelfde.



Prepaid route:

Maand #1: Kosten aanschaf prepaid - 15 euro voor 22,50 beltegoed.

Maand #2: Niets

Maand #3: Niets

Maand #4: Niets

Maand #5: Niets

Maand #6: Overstap naar Sim-only - 13 euro, maar beltegoed, dus niets

Maand #7: Sim-only - 13 euro, maar beltegoed, dus 3,50 euro

Maand #8: Sim-only - 13 euro

Maand #9: Sim-only - 13 euro

Maand #10: Sim-only - 13 euro

Maand #11: Sim-only - 13 euro

Maand #12: Sim-only - 13 euro

Maand #13: Sim-only - 13 euro

Maand #14: Sim-only - 13 euro

Maand #15: Sim-only verlengbundel - 10 euro

Na maand 15 zijn de abonnementen weer hetzelfde.

Totaal: 119,50 euro



Abonnement route:

Maand #1: Sim-only verlengbundel 4 euro

Maand #2: Sim-only verlengbundel 4 euro

Maand #3: Sim-only verlengbundel 4 euro

Maand #4: Sim-only verlengbundel 4 euro

Maand #5: Sim-only verlengbundel 4 euro

Maand #6: Sim-only verlengbundel 10 euro (databundel aan)

Maand #7: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #8: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #9: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #10: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #11: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #12: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #13: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #14: Sim-only verlengbundel 10 euro

Maand #15: Sim-only verlengbundel 10 euro

Na maand 15 zijn de abonnementen weer hetzelfde.

Totaal: 120,00 euro



Mocht het bovenstaande niet kloppen, dan hoor ik het graag, want dan klopt mijn advies inderdaad niet!
Hoi Groentjuh,



Zo he, netjes hoor! Afhankelijk van de bundels van Marleen zal het qua kosten niet veel uit hoeven maken. Je berekening lijkt inderdaad goed, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van welke Prepaid ze gaat bestellen. Ook bonustegoed wordt overigens in mindering gebracht op de eerste factuur na het overstappen naar Sim Only. :)



@Marleenpeeters heb je inmiddels een keuze kunnen maken wat betreft je aansluiting gedurende de tijd dat je op reis bent? Mocht je nog vragen hebben, laat ons dit dan gerust weten.



Groetjes,

Els

Reageer