.

Politie controleert extra op smartphone-gebruik in de auto

  • 17 September 2013
  • 9 reacties
  • 6934 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
De politie is de komende maanden extra alert op smartphone-gebruik in de auto en op de fiets. Vandaag start een landelijke campagne over de gevaren hiervan. Smartphone-gebruik in het verkeer leidt tot tientallen doden per jaar.

Het toenemende gebruik van smartphones zorgt ook voor steeds meer gevaar in het verkeer. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek gaat jaarlijks om tientallen doden en honderden gewonden. Het Ministerie van Infrastructuur start daarom samen met Veilig Verkeer Nederland en ook de grote telecomproviders een nieuwe publiekscampagne.

227 euro boete

Daarbij zullen agenten de komende weken extra alert zijn op het gebruik van de smartphone achter het stuur. Eén op de drie Nederlanders doet dat wel eens. De boete voor automobilisten die rijden met een telefoon in de hand staat sinds 1 januari op 227 euro. Bij het veroorzaken van gevaarlijk weggedrag beslist de rechter op grond van artikel 5 wat de consequenties zijn.

De publiekscampagne is omgedoopt tot ‘Aandacht op de weg’ en richt zich op de circa 8 miljoen smartphonegebruikers in ons land. De campagne start vandaag op de radio, binnenkort volgen televisieboodschappen. Waar voorgaande campagnes vooral gericht waren op bellen achter het stuur, draait het nu vooral om social media gebruik. Diensten als WhatsApp, Twitter en Facebook worden ook door bestuurders tijdens het rijden met toenemende mate gebruikt.


Bron: webwereld.nl

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De politie is de komende maanden extra alert op smartphone-gebruik in de auto en op de fiets.

Heel goede zaak. Ik neem nooit de smartphone ter hand, noch in auto, noch op de bike.
Wat betreft de laatste...zie genoeg mensen die dat wel doen. En geloof me....die letten nergens op. En al helemaal niet op jou. Van de weg af, die lui.:mad:
Badge +1
Goede zaak controleer daar maar op, als ik app krijg stop ik ergens lees het en antwoord het doe het niet tijdens rijden
Had ooit een keer auto bij me zonder carkit ben koerier en nam telefoon niet op tot ergernis van mijn baas ik stopte belde terug
Vind het zo de van geld en heb eigenlijk altijd al met oortje of carkit gebeld, ook toen je nog handheld mocht bellen, vind het niet prettig rijden
Badge +6
Ik vind het zelf ook een goede zaak. Je bent toch minder alert in het verkeer wanneer je bezig bent met je toestel.
Reputatie 3
Badge +5
Goede zaak. Wat ik mij dan wel afvraag, betalen mensen die hun smartphone op de fiets gebruiken dan geen boete?
Reputatie 7
Badge +9
Het gebruik op de fiets is in principe niet verboden, voor het in gevaar brengen van het verkeer kan je wel een boete krijgen.
Dit is een algemeen artikel in de verkeerswetgeving, dus de fietser kan bekeurd worden.
Reputatie 5
Badge +11
Het gebruik op de fiets is in principe niet verboden, voor het in gevaar brengen van het verkeer kan je wel een boete krijgen.
Dit is een algemeen artikel in de verkeerswetgeving, dus de fietser kan bekeurd worden.


In dat geval kun je te maken met Artikel 5 van de WVW, het mogelijk in gevaar brengen van (andere) verkeersdeelnemers.
Prachtige uitvinding dat artikel. Ik ken een voorbeeld van een boer die snoei afval verbrandde op zijn eigen terrein mét een vergunning en tóch beboet werd; de rook kwam over een snelweg... 😛
Reputatie 7
Badge +9
Beste Ernst,

Artikel 5 van de WVW is een caoutchouc artikel (artikel dat een vangnet biedt voor allerlei resterende, niet reeds geregelde gevallen. Het ~ is vaak ruim en vaag opgezet om zoveel mogelijk restgevallen onder dat artikel te kunnen brengen. Gerelateerde- en regelgeving: art. 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994).

Omdat dit zo ruim is opgezet kan een agent die wil pesten altijd dit artikel als grondslag gebruiken.

Natuurlijk is het goed dat er zo'n artikel is, maar misbruik ligt op de loer.
Reputatie 7
Badge +9
In het cachot met het hele zootje.:mad:
Reputatie 5
Badge +11
Beste Ernst,

Artikel 5 van de WVW is een caoutchouc artikel (artikel dat een vangnet biedt voor allerlei resterende, niet reeds geregelde gevallen. Het ~ is vaak ruim en vaag opgezet om zoveel mogelijk restgevallen onder dat artikel te kunnen brengen. Gerelateerde- en regelgeving: art. 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994).

Omdat dit zo ruim is opgezet kan een agent die wil pesten altijd dit artikel als grondslag gebruiken.

Natuurlijk is het goed dat er zo'n artikel is, maar misbruik ligt op de loer.


Da's toch ongeveer wat ik zei? 😛

Reageer