.

Wanneer loont het je telefoon te repareren?

  • 30 November 2017
  • 3 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Voor veel mensen is de smartphone een van de meest gebruikte apparaten. Het komt dan ook weleens voor dat een telefoon na verloop van tijd stuk gaat. Veel mensen gooien zo’n ‘kapotte’ telefoon dan weg. Eigenlijk is dat best zonde, want vaak is hij gemakkelijk te repareren. Soms kun je dat zelf, soms heb je een expert nodig. Maar wanneer loont dat de moeite?


Garantie
Of je zelf je telefoon kunt repareren hangt erg van de situatie af. Uit de mogelijkheden die sim only provider Simyo bijvoorbeeld in zijn blog opsomt, blijkt dat dit in een aantal gevallen best kan. Maar het is natuurlijk altijd het verstandigst om te kijken of je kapotte telefoon nog onder de garantievoorwaarden valt, want dan moet de fabrikant hem gratis voor je repareren. Ook hebben best veel mensen hun mobiele apparaten meeverzekerd in hun inboedelverzekering en kun je de reparatie of soms zelfs een nieuw toestel declareren bij je verzekering.

Maar als dat niet het geval is, kun je in sommige gevallen eenvoudig zelf bepaalde onderdelen vervangen. Andere reparaties kun je beter aan een expert overlaten, tenzij je zelf twee rechterhanden hebt én het juiste gereedschap hebt (of bereid bent dat aan te schaffen).

Je telefoon wél repareren
Is je telefoon nog wel te repareren? Dan heb je twee opties: of je brengt ‘m naar een reparateur, of je doet het zelf.

De meeste kapotte onderdelen kun je (laten) vervangen. Bijvoorbeeld het kapotte scherm, de defecte microfoon, de kapotte camera of de batterij die telkens zo snel leeg gaat. Op internet zijn er voor de meeste smartphones genoeg reserveonderdelen te bestellen en ook zijn handleidingen en instructievideo’s in ruime mate voorhanden. Let op: als je zelf aan de slag gaat met je telefoon heb je hiervoor speciaal gereedschap nodig. Uiteraard kun je dit ook via internet bestellen, bijvoorbeeld bij iFixit. Op deze site vindt je ook gedetailleerde instructies hoe je voor de meeste smartphones bepaalde onderdelen vervangt.

Belangrijk om te weten: als je zelf je telefoon repareert, vervalt je recht op garantie. Durf je het daarom bijvoorbeeld niet aan of is het toch een ingewikkelder klusje dan je aankunt, dan zijn er veel reparateurs die dit voor je kunnen doen.

Je telefoon niet meer repareren
Soms is een telefoon niet meer te repareren. Bijvoorbeeld als er niet één specifiek onderdeel stuk is, maar meerdere onderdelen de geest hebben gegeven. Dit gebeurt onder andere als je jouw telefoon van grote hoogte laat vallen of als hij in het water is gevallen en hij niet waterdicht is. Er zijn dan te veel kleine onderdelen stuk, zoals transistortjes en kabeltjes, waardoor de telefoon niet meer te repareren is. In dat geval kun je waarschijnlijk beter je verlies nemen. Het zou zonde zijn als je nieuwe onderdelen koopt voor een telefoon die niet meer te repareren is.


bron : hcc.nl
link : https://www.hcc.nl/kennis/vraag-van-de-week/2053-wanneer-loont-het-je-telefoon-te-repareren

3 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hi franswon,

Bedankt voor het delen van dit artikel! Er staat erg veel handige informatie in 🙂 Ik heb zelf in al die jaren ook al aardig wat telefoons versleten. Van mij huidige OnePlus 3 is het scherm al een tijdje gebarsten, alleen zie ik af van reparatie. Dit zou mij namelijk zo'n € 200,- kosten, de helft van ik destijds voor de telefoon betaald heb.

Ik heb besloten deze telefoon te gebruiken totdat het echt niet meer kan. Daarna zal ik het toestel recyclen en een mooie nieuwe telefoon aanschaffen 🙂 Wat zijn jouw gedachten over recyclen van telefoons franswon?

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Niels,

Recyclen is mooi, maar wij doen het niet voor niet defecte telefoons, wij sturen die naar een ander land waar het niet zo belangrijk is dat ze 2 jaar oud zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Slim, Franswon! 🙂 Ook sympathiek.

Groetjes,
Jihane

Reageer