.

Vraag

Zomaar een superhoge rekening een week nadat mijn abbo inging. Hoe kan ik dit oplossen?

  • 23 May 2022
  • 6 reacties
  • 85 Bekeken

Badge

Hoi Simyo medewerker of medewerkster,

 

Ik heb vorige maand met veel plezier een Simyo abonnement afgesloten, met nummerbehoud. Mijn oude abbo liep zolang door, dus ik ging er vanuit dat ik voor mijn bel- en internetkosten van de oude provider een factuur zou krijgen en niet van Simyo. Ik schrok dus gigantisch toen ik na een week een bericht kreeg dat ik al voor bijna 400 euro kosten had gemaakt. Bijna 400 euro in een week! Mijn tijdelijke nummer werd daarom uit voorzorg geblokkeerd. Prima natuurlijk, waar gezien de kosten wel erg laat. Ik ben 17 en werk naast school een paar uurtjes in de week bij een winkel. Je begrijpt dat dit voor mij een enorm bedrag is.

 

Natuurlijk ligt het niet alleen aan jullie. Ik realiseerde me dat ik in mijn enthousiasme over mijn nieuwe telefoon met Simyo abbo de e-simkaart alvast had geactiveerd, dan was dat alvast geregeld. Ik ging er vanuit dat mijn oude abbo nog even doorliep tot aan het nummer overzetten. Ook wist ik oprecht niet dat een e-sim geen fysieke simkaart is. Ik ging er van uit dat die nog zou komen, mijn nummer zou immers pas na 3 weken worden overgezet.

 

Mijn oude simkaart zat nog gewoon in mijn telefoon, en ik dacht dus dat ik die nog gebruikte. Dat bleek ook wel toen ik voor deze laatste periode een factuur kreeg van mijn oude provider.

Dat betekent dat ik dus ook nog dubbel heb betaald.

 

Nogmaals, ik wil Simyo niet aanvallen hoor! Het regeltje dat je bundels pas actief zijn nadat je nummer is overgezet, zag ik later, daar had ik te snel overheen gekeken. Als je al eerde gebruikmaakt van je e-sim, betaal je dus € 0,31 per minuut en € 0,15 per MB. Dus niks ten nadele van Simyo en officieel heb jullie gelijk natuurlijk. Maar ik vind wel dat ik te laat een berichtje kreeg dat ik na korte tijd al bijna 400 euro moest betalen. Ik vind dat deze kosten niet in verhouding staan tot de buiten bundel kosten en mijn abonnement van 31 euro per maand, wat al best veel is.

Ik had geen idee, zoiets doe je ook niet zomaar, dit verwacht je totaal niet. Helemaal niet omdat mijn oude simkaart nog gewoon werkte. Mensen die ik belde zagen dan ook niet mijn tijdelijke Simyo nummer, maar mijn oude nummer. Ook dat was natuurlijk heel verwarrend.

Zo voel ik me als scholier van 17 toch een beetje keihard aangepakt. Ook al zijn mijn ouders al jarenlang tevreden klant van KPN (Simyo is een KPN-merk), ik vind het zelf best moeilijk om nu blij te blijven en mijn ouders ook …

Mijn idee is om het je klanten eerder te laten weten als je verbruik bijvoorbeeld al 50 euro buiten je bundel is, en niet als het bedrag al torenhoog is. Ik hoop in ieder geval dat jullie mijn verrassing en probleem snappen.

Dankjewel alvast voor je reactie!

 

Groetjes Nadya


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Zoals je zelf al uitgevonden hebt, gaat je abonnement pas in nadat nummerbehoud ingaat. Tot die tijd betaal je geen abonnementskosten, juist om niet dubbel te betalen. Het idee is dat je dan totdat nummerbehoud is uitgevoerd je jouw oude abonnement blijft gebruiken. Dat is in dit geval niet goed gegaan, waardoor je dus nu juist met extra kosten zit.

Een eSim is daadwerkelijk een simkaart. Daarmee kun je alles wat met een normale simkaart ook kan (behalve het uit het toestel halen en in een ander toestel doen. Daarvoor moet je op dat andere toestel simpelweg een nieuwe eSim aanvragen en na installatie daarvan de eSim op het vorige toestel verwijderen).

Het is mogelijk dat je toestel belde/SMSte via de fysieke simkaart en enkel data via de eSim liet lopen. In dat geval is het zeer verklaarbaar dat je bij het bellen je het juiste nummer zag. Vele toestellen, die eSims ondersteunen, kunnen op een fysieke en eSim tegelijk actief zijn. Die functie heet "Dual-sim”.

 

De limieten voor hoogverbruik zijn 100 euro buiten de bundel per dag of 250 euro buiten de bundel per week. Daar zit echter vertraging in het detecteren en blokkeren van de aansluiten. Als je een redelijk korte tijd veel data verbruikt, dan kun je daar gemakkelijk veel overheen.

Een moderator/community manager (= Simyo medewerker) reageert morgen en zal waarschijnlijk vragen dat je hem/haar een privébericht stuurt. Ik weet niet of coulance mogelijk is in dit geval. Indien dat zo is, zal hij/zij daarover in privéberichten daarover informeren.

Badge

Hoi Groentjuh,

Thx voor je reactie! Ik vnd 100 euro buiten de bundel per dag of 250 euro buiten de bundel per week heel hoog, zulke regels zouden ze eigenlijk moeten aanpassen. Daar slaap je heel slecht van. Ook omdat er vertraging zit in het detecteren en blokkeren van de aansluiting, dan heb je het dus niet op tijd door. Ik blijf het allemaal ingewikkeld vinden voor iemand die er niet zoveel vanaf weet ...

Groetjes Nadya

@Nadya999 - Nadya

 

Lees deze informatie ook maar even door.  Misschien helpt dat om het verhaal te begrijpen. Wij forum experts strijden al heel lang tevergeefs voor een betere bescherming maar Simyo wil die niet bieden. Er zijn providers die wat dat betreft beter willen bescherming bieden. Een punt waar Simyo veel beter in kan worden. 

Badge

Hoi Friesian, thanks. Klopt, je voelt je niet echt beschermd, ik heb door deze ervaring eerder het gevoel dat ik heel goed moet oppassen wat ik doe, niet echt chill.

Hoi Friesian, thanks. Klopt, je voelt je niet echt beschermd, ik heb door deze ervaring eerder het gevoel dat ik heel goed moet oppassen wat ik doe, niet echt chill.

Dat moet je overal en altijd, elke dag opnieuw. En geloof me ik kan erover meepraten! 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Nadya999

Bedankt voor je bericht. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo geschrokken bent van deze hoge kosten, €400 in een week is natuurlijk niet niks! Zoals @Groentjuh al aangeeft kijk ik graag even met je mee. Zou je mij een prive-bericht kunnen sturen? Dan kijken we samen even naar een oplossing! 😊

Groetjes,
Rutger
 

Reageer