.

Nederlandse telefoonnummers doelwit van Wangiri belfraude vanuit Cuba

  • 6 March 2018
  • 2 reacties
  • 299 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Nederlandse telefoonnummers doelwit van Wangiri belfraude vanuit Cuba

Een onbekend aantal Nederlanders is afgelopen dagen gebeld vanaf Cubaanse telefoonnummers, herkenbaar aan de internationale toegangscode +53. Doorgaans gaat de telefoon één keer over, waarna de verbinding al wordt verbroken. Doel van de bellers is dat Nederlander uit nieuwsgierigheid terugbellen. Het gaat hier opnieuw om een golf van Wangiri belfraude.
Veel Nederlanders zijn zich er niet van bewust dat zij terugbellen naar een internationaal betaalnummer en vervolgens letterlijk zo lang mogelijk aan het lijntje worden gehouden. Pas op de maandelijkse factuur blijkt dat deze telefoongesprekken veel geld hebben gekost. Nederlanders met een prepaid aansluiting merken het direct aan hun beltegoed, dat in enkele minuten tijd verdampt. Het advies is dan ook om niet terug te bellen naar een internationaal telefoonnummer op het moment dat dit telefoonnummer niet bekend is.
Wangiri belfraude komt vaker voor en vindt in golven plaats. Vorig jaar maart was Nederland ook al doelwit van Wangiri belfraude. Toen kwamen veel telefoontjes vanuit Burkina Faso. Ook andere landen Noord- en Midden Afrika, herkenbaar aan internationale toegangscodes die beginnen met +21x en +22x, zijn vaak bron van Wangiri belfraude telefoontjes.

Bron: telecompaper

Zie ook https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/7263/

2 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hi franswon,

Bedankt voor het delen van deze informatie! We hebben de afgelopen dagen al wat klanten gesproken die hiermee te maken hebben gehad. Daarnaast is het best breed uitgelicht in de media. Laten we maar hopen dat het snel is afgelopen :)

Dat is inderdaad een wijze les, Groentjuh. Ik bel ook nooit zomaar een nummer terug dat ik niet ken. Als het echt dringend is, probeert de persoon in kwestie ook wel op andere manieren contact op te nemen.

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Dus de wijze les:

Bel buitenlandse nummers niet terug, tenzij je natuurlijk het nummer kent. Dat is ook wat ik zelf doe.

Reageer