.

Hoeveel opslagruimte heeft je telefoon echt?

  • 23 April 2014
  • 3 reacties
  • 2596 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Wist je dat de opslagruimte van je telefoon deels in gebruik wordt genomen door software die niet van jou is? Als er 16 gigabyte op de verpakking van een nieuwe telefoon staat, dan geeft het scherm aan dat er bijvoorbeeld 12 gigabyte ‘beschikbaar geheugen’ is. We leggen je uit hoe dit komt, hoeveel opslagruimte beschikbaar is bij nieuwe telefoons en hoe je tips kunt toepassen om zoveel mogelijk beschikbaar geheugen op je telefoon over te houden.

Meer weten?

Lees dan hier verder of plaats je reactie hier op het forum.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Jammer genoeg heeft de S4 van Samsung zoveel, overbodige, software (bloatware genoemd) die zonder speciale programma's (rooten) niet naar de SD-kaart verplaatst of verwijderd kunnen worden.
Verder ben ik heel tevreden met mijn S4, rooten is nog niet aan de orde, misschien komt dat nog wel een keer. Deze S4 is nog vrij nieuw en gaat nog als een speer.
Ik heb jammer genoeg nog geen adapter gevonden die echt geschikt is om dual-sim op dit toestel te draaien, maar dat is een beetje off-topic.
Reputatie 7
Badge +9
Het is wel is beetje flauw om te laten denken dat als je bijvoorbeeld 32GB ruimte in je mobiel hebt, dat alles wat er niet is naar de bloatware en OS is gegaan.

Teneerst zijn er 2 eenheden "GB", die door mekaar worden gebruikt: De gigabyte (GB) en de gibibyte(GiB).
1 gigabyte is 1000 megabyte; 1 megabyte is 1000 kilobyte; 1 kilobyte is 1000 byte; 1 gigabyte is 1000000000 byte.
1 gibibyte is 1024 mebibyte; 1 mebibye is 1024 kibibye; 1 kibibyte is 1024 byte; 1 gibibyte is 1073741824 byte

1 gibibyte is dus ~7,3741824% meer dan een gigabyte. De geheugenchipmakers werken in gigabytes, terwijl de meeste operating systemen werken met gibibyte. De OSen tonen echter wel de eenheid GB ipv GiB.

Hierdoor ben je dus volgens je OS, dus al 7,3741824% van je ruimte kwijt zonder ook maar één byte te gebruiken.
In mijn toestel zit 32 GB, dus is zo'n ~29,8023223877 GiB! Ben ik nu 2,2 GB kwijt aan OS en bloatware, néén!
Mijn toestel (Nexus 5 32GB) heeft 26,76 aan ruimte beschikbaar, dus de OS en bloatware nemen zo'n 2,04 GiB in beslag. Dat valt nog best mee, toch?
Reputatie 5
Badge +10
Wat ik vooral nadelig vind, is dat er telefoons zijn waarbij het niet mogelijks om je geheugen uit te breiden met een geheugenkaartje. iPhones en mijn eigen telefoon (HTC One).

Al lijkt HTC zich iets van de kritiek te hebben aangetrokken, want de nieuwste HTC One heeft wel een SD card slot.

Reageer