.

Gebeld door een nummer uit het buitenland. Wat kan ik doen?

  • 18 April 2016
  • 28 reacties
  • 14093 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 5116 reacties
Hoi allemaal,

De laatste paar maanden komen er steeds meer vragen binnen over onbekende bellers vanuit het buitenland. Het zijn vaak nummers uit verre landen waar jij geen bekende of familieleden hebt wonen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Tsjaad, Togo of Madagaskar. Op het moment dat je zo'n belletje krijgt, wint de nieuwsgierigheid het vaak en neem je op of bel je terug.

Deze vorm van fraude is niet nieuw, maar de laatste tijd wel opvallend populair. Hoe gaat dit nu precies in zijn werk gaat? Je wordt gebeld door een onbekend buitenlands nummer. Nog voordat je kunt opnemen, of direct nadat je hebt opgenomen, wordt er opgehangen. Jij ziet vervolgens een gemiste oproep in je scherm staan. De mensen achter deze diensten hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Op het moment dat jij dit doet, gaat de teller lopen en kun je voor hoge kosten komen te staan. Dit is precies waar de 'fraudeur' op hoopt.

Ons advies in dit geval is dan ook: Bel niet terug!

Daarnaast hebben we nog wat tips voor je:

- Blijf opletten en neem niet zomaar op als je gebeld wordt door een buitenlands nummer. Heb je familieleden of vrienden die in het buitenland zitten? Dan bellen zij vaak met hun eigen telefoon en zie je dus geen buitenlands nummer in beeld.
- Veel smartphones (en ook oudere telefoons) hebben een functie waarmee je zelf kunt bepalen welke oproepen je wel en niet zou willen ontvangen. Sommige telefoons geven zelfs de mogelijkheid om oproepen van onbekende nummers of buitenlandse nummers te blokkeren.
- In veel toestellen bestaat een zogeheten 'zwarte lijst' of 'black list'. Hier kun je zelf nummers aan toevoegen zodat deze specifieke nummers je niet meer kunnen benaderen. Er zijn ook verschillende apps waarmee je dit kunt doen.
- Misschien nog wel het belangrijkste: geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door. Denk hierbij aan je bankgegevens, pincode, wachtwoorden of bepaalde klantgegevens.

Hebben jullie nog meer tips, deel ze gerust in dit topic! Zo kunnen we samen voorkomen dat Simyo bellers voor extra kosten komen te staan :)

Bronnen:
http://nos.nl/op3/artikel/2088972-deze-is-voor-iedereen-die-ooit-is-gebeld-door-22-81-550-33-265.html
http://kassa.vara.nl/media/355728

28 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Graag gedaan Jofima, mocht je in de toekomst ergens tegen lopen dan weet je ons te vinden! :blush:

Ik word zo’n 6 keer per dag altijd direct drie keer achter elkaar gebeld door verschillende nummers uit het zelfde land in de EU. Telkens is het een ander land waar vandaan 3x gebeld wordt. Ik neem niet op en blokkeer de bewuste nummers. Storend is het met wel. Is wat ik doe echt het enige wat hier aan te doen is? Alle onbekende  telefoontjes blokkeren is geen optie omdat ik redelijk vaak door mij tot dan toe onbekende nummers wordt gebeld van mensen die ik wel wil spreken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @WillemG,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je op deze manier lastig gevallen wordt. In ieder geval heel goed dat je de telefoontjes niet opneemt en de nummers blokkeert! Het enige wat wij verder kunnen doen is een nieuw nummer voor je aanvragen. Ik kan me voorstellen dat dit misschien niet meteen de ideale optie voor je is, maar mocht het zo zijn dat de belletjes echt teveel worden en je hier toch voor wilt kiezen dan kun je mij een privé bericht sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens. Dan maken wij dit in orde.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer