.

KPN gebruikt 2100 MHz-band voor hogere 4G-snelheden

  • 22 February 2018
  • 7 reacties
  • 422 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

KPN gebruikt 2100 MHz-band voor hogere 4G-snelheden


KPN gaat haar vergunning in de 2100 MHz-band gebruiken voor LTE carrier aggregatie (CA). Dankzij de activatie van 2100 MHz-band, die voorheen voor 3G werd gebruikt en de nieuwste modulatietechnieken (256QAM) worden downloadsnelheden tot 500 Mbps mogelijk. KPN heeft al 4G-diensten in 800 MHz, 1800 MHz en 2600 MHz. De smartphone moet dan wel geschikt zijn voor vier-carrier aggregatie. De nieuwste smartphones op de markt zullen dit echter in toenemende mate ondersteunen, meldt KPN.

4G van KPN sinds 2013

KPN was in 2013 de eerste van de vier mobiele operators met de lancering van LTE. Destijds werden de eerste diensten gelanceerd in Amsterdam, via de toen nieuw gekregen 800 MHz-vergunning. KPN was al begonnen met het moderniseren van het netwerk, nog voordat de Multiband veiling van 2012 eindigde.
In de jaren daarna heeft KPN LTE ook geïntroduceerd in de hogere frequentiebanden: eerst werd 2G in de 1800-band uitgefaseerd en werd dat spectrum volledig beschikbaar gemaakt voor LTE. KPN heeft ook spectrum beschikbaar in de 2,6 GHz-band, dat later werd toegevoegd.
Elke mobiele operator kan spectrum toevoegen om daarmee twee doelen te bereiken. Enerzijds kan de geadverteerde maximale downloadsnelheid worden verhoogd voor smartphones die geschikt zijn voor bepaalde vormen van carrier aggregatie. KPN belooft nu 500 Mbps als maximale downloadsnelheid.
Anderzijds kan die capaciteit ook worden gebruikt om de gemiddelde snelheid te verhogen voor alle gebruikers in een bepaald gebied. Dat laatste is noodzakelijk omdat het aantal smartphones met 4G nog steeds stijgt. KPN noemt zowel snelheid als capaciteit als reden. Het bouwen van nieuwe mobiele sites is een kostbare en langdurige zaak, net als het bijplaatsen van small cells en andere antennes.
Door spectrum anders in te zetten, kan op een veel makkelijker manier extra capaciteit worden ingezet, zeker ook omdat de mobiele site niet hoeft te worden aangepast. Zowel de baseband units als de antennes kunnen worden gebruikt voor 3G of 4G.
De opkomst van 4G heeft er ook al voor gezorgd dat het totale verkeer over de 3G-netwerken is afgenomen. Dit komt ook naar voren uit de Telecom Monitor van ACM, waarin de toezichthouder alle marktcijfers bijhoudt. KPN biedt nog steeds dekking voor UMTS, maar gebruikt daarvoor de 900 MHz-band.
Doordat steeds meer smartphones en abonnementen 4G hebben, kan het voormalige UMTS-spectrum worden vrijgemaakt voor LTE. Daarbij wordt nieuwe netwerkapparatuur ingezet met een hogere modulatie en dus meer Mbps in een vergelijkbare hoeveelheid spectrum.

2,6 GHz band voor verdere groei

KPN heeft ook nog de beschikking over TDD-spectrum in de 2,6 GHz-band, net als T-Mobile. Die vergunning wordt door T-Mobile ingezet op 64x64 Massive MIMO antennes. De eerste staat op het Leidseplein in Amsterdam in het live netwerk, maar deze nieuwe antennes worden nog niet grootschalig ingezet. Ook de verplaatsbare RAD heeft zo’n antenne, omdat die vooral bedoeld is voor massa-evenementen.
KPN heeft het TDD-2600 spectrum nog niet commercieel ingezet, maar test er al wel mee. Vodafone en Tele2 zitten niet in dit deel van de vergunde frequenties.

Bron: Telecompaper.nl

7 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hoi Franswon,

Bedankt voor het delen van dit bericht! Ben erg benieuwd wanneer iedereen hier gebruik van kan maken en of je het verschil heel erg zal merken met de 4G die wij gewend zijn. :D

Groetjes,
Asma
Reputatie 7
Badge +9
4G+ haalt zo'n 225 Mbps, T-Mobile biedt tot 300 aan, dus 500 is best stuk sneller.

Deze snelheden kunnen alleen worden gehaald door Carrier Aggregatie, dus stukken uit verschillende bandbreedten samenvoegen, niet alle toestellen zijn hiervoor geschikt.

De top 5 toestellen met 4G+ zijn:
De Samsung S8 - tot 1 Gbps download
De iPhone 8 Plus - tot 650 Mbps
De iPhone 7- tot 450 Mbps
De Samsung S7 - tot 450 Mbps
De Huawei P10 - theoretisch tot 600 Mbps

https://www.telefoonabonnement.nl/keuzehulp/koopgids/top-5-4g-plus-smartphones/

Meer over 4G+ en Carrier Aggregatie https://www.telefoonabonnement.nl/keuzehulp/begrippen/wat-is-4g-plus-lte-advanced/
Reputatie 7
Badge +9
Dit is goed nieuws! Op volle netwerk snelheid kan ik dus nu in 32 seconde mijn hele bundel gebruiken! De grootste bundel houd het 256 seconde (nog geen 5 minuten) vol!

Voluit internetten buiten de bundel kan nu € 562.50 per minuut kosten!

Ik denk niet dat je hier veel van gaat merken... Er is een punt waarbij het voor de meeste doelen genoeg is!
Reputatie 7
Badge +9
@Groentjuh dan zullen we het maar niet over 5G hebben - Samsung heeft bij 5G snelheidstesten al snelheden gehaald tot 7,5 Gbps (circa 7500 Mbps). ongeveer 1 GBps, jouw bundel dus in ongeveer 2 seconden op.... rond de € 9000 per minuut buiten de bundel.... met deze snelheid, naar verwachting wordt het nog sneller.
Gelukkig maar, dat valt mee. Ik hoef me geen zorgen te maken met mijn 500MB.☺😆
Reputatie 6
Badge +5
Sneller internet zorgt in mijn persoonlijke ervaring wel voor wat meer internetverbruik. Zo snel zullen de bundels echter niet op gaan, lijkt me ;)

Groetjes,
Niels
Reputatie 7
Badge +9
Niels,

De zwakste schakel in een ketting bepaalt de sterkte, oude wijsheid. Dit gaat ook hier op, als je een streaming dienst aan het bekijken bent die 10 Mbps van jouw toestel trekt dan gebruik je 1,25 MBps dus in 80 seconden 1000 MB. Gelukkig zijn deze snelheden nog niet gebruikelijk.
Voor 1 nummer op Spotify moet je rekenen op 2,6 MB gemiddeld, dus met 40 nummers zit je al ruim boven de 100 MB.
Inchecken op Facebook gemiddeld 3 MB per check, bij 5 x per dag 15 MB
Instagram 3,6 MB per check, bij 5 x per dag 18 MB

Het gevaar is groot dat de aanbieders de kwaliteit gaan verhogen van de beelden en geluid, dan vliegt het verbruik van YouTube bijvoorbeeld (nu 2 MB per minuut) natuurlijk fors omhoog.

Reageer