.

Beantwoord

Hoge kosten door verbruik buiten bundel, hoe voorkom ik die?

  • 18 August 2022
  • 4 reacties
  • 129 Bekeken

Beste Simyo, 

Sinds 2 jaar ben ik overgestapt van KPN naar Simyo. Vooralsnog ben ik altijd super tevreden geweest. Ik heb een mooi abbonement en heb het met 12GB nog nooit gepresteerd om buiten mijn bundel te verbruiken. Echter, de rekening van Juli heeft me zowat een hartverzakking bezorgd.

Eind juli hebben wij een bruiloft in het buitenland gehad waarbij er kennelijk tijdens deze periode iets op de achtergrond van mijn telefoon belachelijk veel MB's verbruikt heeft. Zo'n 9000MB in 3 dagen tijd, waarvan zelfs 8200 op 1 dag. Ik ben me er van bewust dat ik hier zelf verantwoordelijk voor ben, maar ik heb geen idee waar het mis gegaan is. Ik heb nog nooit zo veel MB's verbruikt en ik omdat dit niet bewust gebeurd is, heb ik hierdoor een flinke rekening op de mat gekregen. 

Daarnaast ben ik vanuit KPN altijd gewend geweest dat je niet 'buiten' je bundel kunt. Dit in combinatie met dat ik nooit buiten mijn bundel ga, heeft mij helaas onoplettend gemaakt.

Nou heb ik een tweetal vragen:

1) Bieden jullie een tool o.i.d. waarbij het internet automatisch uitschakeld wanneer je over je bundel heen gaat zodat ik dit in de toekomst kan voorkomen?

2) Is er wellicht enige compensatie/coulantie mogelijk voor wat betreft de hoge kosten voor de maand Juli? 

icon

Beste antwoord door wimj12 19 August 2022, 07:09

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Simyo heeft geen buitenbundel blokkade. Als je dat wilt moet je dat instellen in je toestel (Android) of met een app.

Er is een coulance regeling, daar gaan Moderators over.

 

Ik vermoed dat tijdens die bruiloft veel gasten filmpjes en zo hebben geplaats op facebook e.d., en als dat dan facebook vrienden zijn kam je verbruik lekker oplopen. Maar ik gebruik geen facebook, dus ik kan er naast zitten.

Reputatie 7

Ik vermoed dat tijdens die bruiloft veel gasten filmpjes en zo hebben geplaats op facebook e.d., en als dat dan facebook vrienden zijn kam je verbruik lekker oplopen. Maar ik gebruik geen facebook, dus ik kan er naast zitten.

Wat een aanname… Het gebruik van Facebook is in het geheel niet genoemd. Hoe kun je aannemen/stellen dat Facebook hiervan een schuldige zou kunnen zijn?

Facebook, ik gebruik Facebook, gebruikt niet uit zich zelf data. De data wordt alleen gebruikt als de gebruiker zijn/haar Facebook gebruikt.

@Groeneveld_E Heb je wellicht je telefoon open gesteld als hotspot? Juist, omdat je toch wel een ruime bundel hebt van 12GB? In dat geval kan het datagebruik héél snel oplopen. Te meer, omdat de telefoons van de aangesloten gebruikers de verbinding zien als een WiFi verbinding waarna de apparaten automatisch filmpjes kunnen afspelen, updates kunnen binnen halen, etc etc. 

Bij 80% en 100% stuurt Simyo waarschuwingen per SMS. Deze heb je waarschijnlijk gemist. Of misschien zelfs uitgezet, omdat je, net als velen, niet zit te wachten op de provider sms’jes bij overschrijding van de landsgrenzen.

Wat betreft de eventuele coulance, waar je om vraagt, een moderator zal dit oppakken en je vanuit dit topic gaan vragen om een persoonlijk bericht te sturen, waarna Simyo kan gaan kijken of ze je tegemoet kunnen gaan komen.
 

Reputatie 7
Badge +7

Het was ook maar een aanname, en ik gaf ook aan dat ik er naast kan zitten.
Sorry als ik je in de gordijnen heb gejaagd.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Groeneveld_E,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je schrikt van deze kosten! Ik zie dat @wimj12 en @RicoK jou al een goede toelichting hebben gegeven, bedankt heren😊. Wij kunnen helaas niet inzien waar het internet aan is verbruikt. Het kan meerdere oorzaken hebben waardoor de kosten kunnen ontstaan. Zo ook dat er inderdaad op de achtergrond iets heeft afgespeeld, geüpload of dat er onbewust nog iets heeft aangestaan in je toestel. Via deze link: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel  kan je het beste uit je internetbundel halen! 

Zou je mij een privébericht  kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Ik kijk graag even mee op je aansluiting! 

Groetjes,
Amy

Reageer