.

Tweede Kamer stemt voor verplichte compensatie bij telecomstoring

  • 20 January 2016
  • 7 reacties
  • 168 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Telecomproviders die meer dan twaalf uur lang kampen met een storing, moeten verplicht compensatie gaan bieden aan hun klanten.


De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wijziging van de Telecommunicatiewet die deze verplichting bevat.

In 2013 maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) voor het eerst bekend over te willen gaan tot een wettelijke compensatieregeling. Dat volgde onder meer op een dagenlange storing van Vodafone in 2012, die werd veroorzaakt door een brand in een netwerkcentrale.

Onder de nieuwe regeling krijgen klanten bij een storing van tussen de 12 en 24 uur een vergoeding die gelijkstaat aan één dag abonnementsgeld. Bij elke dag extra die een storing duurt, stijgt de compensatie met een extra dag abonnementsgeld.

Het kabinet schat in dat de regeling jaarlijks zo'n 2,8 miljoen euro aan compensatiekosten voor providers zal opleveren. De verwachting is dat storingen van meer dan twaalf uur zo'n veertien keer per jaar voorkomen en honderdduizend klanten gemiddeld 2 euro aan compensatie zullen opleveren.

De Kamer stemde ook voor een amendement dat ervoor zorgt dat compensatie ook wordt uitgekeerd bij storingen die zijn veroorzaakt door aardbevingen. Een eerdere uitzondering werd op initiatief van CDA-Kamerlid Agnes Mulder uit de wet gehaald.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/internet/4200859/tweede-kamer-stemt-verplichte-compensatie-bij-telecomstoring.html

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het lijdt geen twijfel dat de hiermee gemoeide extra kosten door telecomproviders doorberekend zullen worden in de tarieven. Ik weet daarom niet zeker of telecomklanten hier veel beter van gaan worden.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Scotsman,

Het gaat om een geschat bedrag van € 2,8 miljoen per jaar. Zo'n 81% van de bevolking tussen 18 en 80 jaar heeft een mobiel, tussen 12 en 18 jaar zal het ook een fiks percentage zijn, een ruwe schatting van mij is dat er dus meer dan 10 miljoen mobiele telefoons in gebruik zijn. De gemiddelde uitkering dus € 0,28/jaar per gebruiker, de verhoging zal dan zo'n 2 tot 3 eurocent per maand zijn..... geen reden voor een extra tariefstijging denk ik.
Reputatie 7
Badge +9
OK, maar is 28 cent per jaar iets om je als telecomklant druk over te maken? In mijn geval, heb ik net uitgerekend, zou ik als ik niet kan bellen gedurende 1 dag vanwege een netwerkstoring, 10 cent compensatie ontvangen van Simyo. Dat is wel een erg minuscule pleister op de wonde!

Vanaf de andere kant van de Noordzee naar de Lage Landen kijkend denk ik wel eens: Nederland, waar zijn jullie mee bezig? Ik weet dat deze regelgeving is ingegeven door de storing bij Vodafone in 2012, waar Vodafone overigens voor zover ik weet niets aan kon doen (brand is iets dat altijd kan gebeuren), maar voor mij bewijst het maar weer eens hoe verslaafd de Nederlanders (en dus ook de politici die zij gekozen hebben) zijn aan regeltjes! 😛
Reputatie 7
Badge +9
Ik zal toch 31 cent per dag ontvangen, dus een storing van 2 maanden !!!! levert me een fles whisky op, en dan nog niet eens een malt 😞
Reputatie 7
Badge +9
Stuur me even een berichtje als die storing er is, dan kom ik gezellig langs om samen die fles soldaat te maken (ook als het geen malt is!)
Reputatie 7
Badge +9
Doe ik, maar dat is dus pas op z'n vroegst over 2 maanden 🙂
Reputatie 5
Badge +9
Hoi franswon,

Bedankt voor het delen van de info. Zo blijven we allemaal goed op de hoogte 🆒.

Dat zal ons geld gaan kosten wanneer er hier brand uitbreekt :S. Ik ga gelijk een aantal extra brandblussers in ons gebouw plaatsen 😛.

Groetjes, Caspar

Reageer