.

Wat is Beter bij een mobiel? Hogere kloksnelheid of RAM?

  • 4 February 2015
  • 22 reacties
  • 2653 Bekeken

Ik ben mezelf al een tijdje aan het oriënteren voor een nieuwe telefoon en omdat mijn budget het momenteel niet toelaat weer een budgettelefoon. Nu heb ik de Y300 van Huawei en die heeft een dubbele core met 1Ghz en 512mb RAM. 

Waar kan ik beter naar kijken. Meer Kloksnelheid of meer RAM? 

Opslag van 4gb is voor mij wel voldoende. 

Wat vinden jullie?

22 reacties


Waar kan ik beter naar kijken. Meer Kloksnelheid of meer RAM? 
Wat vinden jullie?

Ik zou zeggen beide, afhankelijk van hoeveel apps je extra wilt is voor jou misschien 1gb RAM gunstig.
Qua prijs liggen de budget telefoons minder ver uit elkaar dan je wellicht verwacht.
Om een voorbeeld te geven zou je eens kunnen vergelijken.
De Nokia Lumia 630 en de 535.
Voor de duidelijkheid, je weet zelf welke eisen je stelt.
Maar gebruik je in tegenstelling tot mij meer apps en grotere, dan zou ik kijken naar prijs en de 2 dingen die je vraagt....
Ik gebruik Facebook, Twitter, Whatsapp en Gmail voornamelijk. Verder nog wat kleinere apps waarvan 1 van UPC, Simyo en de weer iets grotere Mapps wat standaard op de telefoon zit.

Daarbij is en blijft Facebook de grootste met meer dan 120mb groot en boven de 35 mb RAM geslurp.
Ik gebruik Facebook, Twitter, Whatsapp en Gmail voornamelijk. Verder nog wat kleinere apps waarvan 1 van UPC, Simyo en de weer iets grotere Mapps wat standaard op de telefoon zit.

Daarbij is en blijft Facebook de grootste met meer dan 120mb groot en boven de 35 mb RAM geslurp.

Daarom noemde ik de 2 telefoons als voorbeeld om te vergelijken, de keuze of je het doet is aan jou...:)
Met dergelijke apps zou ik i.i.g. kijken naar een hoger RAM.
Ook de vraag wat heeft het besturingssysteem aan RAM nodig...
Ik kijk vooral naar Android al heb ik weleens een Lumia gehad en was daar niet geheel ontevreden over.. 

Maar ik denk dat 1 gig RAM nu gewoon wel de standaard is.. Daaronder is niet meer van deze tijd.. 
Lees https:// http://computerworld.nl/mobility/74363-30-essentiele-smartphone-termen maar eens goed door.
Ik vermoed dat het nuttig kan zijn.
Trouwens een leuke hond heb je, die krijgt hoogstwaarschijnlijk ander voer.:)
Er ging blijkbaar iets fout dus nogmaals het leesvoer....:)

http://computerworld.nl/mobility/74363-30-essentiele-smartphone-termen
Is m'n oude hond.. Is een jaar geleden overleden, 11 geworden. Tijd gaat snel 🙂
Is m'n oude hond.. Is een jaar geleden overleden, 11 geworden. Tijd gaat snel :)

Wel jammer natuurlijk.
De ene keer is het de leeftijd, de andere keer heb je pech en moet het.:(
Ik ga trouwens zaterdag even in wat winkels kijken. Wil wat ik aanschaf namelijk ook zien en voelen..
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Raytje,

Goede vraag joh. Je kunt naar mijn mening het beste kijken naar kloksnelheid van je telefoon. Dit zorgt ervoor dat er geen haperingen voor komen bij het scrollen door je telefoon en bij het opstarten van apps. RAM zorgt er voor dat je meerdere dingen naast elkaar kunt openen en daar makkelijk tussen kunt switchen. Heb je een lage kloksnelheid, heb je ook niets aan veel RAM, want dan hapert hij sowieso eerder.

Het is uiteraard een kwestie van voorkeur. Dus ik adviseer je dit gewoon te testen in een telecom winkel 🙂 De verkopers daar hebben natuurlijk ook een betere training gehad om je de specificaties uit te leggen!
Ik moet inderdaad toegeven dat ik ook aan kloksnelheid zat te denken gezien de weinige apps die ik gebruik. Dus van veel Switchen zal het niet  komen. Maar opstarten met nu 1 Ghz gaat soms wel traag ja.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Raytje!

Denk er ook aan om naar het aantal cores te kijken 😉. Je kunt een Dualcore 1,8 Ghz nemen, maar dit is in werkelijkheid trager dan een 1,2 Quadcore. Dit wist je wel al, maar ik wilde je er toch graag even op wijzen 😉!
Reputatie 7
Badge +9
Ik zou ook gaan voor kloksnelheid om te voorkomen dat 'ie zo traag als poppenstront wordt. Niets ergelijker dan dat. :rolleyes: Je hebt toch niet veel apps (tegelijk openstaan) dus werkgeheugen is minder een issue.
Ik zou wel kijken of je er een SD kaartje of iets in kunt stoppen, als je niet veel opslagruimte hebt.
Hoi Raytje!

Denk er ook aan om naar het aantal cores te kijken wink. Je kunt een Dualcore 1,8 Ghz nemen, maar dit is in werkelijkheid trager dan een 1,2 Quadcore. Dit wist je wel al, maar ik wilde je er toch graag even op wijzen wink!


Heb nu een 1Ghz dual core dus alles erboven is al sneller :p 


Ik zou wel kijken of je er een SD kaartje of iets in kunt stoppen, als je niet veel opslagruimte hebt.


Dat is zeker 1 van m'n eisen aan een toestel ja. 
Windows phone valt misschien af. Niet alle apps zijn beschikbaar voor deze OS. Moet eerst bepalen of daar alternatieven voor zijn. 
Reputatie 5
Badge +11
Het is al vaker genoemd, maar misschien moet je eerste je Avast even uitzetten: onze eigen telefoonshop ;)
Het is al vaker genoemd, maar misschien moet je eerste je Avast even uitzetten: onze eigen https://"https://www.simyo.nl/telefoonshop/";)


Sorry Ernst, maar Simyo is ondanks de korting niet altijd de gunstigste voor de portomonee :)

En ik heb mijn keuze gemaakt maar deze is helaas niet via Simyo te koop. 
Heb vanmiddag de Nokia / Microsoft Lumia 535 gekocht. Het is even wennen want geen Android maar ik wen snel. (Heb eerder Lumia gehad)

En ik heb mijn keuze gemaakt
Heb vanmiddag de Nokia / Microsoft Lumia 535 gekocht. 

Zou het paerdjuh een glazen bol hebben?😕:D
Ik heb lang getwijfeld maar uiteindelijk is dit hem geworden. Vergelijkbare telefoons uit dezelfde prijsklasse bij Android missen vele opties of heben verouderde software. Vooral Huawei presteerd het om nog steeds ouwe troep te gebruiken. 
Reputatie 5
Badge +11
Hi Raytje,
Goede prijs/kwaliteit verhouding. Slimme koop 🙂 Alleen niet de nieuwste versie van de Mijn Simyo app, helaas 😉
Nee maar dat is niet heel erg. Zo heeft elke telefoon of OS z'n voor en nadelen denk ik maar 🙂
Reputatie 5
Badge +11
http://www.sherv.net/cm/emo/funny/1/hammer-smiley-emoticon.gif
(Je slaat de spijker op z'n kop ;))

Reageer