.

Beantwoord

Er wordt gebeld met mijn nummer zonder dat ik t weet of zie, hoe kan dit??

  • 8 July 2022
  • 7 reacties
  • 242 Bekeken

De laatste tijd krijg ik vaker telefoontjes van mensen die ik niet ken maar die ik waarschijnlijk gebeld heb?

Ik heb echter NIET gebeld en het nummer staat ook NIET in m’n bel historie. Schijnbaar wordt m’n nummer gebruikt via een andere niet zichtbare wijze?

wat is er aan de hand maar nog meer, wat kan ik eraan doen??

icon

Beste antwoord door Groentjuh 10 July 2022, 21:53

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoe lang heb je dit nummer al?

Bijna 20 jaar, maar vorig jaar met dat nummer naar Simyo overgestapt en sinds dit voorjaar wordt er elders met dit nummer gebeld

Reputatie 7
Badge +7

De mensen die jou bellen verwachten dus iemand anders te krijgen.

Heb je wel eens gevraagd wie ze verwachten te krijgen? En is dat steeds dezelfde naam? 

Het kan natuurlijk zijn dat iemand per ongeluk jouw nummer heeft gebruikt op 1 of meer websites.

Als je nummer 0612345678 is zou ik dar zomaar kunnen zijn: dat nummer vul ik wel eens in als

websites eisen dat ik een mobiel nummer invul.

De situatie is iets anders; men belt mij terug omdat ik hen gebeld zou hebben. Dus mijn nummer wordt elders gebruikt om te bellen. Iemand had t eens over ‘spoofing’…

Reputatie 7
Badge +7

Aha, nu snap ik het.

Spoofing ken ik. Lang geleden bij een Voip provider kon ik een nummer opgeven wat gebruikt werd als

uitgaand nummer. Dat werd eenmalig gecontroleerd, en toen ik dat nummer opzegde kon ik het nog steeds gebruiken

als uitgaand nummer.

Brakke controle toen dus (lang geleden).

Dit specifieke voorbeeld zal ik jouw geval niet het geval zijn, omdat jij dat nummer al 20 jaar hebt.

Spoofing lijkt dan inderdaad een mogelijkheid. 

Na 20 jaar een nummer gehad te hebben wil je natuurlijk niet zomaar een ander nummer nemen.

Eerste gedachte: is er iemand in je omgeving met wie de verhouding een beetje troubel is

geworden? Hoe dat verder leidt naar de echte oorzaak weet ik nog niet.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik gok dat dit ook een geval van spoofing is. Dat heb ik zelf ook meegemaakt op een abonnement bij KPN.

Is niets aan te doen voor Simyo en ook niet voor jou. Bij mij hield dat vanzelf op na een paar weken weer op.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MarleenD,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je op deze manier word lastig gevallen. Zoals eerder aangegeven door @wimj12 en @Groentjuh (thanks!) gaat het in deze situatie inderdaad om spoofing. Wij hebben een tijdje geleden een blog geschreven over spoofing. Ik adviseer je om deze blog goed door te lezen: Spoofing, phishing en smishing: wat is het en hoe voorkom je het? 

Wij kunnen bij Simyo hier helaas niet veel aan doen behalve kosteloos een nummerwijziging aanvragen. Mocht je hier behoefte aan hebben dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Seren

Reageer