.

Zweedse provider wil 5G-netwerk al in 2018 lanceren

  • 22 January 2016
  • 1 reactie
  • 165 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
De Zweedse telecomprovider Teliasonera wil al in 2018 samen met netwerkbouwer Ericsson 5G-diensten aanbieden aan consumenten.


Met de geplande lancering houdt de provider een ambitieuzer tijdschema aan dan veel andere providers, die hebben gezegd de introductie van 5G rond 2020 te verwachten.

Providers en technologiebedrijven zijn al enkele jaren in gesprek over de opvolger van 4G, maar tot nu toe is er nog geen duidelijke standaard ontstaan die de hele industrie zal gebruiken.

Ericsson lijkt erop te vertrouwen dat dit voor 2018 zal zijn gelukt. Het Zweedse bedrijf lanceerde in 2009 ook al een 4G-netwerk in samenwerking met Teliasonera, drie jaar voordat KPN als eerste in Nederland een 4G-netwerk opende.

Sneller

Met een 5G-netwerk moet het niet alleen mogelijk zijn om veel sneller mobiel te internetten, maar moeten ook vooral nieuwe soorten apparaten worden ondersteund. Zo zouden slimme en zelfrijdende auto's aan een 5G-netwerk gekoppeld kunnen worden om met elkaar te communiceren.

Daarvoor is het echter noodzakelijk om de responstijd op het netwerk terug te dringen tot een milliseconde of minder, waar dat op een 4G-netwerk vaak nog tientallen milliseconden is.

Eind februari vindt in Barcelona het Mobile World Congress plaats. Daar presenteren bedrijven uit de telecomindustrie doorgaans de laatste plannen op het gebied van 5G.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/mobiel/4202095/zweedse-provider-wil-5g-netwerk-al-in-2018-lanceren.html

Ik ben benieuwd welke databundels hierbij passen, met de 5G snelheden van 5 Gb tot 10 Gb per seconde (640 tot 1280 MB per seconde) is een 3000 MB bundel theoretisch in 2,5 tot 5 seconden verbruikt.
Ook ben ik benieuwd hoe de processor en daarmee de accu hiermee omgaan.

Ik citeer Wim Kan: Wie had dat nu vroeger durven dromen (Oudejaarsconference 1963)

1 reactie

Reputatie 2
Badge +5
Hoi franswon,

Nou, dat wordt wat! Het lijkt alsof ik pas sinds gisteren 4G heb. Naja, ik ben niet zooooooo technisch ingesteld, maar 3G/4G/8G, het maakt mij niet zoveel uit, als ik maar kan internetten.

Ben ook heel erg benieuwd hoe mijn accu met 5G om zou gaan. Het houdt het amper een hele dag vol met 4G. Spannend! :P

Groetjes,
Estelle

Reageer