.

Tweedehands smartphones en laptops populairder


Reputatie 7
Badge +9
De markt voor opgelapte tweedehands laptops, pc's en smartphones groeit hard. Verkopers van zogenoemde refurbished apparaten melden stevige groeicijfers.


Infotheek uit Leiden heeft het afgelopen jaar 39 procent meer opgeknapte pc's en laptops verkocht. Het bedrijf levert vooral aan scholen en bedrijven. De omzet over 2016 komt uit op 352 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2009 was dat nog zo'n 55 miljoen euro.

Leapp, dat vooral aan consumenten levert, meldt over afgelopen jaar een verdubbeling van het aantal verkochte smartphones. Ook voor dit jaar rekent het bedrijf op een verdubbeling.

Refurbished
Refurbished betekent dat een apparaat tweedehands is en door een bedrijf technisch en cosmetisch is opgeknapt. Defecte onderdelen worden vervangen en het geheugen wordt gewist.

"Ze gaan hier zo goed als nieuw de deur uit", zegt Jordy Kool van Infotheek. "We vervangen batterijen en toetsenborden en verven de producten opnieuw."

In de crisisjaren werden refurbished apparaten populairder. "Er stond flinke druk op it-budgetten. Bedrijven vonden het wel interessant om te besparen op de aanschaf", zegt Kool. Daarnaast speelt bij kopers het milieu mee. In plaats van een nieuw apparaat te produceren, wordt een bestaand product opnieuw gebruikt.

Nieuwste van het nieuwste
Een andere reden is dat consumenten niet per se meer het nieuwste van het nieuwste hoeven te hebben. Kool: "Vaak slaan mensen data op in de cloud en gebruiken ze applicaties in de cloud. Het apparaat zelf hoeft dan niet meer superintelligent te zijn."

De Amerikaanse marktonderzoeker IDC voorspelt dat de markt voor refurbished smartphones stevig blijft groeien. In 2015 werden er wereldwijd 81 miljoen opgelapte telefoons verkocht. In 2020 ligt dat aantal volgens de voorspellingen op 223 miljoen.

De Consumentenbond krijgt weinig klachten binnen van consumenten die niet tevreden zijn met hun opgeknapte smartphone. De bond wijst er wel op dat het prijsverschil met een nieuw toestel soms klein is, vooral bij oudere modellen. Ook zijn er grote verschillen in prijs tussen de verschillende aanbieders.


Bron: hcc.nl
Link: https://www.hcc.nl/kennis/1523-tweedehands-smartphones-en-laptops-populairder

31 reacties

Reputatie 7
HCC, bestaat dat nog? Hoe nostalgisch. Was het blad Computer Totaal ook niet van hen? En dan de HCC dagen!! Heerlijk, wat een feest. Heb ook nog een paar maanden op het hoofdkantoor van HCC in Haarlem gewerkt tijdens mijn interim tijd bij een detacheerder. Zal een jaar of 15 geleden zijn geweest....

Oke, weer On Topic. 😃 Mijn zoon gaat voor zijn 11e verjaardag een telefoon krijgen. Dit zal een iPhone (moeten) gaan worden. Hij heeft al iOS ervaring op mijn vorige iPad. Maar dan geen nieuwe iPhone, maar een refurbished iPhone 5S. Er zijn er er erg veel die refurbished aanbieden, maar erg weinig die een als nieuwe aanbieden met een nieuwe accu.
Reputatie 7
Badge +9
Ja Rico, HCC bestaat nog steeds, wel stevig afgeslankt 😞 Ik ben nog steeds lid.

Je kent ongetwijfeld Bert J. dan nog wel, die zit er al zo lang.

Ik kan geen specifiek advies geven over aanbieders van refurbished iPhones, maar.... Google is je beste vriend op het internet.
Reputatie 7
Bert J.?! Nee, die naam zegt mij zo niets. Ik heb met Arie S. op de administratie gewerkt.
Reputatie 7
Badge +9
Arie S zegt mij weer niets, ik ken eigenlijk alleen Henk van L van de financiële administratie en de mensen van het verenigingsbureau.

Maar het ophalen van herinneringen is HIER weinig zinvol verder denk ik 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Tip: goede ervaring met leapp via bcc.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Franswon,

Interessante topic!

Ik heb zelf twee jaar geleden een refurbished iPad gehaald. Doet het echt top! Ben er heel blij mee. Scheelde ook echt enorm qua kosten. :D

Een telefoon refurbished kopen zou ik niet zo gauw durven. Meer omdat je garantieperiode zo om is (vaak maar 90 dagen).

Groetjes,
Asma
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Asma,

Leapp geeft 2 jaar garantie op refurbished Apple volgens hun site.... dus als je een andere Apple wilt of moet kopen en je zit wat krapper bij kas is dat misschien een uitkomst.
Ik zit te twijfelen of ik ooit eens een iphone ga proberen. Maar voor het proberen blijven het prijzige apparaten.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal.

Refurbished apparaten! Ik heb echt allemaal positieve ervaringen daarmee 🙂 Mijn oude telefoon was ook refurbished en hij werkte ook 100% prima. Dat was een iPhone. Mijn huidige Samsung Galaxy S7 heb ik nieuw gekocht, maar ik zou in de toekomst met alle liefde nogmaals een refurbished toestel willen en kunnen kopen. Deze vorm van recycling kan ik wel waarderen, en het scheelt ook een hoop in de portemonnee.

Groetjes,
Jihane
Ik ben ook aan het kijken en zie interessante toestellen op Swoop met 2 jaar garantie.
Reputatie 5
Badge +9
Leuk artikel zeg! Ik zie het ook steeds vaker voorbij komen.

Ik wilde een tijdje geleden een refurbished Macbook kopen. Kwam erachter dat deze nog steeds veel duurder waren (met ongeveer dezelfde specificaties) dan nieuwe laptops met Windows als besturingssysteem! Dat was dan ook de reden dat ik voor een HP ben gegaan en daar ben ik nog steeds erg blij mee 😃
Er zijn meer apparaten die als refurbished worden verkocht, prima toestellen op zich, voorbeeld navigtiesystemen.
Reputatie 7
Badge +9
Het schijnt goede handel te zijn 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Persoonlijk zou ik er niet zo snel voor kiezen. Ik wil te graag het 'nieuwste van het nieuwste'. Wie weet later. Ik geloof namelijk dat het voor kinderen wel goed is. Die geef ik dan waarschijnlijk niet zo graag een gloednieuwe iPhone mee 😉
Angela kiest bewust, Angela kiest voor kwaliteit, Angela kiest voor Samsung.

🙂
Reputatie 7
Badge +7
Ik zou denk ik ook niet zo snel refurbished kopen. Voornaamste zorgenpunt is de batterij. En ook een als ze een nieuwe batterij plaatsen moet je maar afwachten welke kwaliteit ze daar voor gebruiken.
Wim, als voorbeeld, ik heb een gerefurbished TomTom en deze werkt prima. Je hebt een product dat nog eens extra is nagekeken. Rechtstreeks van TomTom..
Wim, als voorbeeld, ik heb een gerefurbished TomTom en deze werkt prima. Je hebt een product dat nog eens extra is nagekeken.
Reputatie 5
Badge +9
Wordt het altijd nagekeken door het bedrijf zelf als het gerefurbished is? Kan je daar van uitgaan? Dan is het inderdaad niet zo een groot risico!
Reputatie 7
Badge +9
Dat is niet per definitie. Telefoons gaan meestal via dealers of gerenommeerde bedrijven. Bij een onbekende zaak zou ik heel voorzichtig zijn.
Reputatie 6
Badge +7
Weten jullie nog dat ik zei dat ik niet zo gauw een refurbished telefoon zou kopen? Mijn iPhone 6 is dus onlangs stukgegaan en heb 'm laten inwisselen voor een andere iPhone bij de Apple Store. Nu is het zo dat de telefoon die je daarvoor in de plaats krijgt middels een Swap Service ook (soort van) gerefurbished is. De buitenkant is helemaal nieuw, maar de binnenkant bestaat uit onderdelen van eerder gebruikte iPhones. De telefoons worden getest en hebben een garantieperiode van 90 dagen als je 'm eenmaal ontvangt.

So far so good!
Reputatie 7
Badge +9
En een redelijke prijs Asma?
Reputatie 6
Badge +7
De Swap Service kost € 330,- waarvan ik slechts € 150,- heb betaald. De € 150,- betreft eigen risico van mijn inboedelverzekering. Had mijn telefoon namelijk laten vallen in huis. Gelukkig werd dit gedekt!
Reputatie 7
Badge +9
Heb je toch voor niet al teveel geld weer een zo goed als nieuwe telefoon! Veel plezier met deze iPhone.
Reputatie 6
Badge +7
Precies! 😃 Bedankt, ben er blij mee.

Reageer