.

Beantwoord

Waarom heb ik kosten over de grens gemaakt?

  • 17 October 2023
  • 6 reacties
  • 28 Bekeken

Badge

Binnenkort maar echt van Simyo af. Dat het internet niet word gestopt wanneer de mb’s op zijn is natuurlijk al erg gek en totaal niet handig. De sms’jes komen pas later aan en lopen niet gelijk met de werkelijke mb’s. Laatst kreeg ik een sms dan de mb’s op zijn en in de app had ik er nog 950????. Simyo heeft daarnaast een erg gevoelige mast. Tijdens een werkdruk verbleef ik in Griekenland (inbegrepen in bundel) maar wanneer ik aan de kust liep kreeg ik opeens een sms met welkom in Turkije. En daar lopen je kosten dan mooi op. Nu ook weer voor deze maand ver boven het bundel door dit trucje. Ik was altijd zo tevreden maar helaas is dit niet meer het geval. Ik maak helaas teveel kosten die voor mij niet echt gegrond zijn…. Ik werk zelf voor een grote reisorganisatie en wil mijn klanten bijna inlichten dat wanneer ze simyo hebben ze echt moeten oppassen met de reis die ze gaan maken…

icon

Beste antwoord door Amy 18 October 2023, 11:51

Bekijk originele reactie

6 reacties

Badge

Simyo, hoe kan het dat wanneer ik voor een werkbezoek in GRIEKENLAND, ik kosten voor gebruik TURKIJE maak? Dit zou niet mogen en kunnen. 

Reputatie 7
Badge +9

Simyo, hoe kan het dat wanneer ik voor een werkbezoek in GRIEKENLAND, ik kosten voor gebruik TURKIJE maak? Dit zou niet mogen en kunnen. 

Helaas stoppen radiogolven van telefoonnetwerken niet netjes bij de grens van een land. Hierdoor is het mogelijk dat je in een ander land dichtbij de grens verbinding kunt maken/maakt met dat netwerk uit dat andere land.

Zo was ik laatst bij (en in de buurt van) het drielandenpunt en zag zomaar ook allemaal Belgische en Duitse netwerken in de lijst met beschikbare netwerken op mijn mobiel.

Als je dichtbij de grens met Turkije was, op een plek waar het mobiele bereik van de Griekse netwerken niet goed was, dan kan jouw toestel ervoor kiezen om met een Turks netwerk te verbinden.

Je kunt op jouw mobiel instellen met welk netwerk jouw mobiel verbind. Veelal zetten mensen dit op "Automatisch”, waardoor het toestel automatisch verbind met het sterkste netwerk. In sommige gevallen (zoals deze) is het echter wenselijk dat het toestel dat NIET doet. Als je je toestel instelt om met een specifiek grieks netwerk moet verbinden, dan zal jouw toestel niet automatisch verbinden met andere netwerken. Eventueel komt het dan wel voor dat het toestel dan geen bereik ergens heeft, omdat dat geselecteerd netwerk daar geen bereik heeft, maar dat is helaas niet anders.

Reputatie 7
Badge +9

Binnenkort maar echt van Simyo af. Dat het internet niet word gestopt wanneer de mb’s op zijn is natuurlijk al erg gek en totaal niet handig. De sms’jes komen pas later aan en lopen niet gelijk met de werkelijke mb’s. Laatst kreeg ik een sms dan de mb’s op zijn en in de app had ik er nog 950????.

SMSjes zijn leidend. De Mijn Simyo app loopt altijd een tijdje achter. Mijn Simyo krijgt vanuit het netwerk (KPN) periodiek (elke paar uur) het verbruik door van een aansluiting. Hierdoor ontstaat vertraging in het tonen daarvan. De SMSjes worden echter door het netwerk verstuurd en zouden precies op het juiste moment verstuurd moeten worden.

Simyo heeft daarnaast een erg gevoelige mast. Tijdens een werkdruk verbleef ik in Griekenland (inbegrepen in bundel) maar wanneer ik aan de kust liep kreeg ik opeens een sms met welkom in Turkije. En daar lopen je kosten dan mooi op. Nu ook weer voor deze maand ver boven het bundel door dit trucje. Ik was altijd zo tevreden maar helaas is dit niet meer het geval. Ik maak helaas teveel kosten die voor mij niet echt gegrond zijn…. Ik werk zelf voor een grote reisorganisatie en wil mijn klanten bijna inlichten dat wanneer ze simyo hebben ze echt moeten oppassen met de reis die ze gaan maken…

Je hebt hierover ook dit bericht geplaatst. Daar het ik uitgebreid gereageerd. Ik vul dit aan met: Dit is een probleem bij alle providers, behalve Vodafone en bepaalde Odido abonnement. Daar speelt hetzelfde probleem ook, maar daar valt Turkije wel binnen de bundel. Alleen daardoor heb je daar geen probleem. Maar ja, bij Odido heb je dat dan weer andersom als in de buurt van Andorra bent.

Als je bij een reisorganisatie werkt, zou ik hopen dat je leert wat ik in mijn andere uitgebreide reactie aangaf en dat uitlegt aan de klanten. Net zo overigens dat mobiel verbruik op veerponten op zee over dure satellietverbindingen kunnen gaan, die ook dure kosten buiten de bundel kunnen opleveren (hint: Vliegtuigstand werkt ook op een veerpoint!).

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Quinn24,

Bedankt voor je bericht. Het is begrijpelijk dat je hier vragen over hebt. 

Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd twee waarschuwing sms'jes. Één bij 80% en één bij 100% verbruik van de internetbundel. Het verbruik wordt met een vertraging verwerkt in Mijn Simyo dus raden wij altijd aan om de waarschuwing sms'jes goed in de gaten te houden aangezien deze rechtstreeks van het netwerk komen en daarom altijd leidend zijn. Als er geen actie wordt ondernomen na het ontvangen van deze waarschuwingen betaal je €0,15 per MB. Om het beste uit de bundel te halen deel ik graag de volgende pagina met je: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel.

Als de optie '’automatisch verbinden'’ aanstaat in het toestel dan maakt deze automatisch verbinding met het sterkste netwerk. In dit geval was het netwerk van Turkije sterker dan die van Griekenland. Als je dit wilt voorkomen dan kan je het beste handmatig een netwerk selecteren

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen 😊.

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Groentjuh, ik zag jouw bericht pas nadat ik die van mij had gepost! Heel erg bedankt voor je uitleg 😊.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Quinn24,

Zojuist heb ik jouw topics samengevoegd omdat het niet de bedoeling is dat er 2 topics worden gestart omtrent hetzelfde onderwerp 😊.

Groetjes,
Amy

Reageer