Weekopdacht 2: Wat zijn jouw ervaringen met 4G?

Reputatie 6
Badge +4
Hi Allemaal,

Hartstikke leuk dat jullie ons wijzer maken door 4G uit te proberen! Inmiddels hebben jullie nu een week sneller mobiel internet via 4G. We zijn enorm benieuwd wat jullie tot nu toe van 4G vinden en waarom.

De opdracht
Vertel hoe je 4G tot nu toe hebt ervaren. (Hoe) gebruik je jouw telefoon nu anders? Zijn je verwachtingen over de snelheid en de stabiliteit van 4G al waargemaakt, of had je iets anders verwacht? En wat vind je daarvan?

Je vindt in dit topic het antwoord op allerlei vragen over 4G. Als jouw vraag er nog niet tussen staat dan kun je uiteraard reageren in dat topic.

De opdracht van deze week is heel open. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen, daarom is je feedback welkom. 🙂

Nog een belangrijke tip
Door te reageren op dit topic kun je jouw antwoorden delen met alle 4G testers en met ons. Wil je een discussie starten over een aspect van 4G waar je meer ruimte voor nodig hebt? Klik dan rechtsboven op Start een topic, kies daar voor Conversatie en plaats dit topic in de categorie Simyo bellers testen 4G > Deel je overige ervaringen. Zo houden we alles dat met de 4G test en jullie ervaringen te maken heeft overzichtelijk bij elkaar. 🙂

Ook deze week kunnen jullie mij in dit topic vinden. Klaar om al jullie ervaringen te lezen en vragen te beantwoorden. We stellen jullie inzet heel erg op prijs en we zijn super blij met alles wat we van jullie kunnen leren.

Blijf vooral je ervaringen met 4G delen. ;)

Groetjes,
Thomas

43 reacties

Reputatie 1
Ben afgelopen weekend in Spanje geweest en gad dus niet overal wifi. Overal snel alles kunnen vinden op internet en het verbruik van data viel mij reuze mee. Ik ben er heel blij mee en heb mij man inmiddels ook om om over te gaan op 4G
Ik probeer op dezelfde manier internet te gebruiken als met 3g, valt wel op dat ondanks ik maar 1 streepje ontvangst heb mijn internet super werkt.
Afgelopen zondag nog formule 1 gekeken en ook dat ging zonder problemen en het verbruik valt best mee, geen rare dingen in het verbruik gezien.
Reputatie 1
Het internet is een stuk stabieler en sneller dan 3G. Waar ik bij 3G vaak geen of heel traag internet had, doet mijn internet het nu eigenlijk altijd.

Ik vind persoonlijk wel dat mijn verbruik van afgelopen week al wat hoger ligt dan bij 3G. Ben benieuwd wat het verbruik de komende weken zal doen.
Ik gebruik het internet net als met 3G.Het is wel sneller ben er wel blij mee. Het verbruik vind ik meevallen.
Ondanks dat ik 4g aan heb gezet pakt mijn telefoon vaag 3g. Mogelijk zou dit komen omdat ik in een grensgebied woon...
Verder merk ik nog niet zo veel verschil
4G werkt goed en sneller dan 3G. Apps werken sneller, ook zoekmachines werken beter. Helaas heb ik in mijn nieuwbouwwoning niet altijd 4G, en werkt Wifi soms beter. Ook merk ik dat mijn batterij van mijn mijn telefoon sneller leeg lijkt te gaan. Maar dat kan toeval zijn misschien. Verder dik tevreden.
Reputatie 1
Ik gebruik mijn telefoon hetzelfde als voorheen met de 3G, echter merk ik duidelijk verschil in het datagebruik, dat ligt nu een stuo hoger dan voorheen. Ik zie dat sommige hier totaal geen last van hebben, dus ben wel benieuwd waar dit dan in kan zitten dat ik wel degelijk verschil merk!
De snelheid van 4G bevalt me prima, merk niet heel veel verschil, maar bepaalde sites die eerders standaard wat langzamee gingen gaan nu een stuk vlugger!
Reputatie 1
4G bevalt me tot nu toe heel erg goed. Internet is duidelijk sneller en daar maak ik dan ook gebruik van. Ik merk wel dat m’n MB’s sneller gaan, omdat het juist zo verleidelijk is veel te gebruiken. Nog steeds erg leuk om mee te doen aan t experiment.
Hoi Mirthe - @mirthexdancelove

Een tip voor jou en de andere lezers, mocht je het nog niet kennen, ik heb bij Android de app Dataeye. Daarmee bepaal ik welke app wanneer en eventueel hoe lang ik via mobiel data gebruik. En dat scheelt, kan enorm verschil maken
Ik gebruik mijn telefoon hetzelfde als voorheen. De websites laden zich veel sneller als voorheen. Ook maakt mijn telefoon sneller contact met internet als ik van wifi naar internet switch. Qua extra verbruik van mbs merk ik verrassend weinig van.
4G werkt inderdaad sneller...is wel prettig!
Voorheen was mijn telefoon constant aan het schakelen tussen 3g en minder. Nu strak 4g. Duidelijk sneller en stabieler. Ik gebruik vooralsnog geen extra mb's. ik ben gewoon sneller klaar met wat ok normaal doe 😀
Mb verbruik nog niet gestegen. Niet vaker gebruik gemaakt van internet, wel te vreden met de snelheid. Deze is nu constand.
Eenmaal ingesteld is de overgang vloeiend. Zodra mijn eigen Wifi uit de buurt raakt schakelt de telefoon over naar 4G (LTE) en dan gaat het flitsend. En ik merk er niks van dat de bundel sneller leeg raakt. Voor je gewone dingen valt het verbruik heel erg mee.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Iedereen,

Het is super om al jullie ervaringen te lezen! Ik zie dat jullie veel positieve ervaringen hebben, dat is top! Zijn er ook andere dingen die opvallen of die je merkt aan je telefoon. Zoals @Geerdt aangeeft kan 4G wel wat meer van je accu vragen. Als je net zoals @Mijndochters sneller klaar bent met wat je wilt doen, dan merk je hier natuurlijk weinig van. 😉

@Esther64 Hoe was het in Spanje? Kon je op locatie ook 4G ontvangen of liet de 4G dekking erg te wensen over?

@Marije98 Ik ben blij dat je het testen leuk vindt! Als ik dat lees dan begint m'n dag goed! 🙂

@Marisje Nu maak je me heel nieuwsgierig. ☺ Had je verwacht dat je meer MB's nodig zou hebben? en waarom precies?

@iedereen Blijf vooral je ervaringen delen, we willen álles van je weten (behalve je pincode! 😉). Veel 4G testplezier!

@Friesian Bedankt voor de tip!

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Ik had in Spanje overal goede 4G ontvangst. En lekker snel alles op kunnen zoeken wat we wilde bezoeken en de route die we gingen fietsen. Helemaal top. Volgende week gaan we het in Duitsland uit proberen. Kijken of het daar ook zo goed werkt.
Reputatie 6
Badge +4
Ik had in Spanje overal goede 4G ontvangst. En lekker snel alles op kunnen zoeken wat we wilde bezoeken en de route die we gingen fietsen. Helemaal top. Volgende week gaan we het in Duitsland uit proberen. Kijken of het daar ook zo goed werkt.

Wat goed zeg! 😉 Zeker in het buitenland is het toch wel érg fijn om snel wat op te kunnen zoeken.

Laat je weten hoe het 4G'en in Duitsland gaat?

Groetjes,
Thomas
Ik kan nou nog niet echt zeggen of het meer of minder mb's verbruikt. op dit moment iets meer maar ik heb wat meer op internet gezetten buiten huis. Omdat een ander op moest zoeken dit ging wel vlot.
Thuis blijf ik lekker op wifi. Gewoon omdat het makkelijk is
@Thomas ik verwachtte dat mijn mbs sneller op raakte omdat dat werd aangekondigd toen ik over ging naar 4G.
ik gebruik mijn tel buiten de wifi hoofdzakelijk om whatsapp-foto's en filmpjes te delen of te ontvangen. Dat gaat lekker vlot. Met bv youtube-filmpjes was ik altijd al voorzichtig, die bekijk ik liever met wifi mijn bundels hou toch steeds al in de gaten. Gisteren een dag naar Duitsland geweest. GoogleMaps gebruikt, wat nieuws-sites en whatsApp. Alles ging lekker vlot. Ik heb niet het idee dat mijn gegevensverbruik hoger is dan met 3g. Onderweg op de snelweg weer in Nederland gaf mijn telefoon een tijdje weer 3g aan. Ik kon gewoon alles op internet bekijken. Dus totaal geen probleem maar ik vroeg me gewoon af of dat een storing was of dat er op dat stukje snelweg geen 4g-bereik was. Later stond hij gewoon wee op 4g. Het bevalt me goed verder met 4g. Merk niet altijd dat het sneller is maar foto's en filmpje worden wel sneller geladen.
Reputatie 1
Ik merk zeker verschil in snelheid, maar het meest merkbaar vind ik het verschil in bereik; op sommige plaatsen waar ik geen 3G had, heb ik nu wel 4G. Verder gebruik ik mijn telefoon iets meer, maar dat kan ook komen omdat we 1000MB extra hebben gekregen. Op plaatsen waar ik wifi heb, gebruik ik nu nog steeds wifi. Ik denk dat dat pas zal veranderen als je een onbeperkt 4G bundel o.i.d. hebt.
Reputatie 6
Badge +4
Hallo allemaal,

Ik vind het echt heel tof dat jullie zelfs met dit mooie weer ☀ de tijd nemen om je ervaringen te delen! 😉

@Stewie92 Heel slim om wifi te gebruiken waar dat kan. Zou toch ook zonde zijn om er geen gebruik van te maken.

@Marisje Ah! Dus als ik het goed begrijp werd je afgeschrokken door deze melding in Mijn Simyo?

@Marchientje Welkom terug! Je hebt het mooie weer zeker voor ons meegenomen? Voor zover ik weet is er geen storing geweest. Ik vermoed dan ook dat er veel 4G verkeer was op de zendmasten, waardoor je telefoon overschakelde naar 3G. Wat gebruik je nu trouwens om je verbruik in de gaten te houden?

@Baart Kijk! Dat is goed om te lezen, het 4G signaal is inderdaad een stuk beter te ontvangen dan 3G. En je gebruikt dus wel meer MB's maar nog steeds ook gewoon wifi, dat is slim! Zoals ik al zei, het is ook zonde om je wifi níet te gebruiken.

Zijn er meer van jullie die nu beter bereik hebben dan met 3G?

Geniet lekker van dit geweldige weer zou ik zeggen! 😎

Groetjes,
Thomas
Reputatie 1
Een week nu met gebruik van 4G en ik merk inderdaad dat het zeker sneller is dan 3G. Ook de overgang van wifi naar 4G is sneller dan van wifi naar 3G. Hier ben ik erg blij mee.
Wel heb ik gemerk dat als ik een tunnel in ga, dat die dan ineens naar 3G gaat inplaats van dat die dan op de 4G blijft..
Verder blijf ik mijn telefoon wel gebruiken zoals ik die altijd gebruik. Soms wil ik wel even de wifi uitzetten, omdat die trager is dan de 4G (dat is bij ons thuis of op enkele plekken eenmaal zo, wel gewend ook, maar wel fijn dat de 4G dan zo snel werkt), verder merk ik niet in de databundel tot zover dat ik er dan sneller erdoor heen ga, maar zal dit nog wel in de gaten houden komende maanden want in zo'n korte tijd kan ik daar nog geen goede schatting van geven.
@Thomas mijn verbrui in de gaten houdenoe ik gewoon zelf bij gegevensverbruik of de Simyo-app. Daar staat alles niet direkt bij maar ik gebruik de Simyo-app wel als controle. Net heb ik de app DataEye gedownload, die werd hierboven genoemd, maar dat moet ik nog uitproberen. Ik weet dus nog niet of dat iets voor mij is
Badge +1
4G is wel duidelijker sneller. Alleen soms springt die weer over naar 3G. Heb niet over 4G helaas.

Reageer