Beantwoord

[play] Onderweg met de trein en Play


maikel.twinnie
Reputatie 4
Badge+10
Hee Allemaal,

Regelmatig zit ik bij NS en bij Arriva in de trein.
Bij beide krijg ik een melding dat Play niet beschikbaar is.
De Skype test doorstaat deze wel (video bellen).

Waar ligt dit aan?
icon

Beste antwoord door Angela20 februari 2017, 14:55

Hoi Maikel.twinnie,

Goed punt! Ik weet dit helaas niet en mijn collega's van Play verwachten dat dezelfde 'blokkades' gelden als bij de NS. Omdat ik er toch even in wilde duiken voor je, heb ik contact opgenomen met Arriva en gevraagd hoe het precies zit. Dit kreeg ik als antwoord:

Net als je eigen mobiele device werkt de internetverbinding van een trein op een simkaartje. Dit kaartje moeten alle reizigers delen. Vooral met grote aantallen reizigers is de internet verbinding bijvoorbeeld meer geschikt om emails te lezen en te verzenden, dan film of geluidsbestanden te streamen



Ze vertelde niet direct of er dan ook een blokkade opgezet is of dat dit alleen niet werkt op drukkere momenten. Stel, ik zou alleen in de trein zitten, kan het dan wel?

Geblokkeerd is het niet maar je kunt het niet vergelijken met WiFi thuis. Het zal sowieso trager werken. Helaas is het ook nog zo dat providers niet overal een 100% dekking hebben. Dit heeft ook veel invloed op de snelheid. De kans dat het werkt, is klein.



Heb je hier iets aan? Buiten het feit dat ik je helaas niet kan helpen 😞

Groetjes,
Angela

Bekijk originele reactie
4 Reacties
franswon
Reputatie 4
Badge+9
Bij het openbaar vervoer zijn streaming-diensten vaak geblokkeerd i.v.m. het hoge verbruik en de geringe beschikbare bandbreedte.

Van het NS-forum:

Welkom op het NS serviceforum. Vreemd dat het niet lukt om verbinding te maken met Wifi in de trein. De WiFi in de trein is vooral bedoeld om mail op te halen, sites te bezoeken en bijv. whatsapp te gebruiken op je telefoon. De WiFi heeft niet genoeg bandbreedte om te downloaden of te streamen.
maikel.twinnie
Reputatie 4
Badge+10
Hoi Franswon,

Bij de NS weet ik dat Youtube niet werkt. Maar bij Arriva in de trein werkt dit wel.
Ook kan je bij de NS wel Skypen / FaceTimen en bij Arriva ook.

Dan zou je toch ook stream diensten toestaan in de trein als je bovenstaande twee wel doet?
Zou een eigenaar van een website op de hoogte worden gesteld dat je geblokkeerd wordt voor die diensten?
franswon
Reputatie 4
Badge+9
Ik denk niet dat de aanbieders op de hoogte worden gesteld. Ergens, verborgen, zal het wel in de voorwaarden van de aanbieder van internet in het OV staan. Als je, veel, tijd en zin hebt kan je het uiteraard uitpluizen. Hier in het wonderschone Zeeland waar ik woon rijden geen Arriva treinen (misschien is het daarom zo wonderschoon :D).
Bij NS lukt streamen bij mij ook niet, WhatsApp, Viber etc. wel, maar die hebben ook maar relatief weinig bandbreedte nodig, video en foto worden sterk gecomprimeerd en spraak en tekst vragen niet veel bandbreedte.
Angela
Rank
Reputatie 4
Badge+10
Hoi Maikel.twinnie,

Goed punt! Ik weet dit helaas niet en mijn collega's van Play verwachten dat dezelfde 'blokkades' gelden als bij de NS. Omdat ik er toch even in wilde duiken voor je, heb ik contact opgenomen met Arriva en gevraagd hoe het precies zit. Dit kreeg ik als antwoord:

Net als je eigen mobiele device werkt de internetverbinding van een trein op een simkaartje. Dit kaartje moeten alle reizigers delen. Vooral met grote aantallen reizigers is de internet verbinding bijvoorbeeld meer geschikt om emails te lezen en te verzenden, dan film of geluidsbestanden te streamen



Ze vertelde niet direct of er dan ook een blokkade opgezet is of dat dit alleen niet werkt op drukkere momenten. Stel, ik zou alleen in de trein zitten, kan het dan wel?

Geblokkeerd is het niet maar je kunt het niet vergelijken met WiFi thuis. Het zal sowieso trager werken. Helaas is het ook nog zo dat providers niet overal een 100% dekking hebben. Dit heeft ook veel invloed op de snelheid. De kans dat het werkt, is klein.



Heb je hier iets aan? Buiten het feit dat ik je helaas niet kan helpen 😞

Groetjes,
Angela

Reageer