.

Rabobank gestopt met mobiel betalen via simkaart KPN

  • 11 January 2018
  • 4 reacties
  • 432 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
G+D Mobile Security meldt dat het de mobiele betaaldienst van de Rabobank heeft omgebouwd. Rabobank lanceerde in april 2016 de Rabo Wallet voor Android smartphones, in samenwerking met KPN. De simkaart werd gebruikt om de gegevens van de bankpas op te slaan. De dienst voor contactloos mobiel betalen was vanaf april 2016 beschikbaar via de simkaart van KPN en de merken Telfort, Yes en Simyo.
G+D meldt nu dat het deze bestaande dienst heeft gemigreerd naar een cloud-platform dat is gebaseerd op HCE (Host Card Emulation). De infrastructuur gebruikt het netwerk van Maestro (pinnen bij MasterCard) en token-diensten. De nieuwe Rabo Wallet app is te downloaden in Google Play. De app bevat al enkele value-added services rondom mobiel betalen. Zoals parkeren en klantenkaarten. G+D meldt dat Rabobank dit ecosysteem verder kan uitbreiden met API’s en apps uit de Convego AppWorld.
Rabobank heeft in oktober vorig jaar al een groep van 10.000 klanten geworven voor een praktijktest met de nieuwe HCE-app Rabo Wallet. Die dienst is sinds november breder beschikbaar. De bestaande oplossing via de simkaart is dus uitgefaseerd. De oude projecten hadden als nadeel dat het potentiële bereik beperkt was tot alleen het KPN-netwerk (simkaart) of tot een gering aantal smartphone-modellen. De oplossing met embedded Secure Element (eSE) werkt op de Samsung Galaxy S6 en enkele andere Samsungs, maar de werking van de betaaldienst op nieuwe modellen was geen vanzelfsprekendheid.
Een woordvoerster van Rabobank meldt er in november vorig jaar 23.000 gebruikers waren voor de Rabo Wallet, met één of meerdere bankpassen. Deze groep klanten is vanaf november volledig overgezet naar HCE. Deze nieuwe app heeft 80.000 gebruikers.

KPN verliest tweede klant voor Secure Element op simkaart

KPN gebruikt sinds begin 2016 simkaarten met een Secure Element erop, een beveiligde geheugenchip die kan worden ‘verhuurd’ aan andere bedrijven. KPN heeft naast de Rabo Wallet nog één andere dienst gelanceerd: de mobiele OV-chipkaart. Die ging op 19 mei 2017 live maar werd op 30 mei weer uitgeschakeld omdat de installatie en activatie van de dienst niet goed bleken te werken.

Bron: telecompaper.com

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dan heb ik afgelopen week "het onmogelijke gedaan". Deze week heb ik mijn moeder aangemeld voor die uitgeschakelde "mobiele OV-chipkaart"-dienst via de simkaart van Simyo. Dat ging in tegenstelling tot mijn aanmelding probleemloos!

Logisch besluit van de Rabobank. Bij banken kon dat mobiel pinnen zonder speciale simkaart, toestel etc etc.

Ik hoop dat OV Chip mobiel niet wordt afgeblazen. Het liefst heb ik natuurlijk zoveel mogelijk pasjes in het toestel. In de zomer heb ik nog 1 pasje meestal bij mij; een ID-kaartje! OV chipkaart en betaalpasje zit in die smartphone!
Reputatie 5
Badge +9
Hoi franswon,

Mooi dat je het bericht plaatst zodat iedereen op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen.

Kan je een link van het artikel doorgeven? Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,
Caspar
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Caspar,

Het is een artikel uit de nieuwsbrief van telecompaper.com, zonder abonnement kan je enkele artikelen lezen, voor een volledig overzicht moet je een, vrij duur, abonnement nemen.

De link is https://www.telecompaper.com/nieuws/rabobank-gestopt-met-mobiel-betalen-via-simkaart-kpn--1227163 - of je hem als niet-abonnee kan openen weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +10
Ahh Frans, dankjewel voor deze informatie! 😃 Ik zal het Cas laten weten.

Groetjes,
Jihane

Reageer