.

Here Maps stopt ondersteuning voor Windows-telefoons


Reputatie 7
Badge +9
Kaarten-app Here Maps werkt binnenkort niet meer op Windows 10. Ook de ontwikkeling van de app voor Windows Phone 8.1 wordt stopgezet.

Dat heeft de kaarten-app, die eerder onderdeel was van Nokia, bekendgemaakt op zijn blog.

De stap is opvallend, omdat Here Maps eerder juist een belangrijk onderdeel van Windows Phone, toen Nokia en Microsoft nauw samenwerkten aan het besturingssysteem.

Gebruikers van Windows Phone 8.1-apparaten kunnen de kaarten-app blijven gebruiken, maar er worden geen nieuwe functies meer toegevoegd.

Om Here Maps op de mobiele versie van Windows 10 te laten draaien gebruikte het bedrijf een trucje dat vanaf 30 juni niet meer werkt. Na die datum zal de app helemaal niet meer werken, en Here heeft besloten om zich helemaal terug te trekken uit de Windows Store. De standaard kaarten-app van Windows 10 bevat nog wel elementen van Here, maar is ontwikkeld door Microsoft.

Here werd vorig jaar door Nokia verkocht aan een consortium van Duitse automakers. Zij willen de kaarten van Here vooral inzetten voor navigatiesystemen en voor de ontwikkeling van (deels) zelfrijdende auto's.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/apps/4231223/here-maps-stopt-ondersteuning-windows-telefoons.html

11 reacties

Dan kan Microsoft wel inpakken met hun telefonie afdeling. Ik denk dat gratis navigeren via Here voor de meeste mensen met Windows Phone / Mobile een van de redenen is geweest om voor Windows te kiezen.
@franswon
Eerlijk gezegd verbaasd me dit niet echt. Garmin de wereldmarktleider in plug-and-play navigatiesystemen bevatte eerst de kaarten van Navteq. Bij de nieuwere modellen kwam Nokia (Here) in beeld als kaartleverancier.
Bij die systemen kun je kiezen voor 1 update van kaartmateriaal die je krijgt bij aankoop van een toestel en je bijvoorbeeld daarna losse updates kunt bijkopen OF je koopt een toestel met lifetimeupdates voor zo lang dat toestel werkt. Deze laatste hebben dan een meerprijs t.o.v. hetzelfde type zonder lifetimeupdates.

Daarom heb ik ook een toestel met lifetimeupdates gekozen omdat ik nooit heb kunnen geloven dat een kaartleverancier als Here deze service voor FREE zou blijven aanbieden.
Reputatie 7
Badge +9
Hi Friesian,

Ik gebruik Sygic, hier kan je kiezen voor de kaarten van TomTom of Here, ik gebruik de TomTom-kaarten, gewoon omdat ik er aan gewend ben. De Here app voor mijn Samsung is alleen geschikt voor auto's en motoren, bij de Sygic app kan ik tol- en snelwegen uitschakelen, dan resteren de wegen waar of een fietspad naast (of in de buurt) ligt of waar ik met mijn scooter op mag rijden.
Of dit ook mogelijk is in de Sygic app voor Android met de Here kaarten weet ik niet.
Reputatie 6
Badge +10
Wat jammer dat er weer een project wordt gestopt voor Windows Phone 😞. Ze maken het de gebruikers van Windows Phone ook niet echt makkelijk om er nog fan van te blijven (want dat zijn de meeste).

Zijn er voor Windows Phone nog goede alternatieven, weet jij dat Raytje?

Groetjes, Tiury
De Waze versie is op zich wel een goeie. Nadeel is alleen dat deze achterloopt qua versie tegenover die van iOS/Android. Voor die laatstgenoemde heeft de app een iets ander uiterlijk, is er een speedmeter en verbruikt hij minder batterij (En misschien ook minder data 😉 )

Verder is een echt goeie die volledig gratis is ver te zoeken.
Raytje, hoe sta jij tegenover mapfactor wat betreft Tiury zijn vraag?
Kan ik niks over zeggen, moet ik hem testen.. En ik heb geen simkaart voor die Lumia 😛
Reputatie 7
Badge +9
Extra simkaart aanschaffen Raytje 😃
Gevalletje crowdfunding? 😃
Ja maar Simyo ondersteund geen websms meer en dat was altijd handig voor het actief houden van je nummer.. :P

Edit.. Wilde ik trouwens al doen maar was te lui, nu gedaan 😃
Badge
Al enige tijd kent windows 10 mobile (phone) "kaarten"(in nl versie, "maps" in engelse versie); hierbij wordt wel gebruik gemaakt van de Here kaarten, doch niet de apps; de Here apps waren al niet de beste in zijn soort. Window Kaarten is een meer dan prima vervanger in offline navigatie. Kaarten is de vroegere Here Maps en Here+ in één!

Reageer