.

Het einde van de losse simkaart is in zicht.


  • Anonymous
  • 0 reacties
Er komt een tijd dat een nieuwe simkaart of een vervangende niet meer aangeschaft hoeft te worden.

Smartphones kunnen vanaf juni ingebouwde, programmeerbare simkaarten krijgen, waarbij gebruikers een andere provider kunnen kiezen zonder van simkaart te hoeven wisselen. Nu kan dat al bij tablets en wearables.

Veel belangrijke providers en fabrikanten van hardware en netwerken staan achter de standaard voor e-sims, meldt koepelorganisatie GSMA. De e-sim kan ingebouwd in een toestel zitten en is op afstand programmeerbaar om van provider te kunnen wisselen. De specificaties van de standaard voor smartphones volgen pas in juni, maar voor tablets en wearables, die werken zonder spraak en sms, is dat nu al mogelijk.

Samsung brengt in maart het eerste apparaat uit met e-sim, de Gear S2 3G. Bij de aankondiging zei de fabrikant al dat de Gear S2 een variant zou krijgen met e-sim. Het ligt voor de hand dat snel meer wearables en tablets zullen volgen.

Apple gebruikt al een tijdje een 'Apple Sim' in iPads. Dat is een fysieke simkaart die met netwerken van verschillende providers contact kan maken. GSMA noemt Apple niet tussen de deelnemende bedrijven, hoewel het eerder met de Amerikaanse fabrikant overlegde. Apple heeft zich in de afgelopen jaren veel bemoeid met de markt voor simkaarten. Zo pushte het met de iPhone 4 als eerste de microsim en ontwierp het de nanosim.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/108425/smartphones-kunnen-vanaf-juni-ingebouwde-simkaart-krijgen.html

12 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian,

Wat een mooi nieuws! Leuk dat je dit met ons deelt 🙂 Het lijkt mij persoonlijk een hele uitkomst. Ik vraag me alleen wel af wat je moet doen op het moment dat de e-sim het niet meer doet. Je kunt niet zo makkelijk een simkaartje wisselen op dat moment. Helemaal naar als je dan je hele telefoon op zou moeten sturen ter reparatie.

Ik ben dus heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien!
Reputatie 7
Badge +7
Wat ook handig is dat het dan makkelijker zal worden om een telefoon waterdicht te maken. Dat kan voor mensen die hun telefoon niet kunnen missen in de badkamer of toilet een groot voordeel zijn :D

e-sim kapot zal dan wel betekenen telefoon vervangen of peperdure reparatie. Net als batterij vervangen op een redelijk deel van de huidige toestellen.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi wimj12,

Een goed punt! Nu kunnen de toestellen inderdaad waterdicht worden. Dat lijkt mij ook. Verder geef ik op dit moment nog wel de voorkeur aan een simkaart in mijn toestel in plaats van zo een e-sim, al klinkt de ontwikkeling erg goed! Mijn hele telefoon terugsturen ter reparatie omdat mijn simkaart defect is, lijkt mij niet heel handig.

Groetjes,
Caspar
Er zijn ook voordelen. Je hoeft de telefoon, zoals er die zijn, niet te openen om er de sim in te doen. Je hoeft geen dagen te wachten op een nieuwe sim van welke provider dan ook. Bij een overstap naar een andere provider kan het dus ook voordelen hebben.
Vraagstuk nano, micro en standaard sim speelt dan ook niet meer.

En ik vraag me af of bij een waterdichte telefoon die gerepareerd wordt de telefoon daarna nog wel waterdicht zal zijn, hij is immers open geweest en zal dus goed gesealed moeten zijn om die garantie te geven. 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Mijn hele telefoon terugsturen ter reparatie omdat mijn simkaart defect is, lijkt mij niet heel handig.

Komt een defecte simkaart zo vaak voor?
Ik gok dat e-sims net zo betrouwbaar worden als andere onderdelen in de telefoon.
Reputatie 3
Badge +1

En ik vraag me af of bij een waterdichte telefoon die gerepareerd wordt de telefoon daarna nog wel waterdicht zal zijn, hij is immers open geweest en zal dus goed gesealed moeten zijn om die garantie te geven. :)

Een 2015 Moto G is ook waterdicht en daar kan gewoon een ouderwetse sim in.
Reputatie 7
Badge +10
Mijn hele telefoon terugsturen ter reparatie omdat mijn simkaart defect is, lijkt mij niet heel handig.

Komt een defecte simkaart zo vaak voor?
Ik gok dat e-sims net zo betrouwbaar worden als andere onderdelen in de telefoon.


Hoi XTF,

Leuk om je hier op ons forum terug te zien 🙂

Het is gelukkig niet zo dat je simkaart om de paar weken vervangen moet worden of heel snel defect raakt. Echter kan het wel voorkomen dat je simkaart beschadigd. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een telefoon laat vallen en ineens minder goed bereik heeft. Wat dat betreft is een simkaart gevoelig.

Ik praat dan natuurlijk wel over onze huidige simkaarten. Hoe de e-sim precies gemaakt wordt en of deze minder gevoelig zal zijn, durf ik niet te zeggen. Het lijkt mij dat hij sowieso beter beschermd is omdat het toestel er omheen wordt gemaakt als het ware.

We zullen zien wat de toekomst brengt!

Groetjes,
Angela

En ik vraag me af of bij een waterdichte telefoon die gerepareerd wordt de telefoon daarna nog wel waterdicht zal zijn, hij is immers open geweest en zal dus goed gesealed moeten zijn om die garantie te geven. :)

Een 2015 Moto G is ook waterdicht en daar kan gewoon een ouderwetse sim in.

Wanneer je hem nieuw hebt gekocht, ja Motorola heeft dat certificaat dan gegeven.
Maar na reparatie?
Reputatie 3
Badge +1
Waarom zou ie na reparatie ineens niet meer waterdicht zijn?
Openen om sim / SD kaart te vervangen en om te repareren lijkt mij ongeveer vergelijkbaar.

En anders is de reparatie natuurlijk niet deugdelijk uitgevoerd..
Dan zal ik het uit eigen ervaring verduidelijken,:)
Mijn 1e IP67 waardig toestel was een Samsung Galaxy Xcover 1. Tijdens de garantieperiode waren er geregeld problemen. Dit toestel was helemaal ïngemetseld".

De reparatiedienst van waar ik hem gekocht heb konden wel een vervangend toestel geven maar geen reparatie uitvoeren om de reden die ik al genoemd heb.
Reputatie 7
Badge +9
Waterdicht bewijs Friesian 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian en XTF,

Ik kan me voorstellen dat het een gedoe zou worden, met reparaties en dergelijke! Ik baal er eigenlijk al van dat ik geen SD-kaartje in mijn iPhone kan plaatsen. Laat staan als je ook geen simkaart steeds kan verwisselen. Ik sta er niet helemaal achter, maar ik zou het ook geen drama vinden. Ik heb nog nooit een simkaartje hoeven te vervangen gelukkig!

Groetjes,
Jihane

Reageer