.

Pas op met Windows 10

  • 4 November 2017
  • 12 reacties
  • 228 Bekeken

Badge
Ik weet niet of er meer mensen zijn die via 3G op internet zitten met een laptop bijv.

Windows 10 download nu ook essentiële updates als je op een metered connection zit.

Ik was een dag van huis met de computer aan. Ik had een bundel van 1000MB. Ik had het proces in Windows dat verantwoordelijk is voor het downloaden van updates op 2kB/s gezet (omdat hij soms ook verantwoordelijk is voor andere dingen).

Nu is het 4 november en in 4 dagen zit ik dus al door m'n hele verbruik heen terwijl ik geen enkele video-website heb bezocht.

Dat proces was dus in de afgelopen dagen verantwoordelijk voor bijna 200MB down en bijna 200MB up.

Ja dan ga je er wel snel door heen.

Ik vind het hele idee van een bundel een beetje nonsense, maar goed.

Ik gebruikte het programma NetLimiter om bandbreedte in te stellen maar het is lastig om Windows Update en aanverwanten uit te zetten.

Dat programma is zeker een aanrader maar ik moet er nog achterkomen hoe ik met één PC Windows Update helemaal kan blokkeren.

Dus als je dit van plan was: weet wat Windows 10 gaat uitspoken op de achtergrond.

12 reacties

En op welke wijze was de laptop met 3G verbonden?

Kijk eens bij Windows Update en dan geavanceerd. Zie daar genoeg opties die uit te schakelen zijn..

Edit: Op een laptop draaien meer achtergrond processen dan op een telefoon. Houd daar ook rekening mee.
Badge
Via een metered connection.

En niet via wifi als je dat soms bedoelt.

Ik weet niet of je iets van Windows 10 weet, maar Microsoft heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat updates niet meer uit te zetten zijn, dus ik zou suggereren zelf eens bij geavanceerde opties te kijken zodat je kunt zien dat geen van de opties nog geschikt zijn om Windows Update geheel uit te zetten.
Had ik het over Windows updates uitschakelen dan?

Oh en automatische updates kun je wel uitschakelen. 🙂
Badge
Ik had het over Windows update uitzetten.

Ik ben niet geinteresseerd in random opties die je dan gaat benoemen die aan of uit te zetten zijn die niets met het topic te maken hebben. Groetjes.
Ik probeer samen met jou naar een oplossing te zoeken. De Windows updates (automatisch) kun je dus wel degelijk uitzetten. Simpel de bewuste service niet oplaten starten bij het opstarten van Windows. Je kan zelfs handmatig kiezen.

Uiteraard kleven aan elke veranderingen risico's.
Badge
Je zoekt helemaal niet naar een oplossing, je loopt nutteloze tips te strooien.
Badge
Ik had Windows Update al uitgezet in de Policy Editor (ik gebruik Professional).

Het is inderdaad zo dat je de service kunt uitzetten maar in het verleden had dat voor mij ook geen resultaat.... misschien herinner ik het me verkeerd maar dat werkte absoluut niet en voor mijn eigen internet heb ik het toen uitgezet door de DNS adressen te blokkeren.

Dus ondanks dat Windows Update al uit had moeten staan heeft hij (correctie) 150MB gedownload en 100MB geupload over een tijd van 24 uur, maar ik kan niet verder terugkijken met dat programma.

Maar dat betekent nog steeds dat random dingen uit en aan zetten in het Windows Update scherm (inclusief advanced options) niets gaat helpen. Dus ik weet niet waarom je dat dan roept; het is gewoon random.

Het kan ook zijn dat ik het mis heb en dat het niet door Windows Update komt; maar dan is er nog steeds een ander proces dat ontzettend vaak connecties maakt en gegevens download, en dan blijft de boodschap nu hetzelfde:

Pas op met Windows 10!
Beetje meer respect mag ook.

Ik kan niet zien hoe de laptop is verbonden met het internet. Ja metered connection.

Je zegt nu pas dat je pro gebruikt, ik ging uit van de aanwezige opties in Home.

Ik zat even verkeerd, geen ramp. Jouw reactie daarentegen had anders gekund.

Je claimt eerst dat je Windows update niet uit kan zetten. Kan dus wel.

Maar succes verder.
Reputatie 5
Badge +6
Oké ten eerste denk ik dat het nooit echt verstandig is om met een relatief kleine internetbundel.
Dat voorop gesteld.

Windows is ook een systeem dat grotendeels gebaseerd is op internet. Wil je toch gebruik maken van internet dan moet je van tevoren goed ingelezen zijn en alles snappen.
Nu heb ik dat niet over het hele systeem welke stukken het meest internet gebruiken etc. maar bijna elke service of process kun je voorkomen.
Dan kom ik terug op het ding hierboven. Dit kan dan ook alleen als je eerst over Wi-Fi zorgt dat alles klaar is. Zet je Firewall zo dat alleen jouw programma's toegang hebben.

Daarnaast nog de vraag: "Wat is een metered connection volgens jou???"
Via een metered connection.

En niet via wifi als je dat soms bedoelt.

Het grappige is dat een metered connection normaal via windows van toepassing is op ofwel wi-fi of ethernet. Echter zeg jij dat het niet via wifi is???
Of heb je een dedicated sim ingang op je pc?

Ik weet het, niks perfects, geen klikklare oplossing maar op het moment heb ik niet de tijd om me ver in jouw zaken te verdiepen.

Groet Paul.
Reputatie 7
Badge +9
Ik zit meestal met alles behalve laptops op 3g en 4g, hoewel ik daar wel de hardware voor heb, en ook zeker wel eens met een laptop daarop heb gezeten. Meestal buitenland met speciale data-simkaarten!

Windows 10 is een stuk beter met data limieten, doordat het ook meer op mobielere apparatuur staat. Vorige versie van windows hebben bijvoorbeeld geen Metered connecties.

Ray, je kunt Metered connections hebben zonder dat dat een wifi-verbinding is. Mogelijk heeft Dryd01 een 3G- of 4G-dongle aangesloten op zijn apparaat. Sommige laptops hebben zelfs intern 3G of 4G modems. Met de laatste Windows 10 updates kan zelfs een lan-verbinding "Metered" overigens zijn. In Nederland zijn wij verwent met onze onbeperkte datalimieten op vast internet. Ergens ver weg zoals bijvoorbeeld in België hebben vele vaste internetverbindingen ook een datalimiet!

Windows 10 blijft echter zelfs op een "Verbinding met datalimiet" best veel data verbruiken, terwijl dat niet de bedoeling is. Dit komt gedeeltelijk ook omdat de meeste software erop ook lang niet altijd ondersteuning heeft voor zulke verbindingen.

Persoonlijk is dat overigens niet alleen Windows 10, die daar aan doet. Het geld voor praktisch alle desktop systemen.

Netlimiter is inderdaad een goede applicatie voor beheer van datalimieten en bandbreedte voor Windows applicaties. Voor gebruikers van 3G en 4G op Windows 10 is dat zeker een aanrader!

Bedankt voor de waarschuwing en de tips; Moet ik overigens nog wel even zeggen: Simyo biedt officieel enkel ondersteuning voor het gebruik in mobieltjes.


Ray, je kunt Metered connections hebben zonder dat dat een wifi-verbinding is.


Klopt dat wist ik. Mijn vraag was dan ook op welke wijze hij was verbonden. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hi Dryd01,

Welkom op het Simyo Forum!

Ah, wat jammer dat je zo snel door je bundel heen zat hierdoor! Eigenlijk zou ik je bericht ("Pas op met Windows 10") willen uitbreiden naar: pas op met je 3G/4G-verbinding gebruiken als hotspot voor laptops of andere grotere apparaten. Zoals jullie allemaal vast wel weten, werken laptops gewoon echt anders met data dan mobiele telefoons. Het gebeurt erg vaak dat de MB's opgeslokt worden door zo'n proces als die jij net omschrijft. Er draaien immers genoeg processen waarover je niet (voldoende) controle hebt.

Dat gezegd hebbende: ik wil graag dat jij weer blij bent! Dus ik heb 1000 MB's toegevoegd aan je aansluiting. Je kunt deze MB's activeren door in te loggen op Mijn Simyo en dan het cadeautje digitaal uit te pakken. Let je erop dat deze MB's alleen in de huidige maand geldig zijn? Ze vervallen dus op 1 december.

Let je in de toekomst op het gebruiken van je simkaart als hotspot?

Verder wil ik je ook vragen om de toon lekker vriendelijk te houden 🙂 We zijn er allemaal om elkaar te helpen hier. Het heeft dus niet zoveel zin om vragen/opmerkingen "nutteloos" te noemen, want zoals je je vast kunt voorstellen, creëert dat geen prettige sfeer. Dankjewel!

@ Ray, Paul en Groentjuh, dank voor de input!

Groetjes,
Jihane

Reageer