.

Beantwoord

Extra kosten bij verblijf in Griekenland door verbinding met Turkse mast, hoe kan dit?

  • 21 September 2023
  • 6 reacties
  • 106 Bekeken

voor mijn vakantie heb ik via de app specifiek de vraag gesteld of ik hiermee geconfronteerd kon worden. antwoord was duidelijk Nee, zolang ik op Griekse bodem was. nou nee dus. Ben niet van samos af geweest  en mijn provider stond op Cosmo. Toch geconfronteerd met extra kosten. Kreeg doodleuk te horen dat ik kosten in Turkije had gemaakt. Daar ben ik überhaupt nog nooit geweest . Toen ik het appje van voor de vakantie weer aan de dame stuurde kreeg ik als dank tig keer de app dat het erg druk was en vervolgens nooit meer een reactie. Het gaat mij niet om de beperkte extra kosten, maar wel om het feit dat de Symio dame mij voor de vakantie correcte informatie had moeten geven. Het feit dat je geen klacht kunt indienen als je niet op socialmedia zit stoort mij ook.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 21 September 2023, 17:08

Bekijk originele reactie

6 reacties

Hoi @attie 

In Principe is de gegeven informatie correct geweest. Je maakt binnen Griekenland (Zone 1) gebruik van je bundels zoals in Nederland.

Er is echter een maar. Op bepaalde Griekse eilanden ben je erg dicht bij Turkije. Je telefoon is toen overgeschakeld naar een mast op Turkse bodem omdat die op dat moment sterker was dan die op Griekse bodem. Dat is een instelling op jouw telefoon die dat toestaat maar ik ben van mening dat je er wel op gewezen had kunnen worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening als klant.

Tip: Laat je telefoon handmatig naar netwerken zoeken in plaats van automatisch. 

Reputatie 7
Badge +9

Samos ligt dicht bij Turkije. Helaas stoppen radiogolven niet netjes bij landgrenzen, waardoor het in sommige gevallen mogelijk is dat je met een netwerk in een naburig land verbind (indien de Griekse minder sterk zijn dan die van het naburige land). Ik verwacht dat dat in jouw geval ook is gebeurd.

Je kunt handmatig op jouw mobiel een netwerk selecteren i.p.v. dat automatisch door de mobiel te laten doen. Op die wijze kun je voorkomen dat jouw mobiel zomaar met een ander netwerk (uit een naburig land) verbind.

Reputatie 7
Badge +7

@Ray je zegt dat het een instelling op je telefoon is, maar (in ieder geval op mijn) telefoon kan ik niet
instellen dat ik wel wil roamen in zone 1, maar niet buiten de EU.

Ook Simyo heeft een dergelijk optie niet. Volgens mij zijn er providers die dit wel hebben, maar dat weet ik niet zeker.

@Ray je zegt dat het een instelling op je telefoon is, maar (in ieder geval op mijn) telefoon kan ik niet
instellen dat ik wel wil roamen in zone 1, maar niet buiten de EU.

Ook Simyo heeft een dergelijk optie niet. Volgens mij zijn er providers die dit wel hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Als jouw telefoon automatisch kan zoeken naar het sterkste netwerk dan is dan een instelling op jouw telefoon. 

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt gelijk. Ik had zelf maar bedacht dat dit ging om een instelling in trant van “alleen roamen in de EU”.:

Stond nergens, alleen in mijn brein.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @attie,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Onze Forum Experts hebben je goed geïnformeerd over hoe dit heeft kunnen gebeuren (thanks! @Ray @Groentjuh @wimj12). Ik weet niet of je nog steeds op vakantie bent of misschien binnenkort op vakantie gaat maar ik wil je graag verwijzen naar deze FAQ: Alles over Simyo in het buitenland; bereik, internet en kosten. Wellicht kun je hier nog handige tips uit halen. 

Overigens hoef je niet op social media te zitten om een klacht in te dienen bij ons. Je kunt altijd e-mail sturen naar klantenservice@simyo.nl over klachten die je hebt.

Voor nu wens ik je alvast een heel fijn weekend!

Groetjes,
Seren

Reageer