.

Sticky

Inflatiecorrectie 2023, hoe zit dit?

  • 8 September 2023
  • 129 reacties
  • 3345 Bekeken

21-09-2023 / ADMIN: Titel aangepast voor betere vindbaarheid. Dit is nu het centrale topic over de inflatiecorrectie. Om alles wat overzichtelijker te maken zal ik (toekomstige en bestaande) topics over dit onderwerp verplaatsen naar dit centrale topic.

Goedendag. 

Vandaag ontving ik een e-mail over de prijsverhoging  per 1 oktober 2023. Ik begrijp dat er verhogingen nodig zijn i.v.m de stijgende kosten. Ik betaal nu 9 euro per maand en mijn nieuwe tarief gaat omhoog naar 9.76. Wanneer ik op jullie site kijk dan zie ik dat een vergelijkbare data abonnement op dit moment 7 euro kost. Met de verhoging van 8.4% dan zou de maandprijs niet hoger dan 7.59 mogen kosten.

Ik wil jou vragen om mijn abonnement dan aan te passen naar de lagere tarief.

Met vriendelijke groet,
M. Gallagher

 

Seren 7 maanden geleden

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

129 reacties

"Simyo past de prijzen aan conform de algemene voorwaarden. Uiteraard vindt Simyo het netjes om hier iedereen een maand eerder over in te lichten, dat betekent dat je hier als klant een maand voor je volgende (aangepaste) factuur bericht over ontvangt."

 

Lees nog eens dit paraafje op Tweakers van meneer de woordvoerder Gerd de Smyter  van Simyo, dat die dit met droge ogen er uit kan krijgen, netjes, ronduit schandalig te laat.😲

 

Dat zal het zijn dan, en heeft hij ook de verhoging moeten mededelen en was hij te lui om er een aparte mail voor te schrijven en heeft hij het onder de factuur mail geplakt.😄

 

Ik snap ook niet hoe ze voor de 30e keer als beste provider gekozen zijn. Bedrijf is in 2005 opgericht in Spanje. Hoe kunnen ze hier dan al 30 keer als beste gekozen zijn, of wordt die verkiezing een paar keer per jaar gehouden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Simyo

Dit vroeg ik mij ook af en de consumentenbond is daar helder in, het is een kwartaal verkiezing dus 4x per jaar kun je die pluim in de aars krijgen.😗

 

https://www.consumentenbond.nl/mobiel-abonnement/beste

Dat ze dan nieuwe abonnementen verhogen dan weet je wat je kiest en wat dat kost maar zoal altijd zijn de trouwe klanten van jaren de klos, laatste maandje voor mij bij Simyo

Bij Simyo is dit de eerste keer dat dit word ingezet, dus al jaren maar niet hier.

Reputatie 1

Bedankt voor de opheldering simyo. 

Ik heb het eens nagekeken en simyo heeft inderdaad in mijn 2022 contract niets staan over de plicht te informeren over inflatie prijs wijzigingen.

Legaal zal het wel goed zitten, dus kunnen ze ons allen legaal erbij naaien, ondertussen wel nieuwe klanten werven voor dezelfde lage prijs. Weg met simyo de eerste kans die ik krijg.

@Konijnerd Het staat ook niet in het contract maar in het aanhansel “De algemene voorwaarden” en daar zou het dus in moeten staan.

Wat baal ik dat ik de mijne niet meer heb, lesje geleerd ik heb ze nu van Youfone uitgeprint, ze zullen dezelfde KPN streken gaan uithalen als ze overgenomen worden zeg, word je weer gepakt.

Hallo @Seren er staat nergens dat ik op ga zeggen, ik heb alleen bezwaar gemaakt tegen de manier en tijd waarop Simyo klanten informeert en dit gemeld bij de ACM

Reputatie 7
Badge +6

Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!

maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.😵‍💫

Ja je hebt gelijk! Ik heb dit topic inmiddels het centrale topic gemaakt voor alles omtrent de inflatiecorrectie. Alle topics die nu worden geopend zal ik hier naar toe verplaatsen. De bestaande topics heb ik gesloten en in een reactie laten weten dat dit nu het centrale topic is. Bedankt voor je suggestie :). 

 

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.

Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. Dat je een klacht hebt ingediend is natuurlijk jouw recht. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Kun je dit met ons delen? 

Reputatie 7
Badge +6

Blijkbaar tel ik niet meer mee? 😏

👋

Excuses @Ray, er waren zoveel reacties dat ik dit over het hoofd heb gezien, ik zal je zo even taggen haha 😅. 
 

Melding naar de ACM is er uit, op een flikkerige manier de verhogen aanzeggen en ook nog eens veel te laat, wat een loser die woordvoerder, gaat die wel merken, de ACM kennende gaat dit een staartje krijgen.

Bij deze betwist ik alvast mijn laatste factuur, ik storneer hem en maak over waar Simyo recht op heeft, kijken of ze een zaak starten voor 50 cent, ik wel namelijk.

Het is niet nodig en respectvol om onze woordvoerder persoonlijk aan te vallen. Om deze reden heb ik een aantal reacties van jullie verwijderd (@abj) Laten we allemaal respectvol met elkaar omgaan alsjeblieft. Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien en een klacht indienen bij de ACM is jouw recht. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. Persoonlijk lijkt het mij niet zo handig om te storneren, maar dat is mijn mening. 
 

Dat ze dan nieuwe abonnementen verhogen dan weet je wat je kiest en wat dat kost maar zoal altijd zijn de trouwe klanten van jaren de klos, laatste maandje voor mij bij Simyo

Jammer om te lezen dat je gaat opzeggen. Mocht je van gedachten veranderen staat onze deur altijd voor je open. 

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @Seren er staat nergens dat ik op ga zeggen, ik heb alleen bezwaar gemaakt tegen de manier en tijd waarop Simyo klanten informeert en dit gemeld bij de ACM

Excuses, ik heb dit verkeerd begrepen uit het vorige topic. 

Hé Simyo het leeft behoorlijk en terecht!

maar kunnen jullie de topics omtrent dit verhaal niet samenvoegen voorzichtig uitgedrukt het wordt een beetje onoverzichtelijk.😵‍💫

Ja je hebt gelijk! Ik heb dit topic inmiddels het centrale topic gemaakt voor alles omtrent de inflatiecorrectie. Alle topics die nu worden geopend zal ik hier naar toe verplaatsen. De bestaande topics heb ik gesloten en in een reactie laten weten dat dit nu het centrale topic is. Bedankt voor je suggestie :). 

 

Hallo @Seren Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Simyo.
Minimaal 1 maand van te voren een prijswijziging aankondigen en dan er van uitgaan dat de afschrijvingsdatum van het nieuwe tarief geldt i.p.v. 1 oktober, de werkelijke datum van de prijsverhoging.
Ik ben benieuwd wat de ACM daar van vindt.

Het stukje 12.1 in onze voorwaarden slaat niet op de inflatiecorrectie. Wij passen de overeenkomst niet aan, wij passen de prijzen aan met inflatie, conform AV. Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien. Dat je een klacht hebt ingediend is natuurlijk jouw recht. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Kun je dit met ons delen? 

Hallo @Seren 

en de afgesproken tarieven wijzigen.

dus bovenstaand stukje tekst zou niet op de inflatie-correctie slaan?

wij passen de prijzen aan met inflatie,

de prijzen is toch gelijk aan de tarieven?

Ik ga de uitkomst t.z.t. met je delen.

 

@Seren

In dat topic waarin ik vroeg of Prepaid hier ook onder valt schreef je nee. Maar de reden dat ik het vroeg is omdat dit wel in de tekst staat dat jij deelde. 

in artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

 

De voorwaarden van Simyo zeggen dus van wel. 

@Ray,
 

 

Bij deze betwist ik alvast mijn laatste factuur, ik storneer hem en maak over waar Simyo recht op heeft, kijken of ze een zaak starten voor 50 cent, ik wel namelijk.

Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien en een klacht indienen bij de ACM is jouw recht. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. Persoonlijk lijkt het mij niet zo handig om te storneren, maar dat is mijn mening. 
 

 

 

Effe een deel geknipt, alleen dit is belangrijk.

De ACM besluit zelf of ze een onderzoek gaan doen, daar hoort de melder niks meer van, als er een onderzoek word gestart gaat Simyo dit vanzelf horen en volgt er wel of geen sanctie, dus zeg ik @Seren deel het ons maar mede als dit gebeurt, hoe meer klachten hoe groter de kans.

 

Daarbij storneren, je mag vinden dat dit niet handig is, nu gabik ook nog telefonisch de factuur betwisten, en ik stuur een aangetekend schrijven, weet ik kost tijd en geld maar Simyo nog meer dan het mij kost, ik heb tijd zat, als ik een factuur betwist mag de betaling opgeschort worden, tenminste het betwiste deel, ik zal dus netjes het deel wat niet betwist word handmatig over maken, kost Simyo tijd en geld om te verwerken, en ja mijn aansluiting blokeren kan niet, ik zit 17/10 bij Youfone, dus heb ik weinig met Simyo te maken en.kan men mij niet meer zo hard raken, daarbij bouw ik een dossier op, dus als de boel blijft volharden heb ik voor 50 cent best plezier gehad en Simyo kosten die hoger zijn dan die 50 cent, want de eventuele boette bedragen waar men graag mee strooit hoef ik niet te aanvaarden en te betalen, ik sta in mijn recht als consument, ik wacht de deurwaarder wel af met mijn dossier, hoop dat die wel een afspraak maakt want kan zijn dat ik een tijdje niet op mijn woonadres aanwezig ben.

Dus Seren, mij maak je niet bang, heb eerder met dit bijltje gehakt en gewonnen, de deurwaarder vond dat ik prima koffie had met Gevulde koek, Simyo verliest in ieder geval geld er aan, ik ook maar het plezier is onbetaalbaar om de strijd aan te gaan als David tegen Goliat.😉😉

Reputatie 7
Badge +7

Ieder zijn smaak, maar het enige wat volgens mij ter discussie staat is het tijdstip van ingang van de nieuwe prijzen. Dat zou je een maand kunnen uitstellen, en dan is er dus niets aan de hand, En dan heb je ergens tussen 0.50 en 2 euro uitgespaard. 

Ik heb wel andere zaken om me druk om te maken, maar nogmaals iedereen zijn smaak.

Reputatie 7
Badge +6

Precies Wim dat was ook mijn gedachte als simyo had gezegd we maken van die 1 oktober 1 november had ze een hoop gezeik geschild 🥵

@wimj12 Nu gaat het over een paar dagen te laat, straks komt het volgende en het volgende en men laat zich zo mak als een lammetje naar de slachtbank brengen, als men er mee wegkomt suddert het door en komt er weer een vervolg, en dit op velen vlakken in de maatschappij, en we worden er niet beter van, alles versobert en verslechterd leve de ikke maaktschappij.👍👍

Reputatie 7
Badge +7

Ik snap even niet wat de relatie is tussen het niet druk maken over de inflatiecorrectie (wat ik inderdaad doe) en de ikke maatschappij.

Begint bij de kleine dingen, men gaat alleen van zichzelf uit, ik kan me er niet druk om maken, je zegt het zelf in de bewoording, ik heb wel andere zaken om me druk om te maken.

 

Ik maak me zeker niet druk om de verhoging, zelfs niet als er 5 euro op zou komen, ik maak mendruk om de manier waarop je als klant geschoffeerd word door Simyo door hun eigen voorwaarden niet na te komen en dan draaikonten gedrag gaan vertonen.

1Maand van tevoren inlichten is niet 1 maand voor de rekening komt maar 1 maand voor het ingaat, ik kan mijn tarief ook verhogen, werk een maandje voor je en stuur na 60 dagen de factuur de 30 dagen daarvoor terwijl ik volgens de prijsafspraak een x bedrag zou rekenen het een y bedrag is geworden, want op die prijsafspraak stond dat ik een inflatie correctie kan toepassen per die datum, je kan niet meer weigeren, klinkt toch best vreemd, maar je handtekening staat op die prijsopgave en de voorwaarden op de achterkant.🙀🙀🙀

Reputatie 7
Badge +6

@Seren

In dat topic waarin ik vroeg of Prepaid hier ook onder valt schreef je nee. Maar de reden dat ik het vroeg is omdat dit wel in de tekst staat dat jij deelde. 

in artikel 9.1 van de algemene voorwaarden staat het volgende:

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. De periode waarover en het moment waarop we onze tarieven kunnen indexeren verschilt afhankelijk van de soort dienst die u bij ons afneemt. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

 

De voorwaarden van Simyo zeggen dus van wel. 

Het stukje wat je hebt gemarkeerd uit de AV geeft het volgende aan: '’Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel'’. Er word onderscheid gemaakt tussen mobiele abonnementen (Sim Only) en prepaid aansluitingen. De inflatiecorrectie word alleen doorgevoerd op de abonnementskosten. Omdat een prepaid aansluiting geen abonnement is valt dit dus niet onder de inflatiecorrectie 😊.

Reputatie 7
Badge +6

 

 

Bij deze betwist ik alvast mijn laatste factuur, ik storneer hem en maak over waar Simyo recht op heeft, kijken of ze een zaak starten voor 50 cent, ik wel namelijk.

Ik kan begrijpen dat je het liever anders had willen zien en een klacht indienen bij de ACM is jouw recht. Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. Persoonlijk lijkt het mij niet zo handig om te storneren, maar dat is mijn mening. 
​​​

Effe een deel geknipt, alleen dit is belangrijk.

De ACM besluit zelf of ze een onderzoek gaan doen, daar hoort de melder niks meer van, als er een onderzoek word gestart gaat Simyo dit vanzelf horen en volgt er wel of geen sanctie, dus zeg ik @Seren deel het ons maar mede als dit gebeurt, hoe meer klachten hoe groter de kans.

Dus Seren, mij maak je niet bang, heb eerder met dit bijltje gehakt en gewonnen, de deurwaarder vond dat ik prima koffie had met Gevulde koek, Simyo verliest in ieder geval geld er aan, ik ook maar het plezier is onbetaalbaar om de strijd aan te gaan als David tegen Goliat.😉😉

We zullen vanzelf horen of ACM het besluit neemt om een onderzoek te starten en wat hiervan de uitkomst is.

Bang maken was niet mijn intentie, dat is denk ik ook wel vrij duidelijk. Ik heb enkel mijn mening gegeven net zoals jij dat ook doet. Het tenslotte is jouw keuze. Voor nu wens ik je alvast een hele fijn weekend. 

@Seren , Ik weet dat je schreef “mijn mening” maar uit monde van een medewerker klint het eerder van, als je storneert krijg je problemen.

Niet ik maar Simyo gaat die problemen dan veroorzaken als ze geen overleg plegen om tot een passende oplossing te komen, we gaan het meemaken.

Hoi allen, 

Zoals beloofd zou ik terugkomen op jullie vragen. De woordvoerder van Simyo heeft in een statement laten weten aan Tweakers hoe het precies zit met het tijdig communiceren van de inflatiecorrectie. Het artikel en zijn antwoord kunnen jullie op deze pagina terug lezen. 

Ook hadden jullie vragen over het percentage die werd gehanteerd. Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie. Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022. Simyo gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.

Nog even ter extra informatie over het %: Het CBS publiceert twee cijfers: de jaarinflatie en de maandinflatie. De maandinflatie wordt elke maand gepubliceerd, en 1 keer per jaar nemen ze het gemiddelde van alle 12 maanden van het jaar voor de jaarinflatie. Omdat Simyo op een ander moment in het jaar de inflatiecorrectie doet, moeten we de berekening zelf doen voor de jaarinflatie. Hiervoor gebruiken we de berekening die het CBS zelf ook gebruikt voor de jaarinflatie. De berekening hebben we van het CBS ontvangenDe cijfers kun je hier op deze pagina terug vinden

Ik hoop dat ik jullie hiermee voldoende heb geïnformeerd. 

@Groentjuh @RicoK @Friesian @Doornekamp33 @JanD @abj @Katana @Konijnerd @Monique075 @Ray 

Groetjes,
Seren

Simyo stelt dus dat de inflatie hoger is dan de door de CBS gemeten inflatie. Het CPI in juli 2022 is volgens het CBS 121,57. Simyo stelt dat hier 8,9% bij is gekomen.  Dan zou de CPI van juni 2023 dus  moeten zijn 132,38 (121,57*1,089). Echter is het 125,83. Misschien optellen dan? 121,57 + 8,9 = 130,47. Da's raar, ook dat is hoger dan het CBS stelt. Het CBS stelt dat de periode juli '22 - juni '23 de inflatie 5,7% was.

 

Maar volgens Simyo tellen de maanden vóór juli '22 ook mee. Dus buiten de periode gespecificeerd in het contract. Er wordt immers gerekend met de inflatie van verschillende perioden. Bijvoorbeeld augustus ‘21 - augustus ‘22. Als je die jaarmutaties allemaal optelt en dan deelt, dan kom je op de inflatie die Simyo vermeldt. Maar dat gaat dus over een periode vanaf half 2021, wat keihard tegen het contract is.

 

"Simyo behoudt zich het recht voor om het tarief van uw abonnement of bundel jaarlijks op 1 oktober te verhogen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli - 30 juni. Deze verhoging geldt uitsluitend als op dat moment meer dan 3 maanden van uw contractstermijn zijn verstreken.”

 

Waar in het contract of algemene voorwaarden staat dat Simyo de inflatie van vóór 1 juli 2022 ook mee mag tellen in de inflatiecorrectie voor 2023?

 

Toevoeging:

Overigens noem je maandinflatie. Die kun je terugvinden als je op de filter van Onderwerp klikt en maandmutatie aanvinkt. StatLine - Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 (cbs.nl)

Je komt ook zo niet aan 8,9. Wel aan 5,6. (Zal nog afrinding in zitten om tot de correcte 5,7% te komen)

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jasperv88,

Bedankt voor je bericht. Ik wil je nogmaals verwijzen naar de cijfers op deze paginaWe pakken de Jaarmutatie CPI over de maanden juli 2022 - juni 2023, conform onze AV. En dus niet over maanden vóór juli 2022. 


Groetjes,
Seren

Hoi @Jasperv88,

Bedankt voor je bericht. Ik wil je nogmaals verwijzen naar de cijfers op deze paginaWe pakken de Jaarmutatie CPI over de maanden juli 2022 - juni 2023, conform onze AV. En dus niet over maanden vóór juli 2022. 


Groetjes,
Seren

Oh ik zie het. Het begrip jaarmutatie is niet bekend. De jaarmutatie is hier de inflatie tussen die maand en dezelfde maand een jaar eerder. Een periode van 12 maanden. Dus het cijfer van juli 2022 is de inflatie over een periode van juli 2023 - 1 jaar. Dat wil zeggen dat het ook gaat over de tijd vóór juli 2022. 

Als de stelling van Simyo zou kloppen, was er dus 8,9% inflatie vanaf juli 2022. Bekijk de tabel die je linkt. Ik daag je uit om het CPI van juni 2023 (125,83) te verklaren en tegelijkertijd te bewijzen dat de inflatie sinds juli 2022 (CPI 121,57) 8,9% is.

 

Overigens als Simyo de inflatie over al die maanden wil middelen, kom je op 0,48% uit volgens die tabel. (Klik op de Onderwerp filter en vink maandmutaties aan.)

 

Dit zijn de jaarmutaties waar Simyo het gemiddelde van wil rekenen alsof het allemaal plaatsvind in de periode 1 juli 2022 -30 juni 2023. 

 

10,3% van juli 2021 tot juli 2022
12% van augustus 2021 tot augustus 2022
14,5% van september 2021 tot september 2022
14,3% van oktober 2021 tot oktober 2022
9,9% van november 20211 tot november 2022
9,6% van december 2021 tot december 2022
7,6% van februari 2022 tot februari 2023
8% van maart 2022 tot maart 2023
4,4% van april 2022 tot april 2023
5,2% van mei 2022 tot mei 2023
6,1% van juni 2022 tot juni 2023
5,7% van juli 2022 tot juli 2023

2,1% in juli 2022
2% in augustus 2022
2,4% in september 2022
1,1% in oktober 2022
-3% in november 2022
0,5% in december 2022
-1,4% in januari 2023
1% in februari 2023
0,2% in maart 2023
1% in april 2023
0,2% in mei 2023
-0,3% in juni 2023
0,483333333333333% gemiddeld over deze maanden

 

Het percentage was Simyo noemt, 8,9%, is alleen te bereiken door de inflatie van buiten de overeengekomen periode mee te rekenen en dan ook nog een gemiddelde in plaats van de inflatie zoals keihard genoemd in de voorwaarden. Inflatiecorrectie is een prijsverhoging aan de inflatie. Niet een andere waarde, de inflatie. En je eigen bron is kristalhelder; de inflatie was over die periode geen 8,9% Nu kun je beweren dat het CBS er falikant naast zit, dat mag. Maar Simyo heeft een contract met mij en vele anderen waarin de inflatie zoals berekend door het CBS telt. Simyo wijkt daar van af en dus is het geen inflatiecorrectie zoals in de overeenkomst staat.

 

Als Simyo de gemiddelde inflatie zou mogen rekenen, zit ze alsnog bijna 8,5% te hoog met haar getal.

Als je geen bezwaar maakt wordt je gewoon bedonderd door Simyo. Men weigert de berekening openbaar te maken en wat wel openbaar gemaakt wordt, bevestigt alleen maar dat de tariefwijziging op verschillende vlakken niet conform de overeenkomst is. Het blijven framen als een terrechte tariefwijziging maakt het niet zo.

Met Simyo kom je daar niet uit @Jasperv88 , kijk maar naar de aankondiging, hun vinden zomaar dat ze twee weken voordat die wijziging ingaat het aan jou bekend maken ruim voldoende omdat eind oktober pas de factuur betaald moet worden, en een tariefswijziging moet minimaal een maand van tevoren worden bekend gemaakt.

Nu jou berekening van de inflatie, die word door het grote KPN berekend en zal wel kloppen, blijft een aparte berekening, leg hem bij het CPB neer of dit klopt en maak zeker een melding bij de ACM, hoe meer er melden hoe groter de kans dat de ACM het oppakt.