.

Hoge Raad buigt zich over "gratis" smartphones

  • 22 June 2013
  • 3 reacties
  • 1214 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Veel jongeren beseffen niet dat "gratis" telefoons worden afbetaald via dure abonnementen. De Hoge Raad moet beslissen of er sprake is van kredietverstrekking.

Elk jaar raken veel jongeren in de problemen door schulden, onder meer door dure telecomabonnementen. Mobiele providers maken niet duidelijk dat zogenaamd “gratis” toestellen worden terugverdiend met het abonnement. Dat is feitelijk een vorm van koop op afstand of kredietverstrekking, waarvoor een wettelijk strenge informatieplicht geldt, maar de operators willen daar niet aan. Onrechtmatige handelspraktijken, betoogt advocaat Menachem De Jonge bij de kantonrechter in Delft.

lees hier het hele artikel.

Bron: Webwereld

3 reacties

Badge +8
Veel jongeren beseffen niet dat "gratis" telefoons worden afbetaald via dure abonnementen. De Hoge Raad moet beslissen of er sprake is van kredietverstrekking.

Elk jaar raken veel jongeren in de problemen door schulden, onder meer door dure telecomabonnementen. Mobiele providers maken niet duidelijk dat zogenaamd “gratis” toestellen worden terugverdiend met het abonnement. Dat is feitelijk een vorm van koop op afstand of kredietverstrekking, waarvoor een wettelijk strenge informatieplicht geldt, maar de operators willen daar niet aan. Onrechtmatige handelspraktijken, betoogt advocaat Menachem De Jonge bij de kantonrechter in Delft.

lees hier het hele artikel.

Bron: Webwereld


Hoi franswon,

Dat vind ik een goede zaak. Er is natuurlijk niks mis mee, dat je daarvoor kiest als je niet in Ă©Ă©n keer een groot bedrag wilt neertellen voor een nieuw hip toestel. Maar je moet daar dan wel van op de hoogte zijn, vind ik, dat het toestel geen 'cadeautje' is van de provider, maar dat je hem gewoon afbetaalt.
Toen ik nog in België woonde, was die vorm van abonnement met toestel aanbieden, daar niet eens toegestaan. Het werd me toen pas duidelijk, hoe dat eigenlijk in elkaar zit.
En die lease-vormen, hoe zitten die prijzen eigenlijk in elkaar? Dat je toestel dus nooit echt van jou wordt.

Interessant topic :)

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Charlene,

Ik denk dat de toestel-lease een aflopende zaak is. Vooral de jongeren zullen na 2 jaar het toestel niet kopen, de provider zit dan met een hoop gebruikte toestelen die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
Het bedrag wat je moet betalen na 2 jaar lease is meestal nog erg hoog, KPN is niet zomaar gestopt met toestel-lease.
Badge +8
Hoi Charlene,

Ik denk dat de toestel-lease een aflopende zaak is. Vooral de jongeren zullen na 2 jaar het toestel niet kopen, de provider zit dan met een hoop gebruikte toestelen die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
Het bedrag wat je moet betalen na 2 jaar lease is meestal nog erg hoog, KPN is niet zomaar gestopt met toestel-lease.


Het leek mij al niet zo'n handig idee. Misschien dat het zakelijk nog aanslaat. Zoals bij lease-auto's..

Reageer