.

Beantwoord

KPN nfc simkaart ook voor Simyo?

  • 19 January 2016
  • 10 reacties
  • 421 Bekeken

Reputatie 1
Badge +5
Ik weet niet of jullie hier al iets van weten: http://corporate.kpn.com/pers/persberichten/mobiel-betalen-met-nfc-simkaart-van-kpn-nu-mogelijk-voor-fors-grotere-groep-rabobank-klanten-.htm

Maar dit geldt dus ook voor telfort en simyo gebruikers vanaf 1 februari.

Ik zie hier de mogelijkheden wel van in, zoals de proef met het ov nu wordt gedaan.

Wordt dit straks ook vanaf onze simyo simkaart ondersteunt?

En krijgen we nig officieel nieuws vanuit simyo zelf?

En wat zijn jullie gedachten?

Groetjes,

Simnlru
icon

Beste antwoord door Tiury 20 January 2016, 10:51

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 1
Badge +5
Extra bron: http://tweakers.net/nieuws/107414/kpn-verstrekt-nfc-simkaarten-aan-klanten-voor-mobiel-betalen-rabobank.html
Oh ik schreef net ook iets betreffende dit onderwerp in een andere post. Misschien handig om het ook in dit thread te vermelden. Mijn vragen omtrent dit onderwerp:
Wordt een NFC enabled SIM verplicht (opgedrongen) of optioneel?
Welke meerwaarde biedt dit niet-Rabo klanten die reeds een NFC chip in hun mobiel hebben?
Wat is de meerwaarde voor Rabo/KPN om een extra chip in de SIM-kaart te integreren?
Waarom kan het bij andere banken (ING) wel met de (in de smartphone) ingebouwde NFC chip?
Vertrouwt de Rabobank het Android platform niet? (waarom maken ze er dan wel een bankieren-app voor?)

Het doet mij voorkomen als een hoop nonsens waar ik ver weg van wil blijven.
Reputatie 1
Badge +5
Nou thomas lees eens op tweakers, daar staat onder ander van mede tweakers wat de voordelen en nadelen zijn.
2 voordelen waren wat ik weet zijn dat het veiliger is omdat de chip in je simkaart een privatekey heeft, hoe dit werkt weet ik nog niet heb me er nog niet genoeg in verdiept, en dat als je accu leeg is zelfs nog met nfc zou kunnen betalen? Maar hoe dit mogelijk is is iedereen een raadsel en vaag, want als je wilt betalen moet je eerste je scherm unlocken geeft kpn/rabobank aan dus als de accu leeg is hoe dit gaat werken is een raadsel...
Ik kwam hier naar aanleiding van het artikel op tweakers.net, die reacties heb ik dus ook gelezen. Met batterij uit betalen lijkt mij zeer sterk en ook weinig meerwaarde bieden (mijn batterij is nooit leeg, en mocht het toch zover komen heb ik altijd nog een pas met contactloos betalen, deze heb je sowieso nodig voor het betalen van grotere bedragen). En veilig (zoals de ING betalen app) is veilig genoeg, als het opslaan van de secure key op de SIM überhaupt al veiliger is als in de Secure Storage van de smartphone.
Reputatie 1
Badge +5
Ja dat is het hem dus de echte meer waarden zie ik dan ook niet echt, zou iemand van simyo dit ons beter kunnen uitlegen?

En grote bedragen betaal ik tegenwoordig ook met me telefoon hoor alleen pin code invoeren en thats it. 🙂
Ik heb een iphone en daarbij werkt het niet krijg ik dan ook een nieuwe simkaart?

MvG joey
Reputatie 6
Badge +10
Hoi joeybergie, simnlru en Thomas1985,

Wat tof dat jullie tech-nieuws zo op de voet volgen en dat jullie zijn geïnteresseerd in de NFC simkaarten die KPN gaat verstrekken 🙂. Helaas weet ik momenteel niet heel veel meer dan er in het persbericht staat vermeld. Uiteraard gaan we de klanten hier wel tot in detail over informeren als we deze simkaarten gaan versturen.

Toch ben ik ook erg benieuwd wat dit voor Simyo klanten zou betekenen, dus ik laat dit uiteraard meteen weten als ik meer informatie voor jullie heb 🙂.

Groetjes, Tiury
Reputatie 6
Badge +10
Hoi samen!

Ik ben jullie uiteraard niet vergeten, maar het duurde wel even voor ik alle informatie bij elkaar had 🙂.

In dit topic vind je alle informatie die ik jullie op dit moment kan geven 🙂. Als jullie nog vragen hebben, hoor ik het graag van je, dan probeer ik het toe te voegen aan het topic.

Groetjes, Tiury
Hoi Tiury,

bedankt voor de opvolging! Duidelijk artikel (ook voor leken denk ik), maar wat ik nog mis is een bevestiging dat je ook rustig je simkaart zonder nfc kunt blijven gebruiken en ook kunt blijven aanvragen (voor nieuwe klanten).

Als IT-er zie ik geen duidelijke noodzaak voor de nfc chip beschreven worden in het artikel. Bijna elke telefoon met nfc ondersteuning kan dezelfde taken veilig uitvoeren door het interne secure element te gebruiken of door host-card emulation toe te passen. Zie details voor Android: http://developer.android.com/guide/topics/connectivity/nfc/hce.html

Voor mij geldt dat alles dat méér dan nodig is, een extra kwetsbaarheid of Achilleshiel kan zijn. ING demonstreert met zijn mobiel betalen app al dat de genoemde technieken veilig in te zetten zijn zonder secure-element in de simkaart.

Maar ik begrijp goed dat Simyo geen uitgebreide kennis of zeggenschap heeft over dit gesponsorde kpn/rabo project. Sterkte met de sim migratie: als alles in jullie handen was zou het zeker goed komen!

Groeten,

Thomas
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Thomas,

Namens Tiury: Graag gedaan :D

Je kan je huidige simkaart gewoon blijven gebruiken. Als je een vervangende simkaart aanvraagt, zit NFC er standaard op.

Bedankt! Als je nog vragen hebt, laat je het dan weten?

Groetjes, Angelica

Reageer