.

"Roaming uit en toch kosten"?!

  • 13 May 2019
  • 9 reacties
  • 814 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
De redactie van Tweakers pluiste uit of door op je mobiel dataroaming uit te zetten toch niet data kunt gebruiken tijdens het roamen. In dit artikel kan je de uitkomst lezen.

Bij Simyo is het altijd aan te raden om de instelling "Internet op je mobiel - Buitenland" uit te zetten als je naar landen in zone 2, 3 en 4 reist. Het tarief voor dataverbruikt ligt in die landen hoog en met de razendsnelle netwerken van tegenwoordig is een paar KB/MB zo verbruikt.

Op cruise-schepen en ponden is veelal ook een mobiel netwerk aanwezig. Dat netwerk valt ook onder zone 4. Hier raad ik aan om vliegtuig-stand te gebruiken om dataverbruik te voorkomen.

Als je in de buurt van een land in zone 2, 3 of 4 verblijft, dan raad ik aan om je toestel in te stellen om niet automatisch een provider te kiezen, maar om handmatig een provider te kiezen. Dit voorkomt dat je toestel verbindt met een provider in een land uit zone 2, 3 of 4 zonder dat je daadwerkelijk in dat land bent.

Indien dit artikel ook voor klanten van Simyo geldt, dan zou de bovenstaande tips dat dure sluipverbruik moeten voorkomen.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Wim,

Dat klopt, je kunt dan niet even schakelen als je geen wifi hebt! Dat maakt het toch wel lastiger.

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +7
Het nadeel van internet in het buitenland uit zetten in mijn simyo is dat je wifi nodig hebt om internet weer aan te zetten.
Dus even een kort whatsappje sturen oid lukt dan niet zonder wifi.
Reputatie 6
Badge +5
Hi willm,

Wat vreemd dat ook bij jou gebeurd lijkt te zijn! Ik zie inderdaad dat je internet in het buitenland op Mijn Simyo inderdaad niet hebt uitgezet. Het is altijd handig om dit voor de zekerheid ook te doen.

Ik ga kijken naar de situatie en zal je daar zo snel mogelijk een privébericht over sturen :)

Bedankt voor je reactie, wimj12!

Groetjes,
Niels
Badge +2
Ja - is inderdaad wel zo.

Het was net alsof er iedere keer als je van provider wisselt eerst een dataverbinding werd opgezet.
En pas daarna kwam de controle op de instellingen en werd de dataverbinding weer verbroken.

Idem voor de keren dat je wisselt van wel/geen bereik.

Dat basseer ik op het aantal keren dat de foon melding maakte dat ie zijn dataverbinding kwijt was geraakt.
Reputatie 7
Badge +7
Vind ik best wel veel voor iets wat er niet zou moeten zijn.
Badge +2
Bij elkaar iets van 7 euro - verdeeld over veel kleine bedragen.
Reputatie 7
Badge +7
Hoeveel is “niet veel” in Euro’s?
Badge +2
Hoe het precies heeft kunnen gebeuren weet ik niet - maar sluipverbruik is ook bij Simyo aanwezig.

In de afgelopen 3 weken ben ik in resp. Canada en de US geweest.
Ondanks dat roaming op het toestel uitgeschakeld was (niet in mijn Simyo) worden er toch internet kosten in rekening gebracht - niet veel - maar toch...

Is daar nog wat aan te doen?


MhG - Will
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Groentjuh!

Goed dat je dit even deelt! Wat je zegt klopt inderdaad: die tips zouden dat 'sluipverbruik' moeten tegenaan gaan. Vooralsnog is er geen enkele reden om te geloven dat dit bij Simyo klanten ook speelt, maar we houden allemaal onze ogen open.

Vliegtuigstand, handmatig netwerken selecteren, en de Mijn Simyo-optie uitzetten kunnen dan allemaal helpen om te voorkomen dat er überhaupt iets gebeurt. Slim!

Groetjes,
Jihane

Reageer