.

Vodafone stopt in 2020 met 3G-internet

  • 15 December 2017
  • 6 reacties
  • 243 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Telecomprovider Vodafone stopt in januari 2020 met het aanbieden van mobiel internet via 3G. Dat meldt het bedrijf op zijn website. Klanten worden aangeraden om over te stappen naar een abonnement met 4G-internet.
Klanten die niet overstappen naar 4G maken per januari 2020 gebruik van het 2G-netwerk. Deze is bedoeld om mee te bellen en sms’en.
Het 4G-netwerk van Vodafone dekt kleine delen van Nederland nog niet. De provider zegt er aan te werken om dit op te lossen tegen de tijd dat het netwerk offline gaat. De vrijgekomen frequenties van 3G zouden hiervoor gebruikt kunnen worden.

Bron: nu.nl
Link: https://www.nu.nl/mobiel/5050364/vodafone-stopt-in-2020-met-3g-internet.html

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Moderator, dit topic graag wijzigen van 'vraag' naar 'discussie'.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Frans,

Dank voor het delen hiervan! 🙂 Ik heb meteen het topic verplaatst. Wat vind je ervan dat het 3G-netwerk van Vodafone zal verdwijnen?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Hi Jihane,

Bedankt voor het aanpassen!

Ik vind het wel een logische stap, alleen voor de mensen die in 2020 nog met een niet 4G-geschikt toestel zitten (geen idee hoeveel mensen) is het natuurlijk niet zo leuk, die zullen van provider moeten wisselen.
Tegen die tijd zal de uitrol van 5G ook wel ongeveer gaan beginnen. Op laboratoriumschaal heeft KPN onlangs weer een nieuw record gezet.
Reputatie 5
Badge +6
Goed topic. Ik dacht er ook al aan.
2 dingen, 1 de hele samenleving in ieder geval in west europa gaat iedereen over op smartphones.
https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mobiel-gebruik-in-nederland-de-cijfers
In deze bron zie je dat meer dan 81 procent van de Nederlanders een smartphone bezit. Vanaf 2012 is de markt begonnen met 4g in smartphones te implementeren, vanaf toen weliswaar vooral in de high-end smartphones maar goed. Nu is het 2017 en is de kans dat je een 4g compatible smartphone hebt erg groot. Omdat Vodafone geen onnodige klanten buiten wil sluiten wachten ze nog een tijd en beginnen ze pas vanaf 2020 met het omschakelen. Tegen deze tijd heeft zowat iedereen die een smartphone bezit 4g compatible smartphones.
Dus dat dit veel mensen gaan zijn lijjkt me sterk.

Degenen die gewoon alleen bellen hebben er sowieso geen last van want die blijven op het 2G netwerk zitten.
Naast dit alles is het een maar al te begrijpelijke stap, betalen voor een tussenoplossing terwijl je zelf 2 goede alternatieven hebt dan zou ik ook na een tijd overschakelen.

5G is al vroeg aangekondigd maar voordat dat in alle smartphones zit is dan weer een nieuwe vraag. De eerste smartphones die dat zullen hebben beginnen waarschijnlijk pas rond 2020 met uitbrengen want dan zijn er nog maar weinig providers die er ondersteuning voor bieden.

Groet Paul.
Er is ook nog iets wat meespeelt waardoor het voor de hand liggend is dat Voda met 3G op termijn stopt. Prepaid (You) bij Voda heeft al de optie standaard 4G. Dus behalve abbo staat ook 4G niet in de weg voor prepaid. Dus is er geen reden 3G onnodig langer uit te leveren.

Tja, andere netwerken ...... KPN (Simyo), T-mobile zullen dit i.m.o. ook navolgen.
Als 1 schaap over de dam is....
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Ik denk ook dat de ontwikkelingen alleen maar door zullen gaan! 5G zal erbij komen en dan wordt 4G eerst de norm, natuurlijk.

Groetjes,
Jihane

Reageer