.

KPN gaat 'internet of things'-netwerk sneller uitrollen

  • 27 January 2016
  • 7 reacties
  • 364 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
KPN gaat het 'internet of things'-netwerk in Nederland sneller uitrollen. Het was de bedoeling dat het netwerk eind 2016 landelijk dekkend zou zijn, maar vanwege de grote belangstelling mikt KPN op het tweede kwartaal van dit jaar.


Het gaat om het zogenoemde Long Range Wide Area-netwerk, of lora-netwerk, waarmee apparaten kunnen worden verbonden die kleine hoeveelheden data versturen. Er is meer vraag naar dan verwacht, meldt KPN woensdag.

Rotterdam en Den Haag zijn al sinds september verbonden met het lora-netwerk van KPN. Zendmasten in de rest van het land worden zo snel mogelijk uitgerust met een lora-antenne en gateway.

Het lora-netwerk bestaat naast de mobiele en vaste internetnetwerken van KPN. Verwacht wordt dat steeds meer apparaten en sensoren toegang krijgen tot het lora-netwerk.

Om met het netwerk te verbinden hebben apparaten geen simkaart nodig, zoals het geval is bij mobiele netwerken. Ook is het stroomverbruik veel lager.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/internet/4204725/kpn-gaat-internet-of-things-netwerk-sneller-uitrollen.html

7 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Goede zet denk ik. Internet of things begint steeds meer een begrip te worden in huishoudens. Ik verwacht ook dat het dit jaar flink gaat groeien. Heb jij al apparaten die je met je smartphone bestuurt, Frans?
Reputatie 7
Badge +9
Natürlijk Alex 🙂, de thermostaat, de bewakingscamrea's en een deel van de verlichting thuis (niet alle groepen).
Reputatie 5
Badge +10
Het is echt superhandig. Ik loop zelf een beetje achter, want ik heb nog geen apparaten aangesloten. Al is dat in mijn kamer nog niet zo nodig. Als ik een keer ga verhuizen, ga ik er ook aan beginnen. Of misschien schaf ik binnenkort wel een Hue lamp aan. Die vind ik erg gaaf.
Badge
Bij IoT denk ik inderdaad vooral aan "gaaf", "vet" en "cool", maar juist niet aan handig of noodzakelijk en dies meer; anders is het bij zakelijke toepassingen, voor hun is het vooral goedkoper, denk b.v. aan slimme lantaarnpalen, dieren met "tags" die 2-3 x per dag bepaalde data doorgeven etc.etc.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi jannuh,

Dat zijn nog een aantal toepassingen waar ik nog niet aan had gedacht 🙂. Ben je daar nu zelf enthousiast over of dat niet?

Leuk dat je het Simyo forum hebt gevonden en op een paar topics hebt gereageerd! Gezellig!

Groetjes, Tiury
Badge
Nou zoals je wel begrepen zult hebben zie ik niet zo veel in begrippen als gaaf, vet , cool etc., ben geen gadgets adept.
Wil nog niet zeggen dat de gebruikte techniek niks is, dat vindt zijn weg wel...
Reputatie 5
Badge +9
Hoi jannuh,

Snap ik. De techniek zal inderdaad zijn weg wel vinden. Ik zelf ben benieuwd wat er in dit opzicht allemaal nog meer mogelijk is. We zullen dat vanzelf zien de komende tijd :D

Groetjes,
Caspar

Reageer