.

NL-Alert 4 december 2017

  • 4 December 2017
  • 20 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Vandaag was er een NL-Alert test om 12:00 uur.

Ik en mijn vrouw ontvingen die respectievelijk om 12:00 en 12:01

Hoe zijn jullie ervaringen?

20 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Op heb het bericht netjes om 12:00 ontvangen. Ongeveer 10 seconde na het luchtalarm. Ik heb ook geen duplicaten ontvangen, dus voor mijn mobiel is de test geslaagd.
Reputatie 7
Badge +6
Hier ook test geslaagd👍
Op m'n Nokia wel op m'n andere telefoon niet.
Nl-Alert test ook ontvangen, kan dit zomaar? Ik heb nergens om gevraagd, er stond dat mijn telefoon goed ingesteld staat. Ik zie dit als een inbraak op mijn telefoon.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi HRS,

Vrijwel alle telefoons die in Nederland worden verkocht (behalve parallelle import) zijn standaard ingesteld voor het ontvangen van dit alarm (en de testen).
Beschouwt u het maandelijkse luchtalarm ook als een inbreuk op uw gehoor, privacy of wat dan ook?
Ja, dit kan zomaar omdat je telefoon dusdanig is ingesteld dat je die berichten krijgt. Dus wil je ze niet dan kun je dat zelf uitzetten. Lijkt mij persoonlijk niet handig want het is de bedoeling dat dit met de tijd het luchtalarm gaat vervangen. Maar ook bij andere (grote) nationale en lokale rampen kan het worden ingezet. Denk aan een grote brand is jouw buurt waarbij giftige stoffen vrij komen.

Van inbraak is geen sprake omdat jij zelf heb gezorgd dat je ze krijgt, het is immers jouw telefoon. De meeste moderne telefoon zijn standaard ingesteld op het ontvangen.
Nou ik heb dit niet zelf ingesteld, en waar zet je dit voorlopig uit? Het luchtalarm vond ik minder irritant, als ineens op alle telefoons in Nederland NL-Alert afgaat vind ik dat meer paniekzaaierij dan het luchtalarm. En ik heb m'n mobiel ook niet altijd aanstaan, 's nachts staat hij bv. uit. Naast m'n bed staat een gewone telefoon.
Reputatie 7
Badge +9
Gewoon via instellingen van je sms berichten op je telefoon. Ga naar berichten, dan naar instellingen, dan vinkje aan/uit zetten bij > infoberichten activeren. Ook kun je via kanaalinstellingen kanaal 919 (NL-Alert) uitschakelen/verwijderen. En klaar ben je er dan mee, geen berichten meer.
Reputatie 7
Badge +9
NL-alert is wel het toekomstige luchtalarm. Vanaf 2020 gaat het luchtalarm verdwijnen.

Het uitzetten van NL-alert kan nadelig zijn voor uw eigen veiligheid, maar is een keuze die je zelf kunt maken. Ik accepteer liever dat mijn mobiel 1 à 2 keer per jaar afgaat voor dat testbericht en mij ook waarschuwt voor bijvoorbeeld een brand waarbij giftige stoffen vrijkomen in de buurt, dan dat die giftige stoffen vrolijk via de ventilatie door mijn huis worden verspreid of dat ik een of andere gifwolk inloop.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Fijn dat het bij iedereen goed gelopen is. Bij mij ook! Om 12:00 kreeg ik het sms'je, terwijl het luchtalarm nog dringend aan het loeien was. Ik schrik altijd een beetje van dat luchtalarm, maar dat is juist de bedoeling ook 🙈

Vanaf 2020 zal het luchtalarm vervangen worden door de sms. Hier lees je daar een Volkskrant-artikel over.

Ik zou het persoonlijk geen inbreuk noemen op de privacy, HRS, maar als jij dat zo ervaart, dan is dat ook valide 🙂 Je kunt de sms uitzetten zoals Franswon uitlegt. Let je er alleen dus wel op dat je vanaf 2020 geheel afhankelijk bent van een sms indien er een ramp gebeurt? Zo'n ramp kan nationaal zijn (oorlog, bijvoorbeeld) of lokaal. In beide gevallen is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de zaken. Het lijkt me ook sterk dat je onnodige sms'jes zult ontvangen, behalve de test-sms'jes nu en dan. Jouw keuze!

Wat vinden jullie er eigenlijk van dat dat alarm vervangen wordt door de sms'jes?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Ik vind dat NL-Alert aanvulling moet blijven op het luchtalarm. Het laat weten waarom het luchtalarm afgaat. Zeker omdat lang nog niet iedereen het bericht ontvangt en omdat ze nog niet beseffen dat linkjes in NL-Alert berichten niet handig zijn. Dat soort linkjes krijgen nogal een slashdot effect. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat internet het niet doet bij rampen. In andere woorden, het is nieuw en men weet nog niet hoe ze dat nieuwe middel precies moeten gebruiken.

Mijn mobiel is vaak bij me, maar zeker niet altijd. Daarnaast ben ik bang dat de NL-Alert installatie eerder faalt, dan het luchtalarm.

Dus liever 2 systemen in dit geval dan 1!
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben het eens met Groentjuh, ook al heb ik mijn mobiel wel altijd binnen handbereik. Het luchtalarm kan ook stil getest worden. Uit ervaring weet ik dat veel vluchtelingen zich rot schrikken en in paniek raken door het luchtalarm, ook al zijn ze voorgelicht.
Reputatie 7
Badge +10
Eens! En er zijn natuurlijk nog steeds mensen zonder mobiele telefoon. Een luchtalarm merkt iedereen wel op :)

Groetjes,
Jihane
Reputatie 6
Badge +4
Prima gegaan, mijn man kreeg alert om 12.00 uur en ikke om 12.01 uur.
Waar het verschil in zit?
De hond, Cash, schrok wel wakker uit zijn slaap 😄
Bij mij was het heel gek. 'Simpel' gezegd, Simyo niks ontvangen, de ander wel.
Reputatie 5
Badge +5
Hé, dat is gek Friesian. Kreeg je de melding vorige maand wel op je Simyo-aansluiting?

Ik heb zelf nog niets gehad, maar eigenlijk ook niets ingesteld. Dat zal ik eens doen, zo kan ik ook testen of het werkt. Het is natuurlijk wel fijn om op de hoogte te kunnen blijven zodra ze met het luchtalarm gaan stoppen.

Groetjes,
Els
Reputatie 7
Badge +9
NL-Alert test maar eens per half jaar. Die van vorige maand heeft niemand gehad!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Groentjuh,

Haha, Els bedoelde natuurlijk: vorige keer. Friesian, heb jij alles goed ingesteld voor NL-Alert? Hier lees je meer over die instellingen.

Groetjes,
Jihane
Friesian, heb jij alles goed ingesteld voor NL-Alert? Hier lees je meer over die instellingen.

Groetjes,
Jihane

Eens even kijken....[ Neuriet vrolijk een melodie ]

~ Hogedrukreiniger met traploos instelbare drukregelaar, staat er niet bij.
~ Hydrofoorinstallatie voor drinkwatervoorziening met instelbare drukregelaar, breektank, staat er niet bij.
Er mag geen fysiek contact zijn tussen de drinkwatervoorziening en de 'gewone waterleiding'.
~ Medicijn-/reinigings-doseerpomp met drukregelaar staat er niet bij.

Friesian, heb jij alles goed ingesteld voor NL-Alert?

Uhhhhh........ff denken.

Psst @Jihane HELLUP.! 😉 😀 😛

Owhja, voor ik het vergeet, ik heb enkele slimme telefoons.
Ze staan automatisch goed ingesteld of ik zorg daarvoor.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Friesian,

Jammer dat een kruistest bij NL-Alert het niet zo goed doet, aangezien het wel even duurt voordat de volgende test is 😉 Ik ben best benieuwd of de Simyo simkaart het in het andere toestel wel goed doet, en vice versa. Het is denk ik verstandig om de instellingen nogmaals na te lopen.

Groetjes,
Niels

Reageer