Weekopdracht 3: Op welke manieren kijk je Play?

Tags:

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Angela heeft ontvangen van andere leden.

AngelaAngela auteur
Community manager
Reacties: 4317 Sim Only iOS
Gewoon Slim

Gewoon Slim

Globe trotter

Globe trotter

Gangmaker

Gangmaker

iOS expert

iOS expert

Meedenker

Meedenker

Android expert

Android expert

IJsbreker

IJsbreker

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Boomerang

Boomerang

Open boek

Open boek

15 februari 2017, 17:33

Hoi allemaal,

Het is alweer tijd voor opdracht 3 van de Simyo en Play test. Je hebt de app tot nu toe goed kunnen testen en hopelijk bevalt het je goed. Deze week willen we weer iets anders van je weten: Op welke apparaten gebruik je de app het liefst?

Wat is de bedoeling?
De Play app kun je op verschillende apparaten gebruiken. Denk daarbij aan je smartphone, tablet of laptop. En je kunt ook via Google Chromecast of Airplay televisie kijken. Genoeg keuzes dus. Wij zijn benieuwd waar jouw voorkeur naar uitgaat. Probeer deze week daarom de app op verschillende devices te gebruiken. Wil je nog even kijken op welke apparaten je ook alweer kunt kijken? Klik dan hier!

Play op je laptop
Om Play te kunnen gebruiken op je laptop ga je naar de website: player.playvankpn.nl. Hier log je in met je eigen inloggegevens en kun je beginnen met kijken. :)

De webplayer is nog wel een bèta versie. Dat betekent dat hier nog volop aan gesleuteld wordt. Dit houdt ook in dat er een aantal vereisten zijn om de webplayer te kunnen gebruiken:
- De webplayer werkt in eerste instantie alleen via de Chrome browser
- Het werkt optimaal vanaf een minimale beeldschermresolutie van 1360x768

Wat kun je zien?
Je kunt met de webplayer Online Live TV & On Demand kijken. Dit zijn alle zenders, zoals de NPO, RTL4 en SBS6, tot aan Discovery en 24Kitchen. Ook zijn de exclusieve programma's en series van KPN Presenteert via de webplayer te bekijken.

Het is de bedoeling dat, op een later tijdstip, de andere features die al in de app zitten worden toegevoegd. Denk dan aan het kijken van Opnames en Gemist. Op dit moment kun je wel de opnames inplannen, maar nog niet afspelen. Het afspelen van je opnames gaat via je andere devices. Ook wordt het mogelijk om op andere browsers gebruik te maken van de webplayer.

Play op de TV
Soms wil je jouw films en series gewoon op een groot scherm kijken en dus je TV gebruiken. Dat kan met 3 mogelijkheden.
  1. Google Chromecast
  2. AirPlay
  3. HDMI kabel

Wat is Google Chromecast?
Chromecast is een apparaat van Google dat je in de HDMI-aansluiting van je tv steekt. Zo speel je het beeld van je smartphone of tablet direct af op je tv via de WiFi-aansluiting bij jou thuis. Wanneer er een Chromecast-dongel actief is in het netwerk waarmee Play verbonden is, verschijnt het Chromecast-icoontje rechtsboven in beeld in de app. Door op dat icoontje te drukken, kun je verbinding maken met de Chromecast-dongel. Meer informatie over het installeren en gebruiken van Google Chromecast vind je op deze www.google.nl/chrome/devices/chromecast/learn.html..

Wat is AirPlay?
Met AirPlay kun je de Play-video’s streamen naar een Apple TV. Met de Synchrone AirPlay-weergave kun je een iOS-scherm op een Apple TV weergeven. Aangezien de app de video’s naar je Apple TV stuurt, is het wel zaak om in de app te blijven en om verder niet door de app heen te scrollen (Tip: batterij gebruik gaat snel, dus beste is om tegelijkertijd aan de lader te leggen).

Hoe werkt het?
  1. Sluit je Apple TV aan de TV en doorloop de setup.
  2. Verbind het iOS-apparaat en het AirPlay-apparaat met hetzelfde Wi-Fi-netwerk.
  3. Veeg op het iOS-apparaat vanaf de onderkant van het scherm omhoog om het bedieningspaneel te openen.
  4. Tik op AirPlay en ga verder zonder 'Synchroon' aan te klikken.
  5. Je Play app streamt nu automatisch naar de TV met AirPlay.

Hoe kun je met de HDMI op je TV kijken?
Sluit de kabel aan je laptop en kijk vervolgens met de webplayer ook op je TV. Heb je niet zo'n lange HDMI kabel? Dan zal je de laptop naast je TV moeten leggen. Klein nadeel: je moet opstaan om iets anders op te zetten. Dit is dan wel weer goed voor je dagelijkse beweging ;)

Natuurlijk horen we graag wat jullie ervaringen hiermee zijn. Happy testing!

Groetjes,
Angela
Graag alleen privéberichten sturen als hier om gevraagd wordt. Bedankt!
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten PTR2409 heeft ontvangen van andere leden.

PTR2409
    Startend Simyaan
    Reacties: 9

16 februari 2017, 18:00

Afspelen via de Chromecast werkt goed, kwaliteit van het beeld kan iets beter. Een bekende heeft Horizon, deze heeft betere beeld kwaliteit...
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Bernou heeft ontvangen van andere leden.

Bernou
    Startend Simyaan
    Reacties: 2

16 februari 2017, 18:07

Ik kijk het liefste via mijn tablet, mijn tv heeft helaas geen Internet anders was ik dat misschien nog wel gaan doen. Ik heb nu digitenne. Ik zou play er niet bij nemen omdat dat weer extra kist, wel jammer want het bevalt wel.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten franswon heeft ontvangen van andere leden.

franswon
    Forum expert
    Reacties: 3449 Sim Only Android
    Open boek

Open boek

Gewoon Slim

Gewoon Slim

IJsbreker

IJsbreker

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Meedenker

Meedenker

Gangmaker

Gangmaker

Boomerang

Boomerang

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Globe trotter

Globe trotter

Android expert

Android expert

16 februari 2017, 18:13

Ik heb tot nu meestal mijn mobiel gebruikt in combinatie met Chromecast, op mijn Android media player kon ik de app wel installeren maar gaf steeds direct na starten een crash, wel jammer want de media player is via afstandsbediening te gebruiken. Volgens de store van Google was de app wel compatible maar in de praktijk dus niet.
    Op de Chromecast i.c.m. de Samsung LED46 Smart TV werkt het prima in HD. Op de mobiel zelf is het niet te doen, scherm is gewoon te klein. Mijn 7" tablet lijkt mij ook niet zo zinvol, ik zal mijn vrouw vragen of ik haar 10,1" tablet mag gebruiken. De webversie zal ik ook uittesten op W7 en W10, je hoort/leest nog van me.
    Frans, ik help graag anderen als vrijwilliger, maar ik werk niet bij of voor Simyo ! Nil Volentibus Arduum
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten JorgenEngel heeft ontvangen van andere leden.

JorgenEngel
    Startend Simyaan
    Reacties: 5

16 februari 2017, 19:54

Via AirPlay helemaal Ok!
    Gestreamed vanaf een iPhone
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten p.pass heeft ontvangen van andere leden.

p.pass
    Startend Simyaan

16 februari 2017, 20:51

Ik gebruik het meest uitzending gemist en dat via mijn tv.
    beeld kon beter schokt iets.
    en jammer van de reclames.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten franswon heeft ontvangen van andere leden.

franswon
    Forum expert
    Open boek

Open boek

Gewoon Slim

Gewoon Slim

IJsbreker

IJsbreker

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Meedenker

Meedenker

Gangmaker

Gangmaker

Boomerang

Boomerang

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Globe trotter

Globe trotter

Android expert

Android expert

16 februari 2017, 21:09

Heb net via Chrome in W7 de webversie getest: live tv NPO1 en RTL4 kwaliteit prima in HD, ondertiteling prima, geluid prima, geen teletekst. Jammer blijft het beperkte aanbod zenders. Dit weekend test ik verder.
    Frans, ik help graag anderen als vrijwilliger, maar ik werk niet bij of voor Simyo ! Nil Volentibus Arduum
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jussie heeft ontvangen van andere leden.

Jussie
    Startend Simyaan
    Reacties: 22 Sim Only
    Boomerang

Boomerang

IJsbreker

IJsbreker

Meedenker

Meedenker

18 februari 2017, 10:11

Hoi, ik kijk op mijn iPad (air) en iPhone (7), dit werkt perfect, één keer heb in een foutmelding ontvangen tijdens het kijken:" deze dienst is tijdelijk niet beschikbaar, probeer het later nog eens". Op beide devices kijkt het lekker werkt het menu prima, doe je iets voor het eerst krijg je een korte uitleg met mogelijkheden. Helaas heb ik geen Google Chromecast of Airplay dus dat is voor mij niet te testen.Wat ik de iPad vaak wel kon en handig is, was deze doorzetten naar de smart tv, nu heb ik alleen de mogelijkheid tot air play.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten PaulaG heeft ontvangen van andere leden.

PaulaG
    Startend Simyaan
    Reacties: 5

18 februari 2017, 11:30

Ik gebruik het alleen op ipad. Gisteren the voice gekeken met live tv maar werd er uit gegooid op het belangrijkste moment. Toen maar via horizon verder gekeken. Weer jammer dat je niet terug kan naar het begin van het programma
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten debirmaan heeft ontvangen van andere leden.

debirmaan
    Startend Simyaan
    Reacties: 4

18 februari 2017, 18:15

Ik gebruik alleen mijn iPad. Ik heb geen Chromecast of Apple TV.
    Ik heb wel geprobeerd om mijn beeld via Airplay te streamen naar mijn MacBook maar dat is me niet gelukt met de gratis applicaties die ik kon vinden. Voor andere moet ik betalen en ik weet niet of ik het later nog ga gebruiken.
    Via HDMI naar TV gaat prima, beeld blijft prima en voor de bediening gebruik ik een draadloos muis/toetsenbord.

franswon
    Forum expert
    Open boek

Open boek

Gewoon Slim

Gewoon Slim

IJsbreker

IJsbreker

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Meedenker

Meedenker

Gangmaker

Gangmaker

Boomerang

Boomerang

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Globe trotter

Globe trotter

Android expert

Android expert

18 februari 2017, 19:28

De streaming naar andere apparaten is nog iets waar ze bij Play nog eens goed naar moeten kijken. Vanaf mijn mobiel (Samsung S5 Duos met Marshmallow) kan ik wel streamen naar mijn Samsung Smart TV met Netflix maar niet met Play. Ik had gelukkig nog een Chromecast op de televisie in de slaapkamer, dus deze zit nu in de Samsung in de huiskamer, hiernaar gaat het streamen prima.

Daarom is het ook goed dat er getest wordt, zo komen deze dingen boven water en kunnen ze er wat mee/aan doen.

franswon
    Forum expert
    Open boek

Open boek

Gewoon Slim

Gewoon Slim

IJsbreker

IJsbreker

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Meedenker

Meedenker

Gangmaker

Gangmaker

Boomerang

Boomerang

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Globe trotter

Globe trotter

Android expert

Android expert

18 februari 2017, 20:48

Live TV niet live? Als test zowel op de TV als op de laptop via player.playvankpn.nl naar hetzelfde programma op RTL4 gekeken, er is een vertraging van ongeveer een halve minuut t.o.v. de rechtstreekse TV-ontvangst via mijn kabelboer.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten debirmaan heeft ontvangen van andere leden.

debirmaan
    Startend Simyaan
    Reacties: 4

19 februari 2017, 18:11

@franswon, die vertraging heb je ook bij Ziggo. Als je kijkt via de app op je telefoon of tablet dan is er altijd een verschil met wat je ziet op de TV.

franswon
    Forum expert
    Open boek

Open boek

Gewoon Slim

Gewoon Slim

IJsbreker

IJsbreker

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Meedenker

Meedenker

Gangmaker

Gangmaker

Boomerang

Boomerang

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Globe trotter

Globe trotter

Android expert

Android expert

19 februari 2017, 20:31

Bij mijn kabelboer (Zeelandnet/Delta) of mijn satellietzenders live en via internet is de vertraging hooguit 8 - 10 seconden, bij Play zeker 30 seconden. Dit vind ik een significant verschil. Mijn internet heb ik van Telfort, KPN-dochter zoals Simyo, vandaar dat het verschil me zo duidelijk opviel.

Satellietontvangst heeft uiteraard een kleine vertraging, de satellieten hangen loodrecht boven de evenaar op een hoogte van 35.786 kilometer (de Clarke-belt), met de lichtsnelheid van 300.000 km/sec heb je dus al een vertraging van 0,24 seconden als jij en het zendstation zich beide recht onder de satelliet bevinden op de evenaar dus. In de praktijk wordt, doordat het signaal vaak ook nog gecodeerd en gedecodeerd moet worden en de afstand een stuk groter is, de vertraging een stuk groter.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten luca94 heeft ontvangen van andere leden.

luca94
    Startend Simyaan

19 februari 2017, 23:12

Kijken via Chromecast werkt prima bij mij. De beeldkwaliteit is redelijk tot goed (niet superscherp) en de vertraging is ook maar klein.

Kijken via de laptop werkt opzich. Ik werk voornamelijk vanaf een chromebook (weinig geheugen) en mijn ervaring met online players is dat dit soms traag is op deze laptop. Play is daar helaas niet anders in. Dat heeft verder niks te maken met Play, maar worth mentioning.

De app werkt uitstekend op mijn Android, maar op zo'n klein scherm kijken vind ik niks. Voornamelijk vanaf streamen naar de chromecast dus.

Al met al zijn de mogelijkheden prima, en vooral de chromecast is altijd een uitkomst. De beeldkwaliteit zou iets beter kunnen (Ziggo lijkt wat scherper) maar overall is de kijkervaring goed.
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Angela heeft ontvangen van andere leden.

AngelaAngela auteur
    Community manager
    Gewoon Slim

Gewoon Slim

Globe trotter

Globe trotter

Gangmaker

Gangmaker

iOS expert

iOS expert

Meedenker

Meedenker

Android expert

Android expert

IJsbreker

IJsbreker

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Boomerang

Boomerang

Open boek

Open boek

20 februari 2017, 15:38

Hoi allemaal,

Wat een hoop reacties hebben jullie weer achter gelaten :D Ik kan niet vaak genoeg vertellen hoe blij we hiermee zijn. Omdat jullie een stuk uitgebreider zijn in je reacties, en ik dit allemaal goed wil doornemen, kom ik snel met een inhoudelijke reactie! Dan weten jullie in ieder geval dat ik jullie zeker niet vergeet :)

Groetjes,
    Angela
  • Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Angela heeft ontvangen van andere leden.

AngelaAngela auteur
    Community manager
    Gewoon Slim

Gewoon Slim

Globe trotter

Globe trotter

Gangmaker

Gangmaker

iOS expert

iOS expert

Meedenker

Meedenker

Android expert

Android expert

IJsbreker

IJsbreker

Vlugge Japie

Vlugge Japie

Gewoon gezellig

Gewoon gezellig

Boomerang

Boomerang

Open boek

Open boek

22 februari 2017, 10:49

Hoi allemaal,

Zoals beloofd heb ik jullie reacties allemaal bekeken en alle handige tips en feedback meegenomen!

@PTR2409, goed om te zien dat het afspelen goed gaat! Ik zal je feedback over de kwaliteit van het beeld op mijn lijst zetten :)

@Bernou, wat fijn om te zien dat Play zo goed bevalt! Mocht je toch je tv nog eens willen proberen, zou je via HDMI kunnen kijken in combinatie met je laptop en de webplayer.

@Franswon, zo fijn dat je goed fanatiek aan het testen bent! De melding die je doet over je mediaplayer is wel een belangrijke. Ik heb dit gelijk nagevraagd bij mijn collega’s van Play. Je ziet in de store staan dat de app compatible is, omdat hij compatible is met Android. Maar helaas niet met elk device. Zo wordt ook een mediaplayer niet ondersteund. Ik heb je tip wat betreft de makkelijkheid van een afstandsbediening wel doorgegeven.

Ook heel goed dat je zo kritisch kijkt naar het streamen. Dit neem ik mee!

@JorgenEngel, goed om te zien dat het vlekkeloos verlopen is :)

@P.pass, aan de reclames kan ik helaas niet veranderen :( Deze zou je ook hebben als je via de normale weg ‘live TV’ kijkt of opnames.

@Jussie, goed om te zien dat je nu toch mee kunt testen! Als je jouw tv toch eens wilt gebruiken, kun je de optie HDMI eens proberen in combinatie met je laptop.

@PaulaG, oh nee! Dat is wel echt vervelend. Precies als je op het puntje van je stoel zit, word je eruit gegooid. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. The Voice wordt natuurlijk vaak bekeken waardoor het voor kan komen dat het drukker is dan normaal. Je hoort alsnog moeten kunnen kijken natuurlijk, maar ik ben bang dat dit de verklaring is geweest. Uiteraard meld ik dit bij mijn collega’s van Play.

@Debirmaan, wat goed dat je nog gekeken hebt naar speciale applicaties hiervoor :) Ik snap dat je nu niet gaat betalen voor zo’n app als je nog niet weet of je Play blijft gebruiken. Fijn dat het kijken via HDMI goed is verlopen.

@Luca94, ik vind het leuk om te lezen dat je algehele ervaring op dit moment goed is :) Bedankt voor je heldere uitleg over de mogelijkheden die je hebt geprobeerd. Hier kunnen we zeker wat mee!

Groetjes,
    Angela

Reageer

Bezig met uploaden:
0%
bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
bekijk mobiele versie