.

Kroes: Europa koerst af op mobiele netwerkcrisis

  • 25 July 2013
  • 18 reacties
  • 12281 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Terwijl de mobiele databehoefte explodeert is Europa hekkensluiter bij de uitrol van LTE. Veel lidstaten treuzelen met het beschikbaar maken van de cruciale 800 MHz-band.

Eurocommissaris Neelie Kroes haalt fel uit naar EU-lidstaten die de uitrol van 4G-netwerken traineren, door bureaucratisch gesteggel over de 800 MHz frequenties of prijsopdrijving in de frequentieveilingen. Dit terwijl smartphones en tablets als warme broodjes verkopen en de databehoefte explodeert.

Treuzelende hekkensluiters

Slechts een kwart van de Europeanen heeft momenteel beschikking over LTE, tegenover een dekking van 90 procent in bijvoorbeeld de VS. Alleen Duitsland, Zweden en Estland hebben landelijk 4G-dekking, de rest niet of nauwelijks, en dan vooral in de steden.

Lees het hele artikel hier.

Bron: Webwereld

18 reacties

Badge +6
Hoi Franswon,

Ik had dit ook gelezen. Ik vraag het me ook af waarom wij hier in Nederland achter lopen.
Ben benieuwd of de providers gaan reageren op dit bericht.
Reputatie 7
Badge +9
Ik las dat zelfs de Dominicaanse Republiek eind dit jaar landelijke 4G dekking biedt, nu alleen nog in Santo Domingo, Santiago de Los Cabelleros en enkele andere grote steden.
Als je weet dat dit land een aantal jaren geleden buiten de steden nog nauwelijks fatsoenlijke GSM had zie je dat het in zo'n land wel lukt, misschien omdat de aanbieder het staatsbedrijf is????
Badge +6
Daar heb je wel een punt in. Alleen KPN is nu bezig met het uitrollen van 4G ben benieuwd wanneer de andere grote providers dit gaan doen.
Reputatie 1
Badge +2
Vodafone en T-Mobile hopen eind 2014 in heel NL 4G uitgerold te hebben.
Badge +8
Dus eind 2014 zijn alle netwerken dan zo ver. Ik ben wel benieuwd wat de volgende ontwikkeling is. Of het dan weer 'sneller' zal zijn, of een ander soort vernieuwing..
Reputatie 7
Badge +9
Het zal ongetwijfeld nog veel sneller gaan, ik denk dat Gigabit-verbindingen in de toekomst technisch mogelijk zullen zijn, de bundels zullen dan wel iets groter moeten worden. 🙂
Badge +6
Het zal ongetwijfeld nog veel sneller gaan, ik denk dat Gigabit-verbindingen in de toekomst technisch mogelijk zullen zijn, de bundels zullen dan wel iets groter moeten worden. :)

Er worden al speciale 4G bundels door de provider. Ik vind het persoonlijk wel allemaal duren voordat alle providers die hebben gerealiseerd.
Reputatie 1
Badge +2
5G is de opvolger van 4G. In Amerika bestaat dit al. Europa loopt wat dat betreft achter de feiten aan.

Data overdracht kan wel steeds sneller worden, de kwaliteit van de verbinding laat soms te wensen over (gebouwen, atmosfeer, natuur) waardoor de beloofde snelheden bij lange na niet gehaald worden terwijl jij als consument wel fors meer betaald. Ik vind de huidige datasnelheid bij Simyo meer dan voldoende.
Reputatie 5
Badge +11
Voor regulier gebruik is 3G natuurlijk dik voldoende. En zeg nou zelf, wie merkt het verschil tussen 2 of 4Mbps. Veel meer valt er in de volgebouwde randstad niet vaak te halen.
De echt hoge snelheden van 5G zoals in Amerika, 100+Mbps, is vooral erg handig als er heel veel data tegelijk door de verbinding zal gaan. Ik denk zelf niet dat het veel doet voor gebruik van mobieltjes, maar meer voor bedrijfsmatig gebruik.
Reputatie 7
Badge +9
Ja, ik vraag me ook af wat je met 100 mbps of meer moet op een mobieltje? De huidige dan..... Films downloaden ofzo? Je surft er echt niet sneller mee hoor. Ik denk al wel aan de cloud. Snel grote bestanden down- en uploaden en kunnen delen.
Reputatie 7
Badge +9
De cloud is inderdaad (voorlopig) de toekomst. Wat er daarna volgt is nog een vraagteken. Nu 32 GB geheugenkaartjes standaard aan het worden zijn en backup via de cloud mogelijk is zijn deze snelheden prettig. Alleen de bundels (als die straks überhaupt nog bestaan) vormen nu nog een belemmering om deze mogelijkheid tot backup te benutten.

Via een omweg doe ik het nu door eerst de belangrijkste data naar mijn PC over te brengen en daarna in de cloud te bewaren, uiteraard gecodeerd met PGP.
Reputatie 5
Badge +11
De cloud is inderdaad (voorlopig) de toekomst. Wat er daarna volgt is nog een vraagteken. Nu 32 GB geheugenkaartjes standaard aan het worden zijn en backup via de cloud mogelijk is zijn deze snelheden prettig. Alleen de bundels (als die straks überhaupt nog bestaan) vormen nu nog een belemmering om deze mogelijkheid tot backup te benutten.

Via een omweg doe ik het nu door eerst de belangrijkste data naar mijn PC over te brengen en daarna in de cloud te bewaren, uiteraard gecodeerd met PGP.


Call me oldfashion, maar je hele hebben en houwen al dan niet gecodeerd opslaan op plekken waarvan je stiekem toch niet weet wie er bij kunnen...? Ik denk dan even aan Echelon en PRISM...
Misschien ben ik niet ouderwets, maar achterdochtig 😉
Reputatie 7
Badge +9
-Ernst, echt gevoelige informatie zet ik niet in de cloud, ongetwijfeld hebben ze die toch al indien ze interesse in mij hebben. Het is voor mij gewoon handig om in noodsituatie een externe backup te hebben, bij brand is een 2e harde schijf ook geen optie (of je moet een datasafe hebben).

PGP gebruik ik standaard, ook op mijn laptop. Opj beurzen hangt mijn laptop wel aan een Kensington-kabel, maar ik kies toch voor een extra beschermlaag.
Reputatie 5
Badge +11
-Ernst, echt gevoelige informatie zet ik niet in de cloud, ongetwijfeld hebben ze die toch al indien ze interesse in mij hebben. Het is voor mij gewoon handig om in noodsituatie een externe backup te hebben, bij brand is een 2e harde schijf ook geen optie (of je moet een datasafe hebben).

PGP gebruik ik standaard, ook op mijn laptop. Opj beurzen hangt mijn laptop wel aan een Kensington-kabel, maar ik kies toch voor een extra beschermlaag.


Nee inderdaad, verstandige mensen zouden geen gevoelige informatie in de Cloud zetten 😉
Reputatie 7
Dus, het advies is om geen wachtwoorden, medische gegevens en pincodes onversleuteld als backup in the cloud te zeten?!?!?!....... :p
Reputatie 5
Badge +11
Dus, het advies is om geen wachtwoorden, medische gegevens en pincodes onversleuteld als backup in the cloud te zeten?!?!?!....... :p

Ja.

Nu onze nationale en lokale overheden dit nog duidelijk zien te maken... XD
Badge
Een leerling van mij zit in de IT beveiliging, je zou hem moeten horen over de cloud. Geen haar aan zijn hoofd die er aan denkt dat te gebruiken. Ik ben zelf niet achterdochtig, het is voor mij vooral handig om bepaalde bestanden ook op mijn werk via mijn ipad of iphone tot mijn beschikking te hebben.
Reputatie 5
Badge +11
Hey Sandertju!

Je leerling kan al wel wat last hebben van beroepsdeformatie, he 😉 Klakkeloos al je info in de Cloud opslaan en 'Geen haar aan zijn hoofd die er aan denkt dat te gebruiken' zijn wel behoorlijke uitersten, haha!

Wij 'normale' internetgebruikers met een 'gezonde dosis achterdocht' en 'verstand' kunnen best verantwoordelijk hiermee omgaan. Je muziek back-up, of wat video's van services van leerlingen opslaan in de Cloud kan natuurlijk geen kwaad.

Maar dat was geloof ik sowieso al de tendens van deze conversatie 😛

Reageer