.

Beantwoord

Geen service in Amerika, hoe krijg ik een simkaart reset?

  • 3 August 2022
  • 7 reacties
  • 154 Bekeken

Badge +1

Hi folks,

Ik heb een fysieke SIM van een Amerikaanse carrier en een eSIM van Simyo. Die combinatie werkte prima in Nederland vorige week. Nu, in Amerika, heb ik geen service van Simyo. Toen ik voor het eerst mijn telefoon aanzette na aankomst in Amerika, was er wel even service en heb ik ook de Simyo SMS gekregen met ‘Welkom in de VS’. Maar een half uur later was de service weg. En dat is nog steeds zo.

Alle instellingen staan wel goed en heb ook al allerlei combinaties geprobeerd. Handmatig netwerk zoeken werkt, in de zin dat er 5 carriers verschijnen, maar geen service.

Na hier op het forum rondgekeken te hebben, denk ik dat het enige wat nog uitkomst kan bieden is een ‘reset’ aan Simyo’s kant.

cheers!

icon

Beste antwoord door agb 4 August 2022, 06:05

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Let wel op de in Amerika je bundels NIET geldig zijn. Op deze pagina kun je de tarieven voor in de “Verenigde Staten” opzoeken.

In dit geval denk ik dat een moderator (= Simyo medewerker) even mee moet kijken, dus die zullen dit vandaag of waarschijnlijker morgen oppakken.

Badge +1

@Groentjuh, thanks. Ja, precies. Gaat inderdaad alleen over bellen en SMS. Internettarief is natuurlijk nuts, dus dat heb ik bewust uit staan.

Hopelijk zien ze aan de Simyo kant iets / kan de volledige ‘reset’ gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @agb,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je geen verbinding kunt krijgen met het netwerk in Amerika. Je geeft aan dat wanneer je handmatig een netwerk wilt selecteren wel vijf carriers in beeld komen. Wat gebeurt er als je één van de vijf carriers kiest? Krijg je dan helemaal geen verbinding? Zo niet, krijg je ook een melding? Laat mij vooral ook even weten wat die melding aangeeft als je er één krijgt. 

Voor de zekerheid heb ik gelijk jouw simkaart een reset gegeven. Als je je toestel 15 minuten lang uit zet moet deze daarna weer werken. Helpt dit niet? Dan hoor ik het graag. 

Bedankt @Groentjuh voor het informeren over de bundels, dat is zeker goed om te weten!

Groetjes,
Seren

Badge +1

@Seren, thanks voor de reset. Dit lijkt helaas niets opgeleverd te hebben. Telefoon staat nu al weer 45 minuten aan met alleen de Simyo eSIM. Heb ook al weer een network reset en hard reset op de telefoon geprobeerd.

Wat betreft handmatig kiezen: ik kan dan een van de vijf carriers aanvinken. En dan dat scherm weer verlaten. Er zijn dan verder geen zichtbare veranderingen of meldingen. Ook als ik zoeken even opnieuw forceer via de airplane mode; dan zoekt ie even en dan is het weer No Service.

Kunnen jullie nog eens verder kijken?

Badge +1

TL;DR: het werkt weer!

 

Niet helemaal duidelijk wat nu de exacte combinatie van acties was, maar ik ben maar eens de in auto gestapt om te kijken of het onderweg of op een plek waar ik weet dat het signaal heel goed is, wel werkt. Onderweg naar die plek kwam ik opeens op het netwerk en kwam er weer een ‘Welkom in de VS’ SMS. Op dat moment had ik wel net de andere SIM uitgezet, dus dat had er misschien ook nog mee te maken: SIM reset + andere cell tower + andere SIM uit. Who knows…

Eenmaal op de plek met heel sterk signaal nog maar eens de hele eSIM conversie doorlopen in de app en dat ging verder zonder problemen. Dus dat werkt op zich wel, ook in het buitenland.

Op de terugweg het signaal in de gaten gehouden en dat bleef allemaal goed. Handmatig van carrier wisselen werkt ook; beide hebben goed signaal, dus daaraan lag het denk ik niet.

Maar… toch nog even verder gespeeld en ontdekt dat je ‘Internetten in buitenland’ in de app aan moeten hebben, anders is het No Service, ook al wil ik niet internetten, maar alleen bellen + SMS. Hier is vrijwel alles 4G en 5G, dus ik denk om te kunnen bellen moet je toch ‘internetten in buitenland’ aanzetten zodat je op een 4G netwerk kan. En vervolgens VoLTE aanzetten op je phone om ook daadwerkelijk te kunnen bellen (en Data Roaming uit laten staan, zodat je niet kunt internetten).

Ik heb die theorie kunnen bevestigen door te bellen (vanaf een ander nummer) naar mijn Simyo nummer en dan krijg je de voicemail als je VoLTE uit hebt staan. En gaat het wel goed met VoLTE aan. Of als je VoLTE uit probeert te zetten tijdens een call, dan komt er een popup dat daarmee de call verbroken wordt; m.a.w. de voice call loopt inderdaad via 4G LTE.

Heb met dit gevogel ook ontdekt dat Simyo kosten in rekening brengt voor het ontvangen van een voicemail (dus iemand die jou belt, voicemail krijgt en iets inspreekt), en tegen het dubbele tarief! Met andere woorden: zet ook je voicemail uit (buiten de EU).

Dus: ‘internetten in buitenland’ in de app aan, VoLTE op je phone aan, Data Roaming op je phone uit. Indien No Service, laat een SIM reset uitvoeren door Simyo, en indien nog steeds No Service, probeer het op een andere plek.

Reputatie 7
Badge +9

Dit heb ik al eerder langs zien komen. (Maar is zeker zeldzaam!) 4G/5G kan inderdaad best problemen geven met Simyo's Internet opties. Ten opzichte van 2G/3G, waar je tijdens het internetten een soort van gesprek begon, is dat bij 4G/5G precies andersom. Daar maakt je een soort van internetverbinding, waarover dan via VoLTE een telefoongesprek loopt.

Bij sommige netwerken kun je geen 4G/5G verbinding opzetten zonder de functies die Simyo's internet optie blokkeert, waardoor je dan dus helemaal geen verbinding kan krijgen.

Ik hoop eigenlijk dan ook de Simyo die schakelaar kan aanpassen om te voorkomen dat dit soort problemen ontstaan. VoLTE zou eigenlijk wel moeten blijven werken met internet uitgeschakeld. Zeker in de toekomst als 2G uitgeschakeld wordt.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier in de Verenigde Staten!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @agb,

Wow wat fijn dat het uiteindelijk toch weer werkt! 

Maar… toch nog even verder gespeeld en ontdekt dat je ‘Internetten in buitenland’ in de app aan moeten hebben, anders is het No Service, ook al wil ik niet internetten, maar alleen bellen + SMS. Hier is vrijwel alles 4G en 5G, dus ik denk om te kunnen bellen moet je toch ‘internetten in buitenland’ aanzetten zodat je op een 4G netwerk kan. En vervolgens VoLTE aanzetten op je phone om ook daadwerkelijk te kunnen bellen (en Data Roaming uit laten staan, zodat je niet kunt internetten).

Wat je hierboven aangeeft kan inderdaad kloppen, ik heb dit inderdaad wel eens eerder gehoord. Ik weet niet zo goed waarom dit is. Overigens zijn de kosten die je hebt gemaakt in Amerika (door de voicemail) onterecht. Dit is iets wat helaas gebeurt doordat Amerikaanse providers kosten in rekening brengen voor gemiste inkomende oproepen en dus doorschakelen naar de voicemail. Dit word gezien als een geslaagde verbinding waarvoor kosten in rekening worden gebracht. Deze kosten ga ik gelijk voor je laten vergoeden! Ik wil je heel veel plezier wensen in Amerika, geniet er van 😊.

Groetjes,
Seren

Reageer