.

Internetproviders moeten werkelijke snelheden benoemen

  • 30 November 2017
  • 8 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een beleidsregel opgesteld over internetsnelheden. Volgens die regel moeten internetproviders vanaf 1 janurai aanstaande duidelijk maken welke snelheden er echt te verwachten zijn van een internetverbinding.


De beleidsregel treedt voor nieuwe contracten in werking per 1 januari 2018 en per 1 maart 2018 voor bestaande contracten van zowel consumenten als zakelijke eindgebruikers.

Verschillende internetsnelheden
Internetaanbieders moeten in al hun contracten melding maken van de minimale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken, de normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid op vaste netwerken, de maximale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken en de geraamde maximale download- en uploadsnelheid op mobiele netwerken.

Internetaanbieders van zowel vaste als mobiele netwerken mogen niet adverteren met een internetsnelheid die ligt boven de maximumsnelheid die binnen het netwerk haalbaar is.


bron: hcc.nl
link : https://www.hcc.nl/kennis/2049-internetproviders-moeten-werkelijke-snelheden-benoemen

8 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Dankjewel voor die informatie, Frans! Dat wist ik nog niet 🙂. Interessant!

Groetjes,
Els
@franswon jij zult dit ongetwijfeld ook weten. Zou er een vraag (subcategorie) komen over lagere snelheid van het vaste net thuis dan verwacht, zou de wedervraag zijn.....
Is dit gemeten bedraad?
Reputatie 7
Badge +9
@Friesian, de snelheden voor vast internet zullen gemeten worden op de modem waar het signaal binnenkomt neem ik aan. De kwaliteit van de Wi-Fi zal geen rol kunnen spelen, dit is niet de verantwoordelijkheid van de leverancier. Bedrading na de modem is ook lastig, lengte en kwaliteit van de gebruikte kabel spelen hier een belangrijke rol.

Hoe ze mobiel internet gaan meten lijkt me interessant, Thuis, buiten, in een auto, platteland, stad.... noem maar op, zoveel situaties. Ik ben benieuwd hoe ze dit aan gaan pakken, er staat bij mobiel ook niet voor niks geraamde snelheden.
Dat is precies wat ik wil zeggen Frans.
(Staat eigenlijk los van je topic.)

Ik lees weleens dit.....
https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/welke-internetsnelheid-krijg-jij-echt-geleverd-1330
Reputatie 7
Badge +10
Dat is ook heel interessant, Friesian! Heb je zelf behoefte aan meer snelheid?

Groetjes,
Jihane
Ja en nee, ligt aan het totaalplaatje. Niet tegen elke prijs, er is een grens.....
Reputatie 6
Badge +7
Ja, dat is begrijpelijk! Als dit hetzelfde kost, dan wel?

Groetjes,
Asma
Vraag eens Asma wat ik zou kiezen als het goedkoper was... 😉

DIT verdiend een nuance.
Binnen de kom gratis aanleg glasvezel, waar ik woon, regio, vragenbundeling door mabib.
Kosten eenmalig €1815,- of maandelijks levenslang €15,-.
DIT is dus exclusief het pakket, internet(snelheden) en/of bellen en/of tv.

Minimale eis per 1 december 50% aanmelding.

Dus zou er geen kostenstijging spelen dan eerder ja dan nee.

Reageer