.

Beantwoord

Opeens flink factuurbedrag buiten bundel terwijl ik nog veel MBs over heb. Hoe is het mogelijk?

  • 21 August 2023
  • 3 reacties
  • 110 Bekeken

Badge

Beste Simyo,

Op 12 en 13 augustus heb ik kennelijk 26,09 euro aan kosten gemaakt terwijl ik toen geen internet gebruikt heb en/of whatsapp-berichten verstuurd heb. Ik was op dat moment onderweg met de boot van Kiel naar Oslo. Omdat ik op mijn hoede was voor de satelliet-verbinding, heb ik toen heel bewust mijn telefoon niet gebruikt. Hoe kan het dan dat ik toch kosten gemaakt heb? Ik schrik hier behoorlijk van, het is nogal onaangenaam om te ontdekken dat er kennelijk 26 euro zomaar de zee in gegooid is… Het is een bedrag waar je in Zweden met drie man een goede maaltijd van kunt eten.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 21 August 2023, 21:56

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Het is mogelijk geweest dat op die boot zo'n dienst was, waarbij jouw mobiel automatisch via satellietverbinding verbindt. Voor jouw mobiel ziet zo'n netwerk er precies hetzelfde uit als elk ander buitenlands mobiel netwerk.

Dat jij niets doet, betekent niet dat jouw toestel op de achtergrond niet jouw email binnen haalt, controleert op nieuwe notificaties etc etc.

Op zo'n satellietverbinding kost 1 MB al 5 euro en 5,2 MB is echt niet veel. Deze ene forumpagina is al ruim 2 MB.

Om dit te voorkomen kun je diverse dingen doen:

  • Internet op je mobiel - Buitenland via Mijn Simyo uitzetten (en liefst toestel herstarten) voordat je op de pont stapt. Dat zou echt 100% dat probleem moeten voorkomen. Het grote nadeel is echter dat je internet nodig hebt om in het land van bestemming diezelfde optie weer aan te zetten. Dat kan niet anders dan via wifi, want data staat immers uit vanuit Simyo. Je zou dan nog prima moeten kunnen bellen, gebeld worden en SMSen (hoewel dat via zo'n satellietverbinding ook veel kost)
  • Je toestel op vliegtuigstand zetten. Op die pont wil je geen data verbruiken en bellen of gebeld worden en SMSjes versturen kost ook veel en valt ook buiten de bundel. Door je toestel op vliegtuigstand te zetten maakt jouw toestel geen verbinding met mobiele netwerken en je accu gaat daardoor ook nog niets iets langer mee. In vliegtuigstand is wifi en bluetooth gewoon weer aan te zetten. Dit is na de bovenstaande optie het meest betrouwbaar. Je bent echter dan echter wel mobiel even onbereikbaar.
  • Op je mobiel data(roaming) uitzetten zodra je op de pont bent. Kan, maar soms willen sommige smartphone dan toch nog wel eens stiekem een klein data blijven gebruiken. Deze optie is dus het minst betrouwbaar.

Ik weet niet of een moderator (=Simyo medewerker) enige vorm van coulance uit een hoge hoed kan toveren, maar mocht dat zo zijn, dan vraag morgen een moderator of je hem/haar een privébericht kan toesturen.

Coulance zal Simyo, hoop ik, niet toepassen, maar er zal vast een betalingsregeling getroffen kunnen worden, indien nodig.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Cloudberry9,

Bedankt voor je bericht. Oei ik kan mij voorstellen dat je hier van baalt. Eigenlijk heeft @Groentjuh alles echt heel duidelijk uitgelegd en ook tips gegeven om deze kosten te voorkomen in de toekomst. Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen. Thanks @Groentjuhvoor je bijzonder goede uitleg altijd 😊!

Mocht je een betalingsregeling willen treffen mag je mij altijd een privé bericht sturen. 

Groetjes,
Seren

Reageer