.

Europese provider gaat op netwerkniveau advertenties blokkeren

  • 19 February 2016
  • 8 reacties
  • 225 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
De mobiele provider Three gaat in Italië en Groot-Brittannië automatisch advertenties blokkeren voor zijn klanten.

Three werkt daarvoor samen met de Israëlische adblocker Shine, dat naar eigen zeggen met nog zestig andere providers in de VS en Europa in gesprek is. Three is in Europa verder nog actief in Oostenrijk, Denemarken, Zweden en Ierland.

Wanneer de providers precies starten met hun dienst is nog niet bekend. Three zegt mobiele advertenties niet helemaal in de ban te willen doen, maar klanten meer controle, keuze en transparantie te willen geven.

Adblockers bestaan al langer, maar moesten tot nu toe nog altijd worden geïnstalleerd door de gebruiker zelf. Door advertenties al op het niveau van de mobiele provider te blokkeren, hoeven gebruikers dus zelf niets meer te doen.

Het is maar de vraag of het aanbieden van adblockers op netwerkniveau is toegestaan. In Nederland staat het concept van netneutraliteit in de wet verankerd, waardoor internetdiensten niet voorgetrokken of afgeknepen mogen worden. Later dit jaar gaat er bovendien een EU-brede vorm van netneutraliteit gelden.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/internet/4217410/europese-provider-gaat-netwerkniveau-advertenties-blokkeren.html

8 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Het is wel een beetje een dooddoener voor het internet vrees ik. Natuurlijk zijn de reclames irritant, maar het bekostigt wel alle leuke content dat online staat. Dit was met het toestemming geven van Adblockers in iOS ook de grote angst. Ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt 🙂.

Groetjes, Tiury
Wanneer ik denk aan het beeld van leegstaande panden in winkelcentra dan vraag ik me af wie uiteindelijk de rekening betaald. Een belastingbetaler misschien ? :8(:@)
Reputatie 7
Badge +9
De Europese netneutraliteit zal, bijna zeker, minder streng zijn dan de Nederlandse.
Nederlands recht is ondergeschikt aan Europees recht.

Hoe het in de praktijk uit zal pakken is nog koffiedik kijken.
Reputatie 5
Badge +10
In hoevere hier in Nederland de netnutraliteit geldt.
Ik herinner hier mij de discussie met de spoorwegen nog over.

Ik vraag mij een ding af.
Mag dit juridisch wel? Ik heb daar zo mijn twijfels over!
Reputatie 7
Badge +10
Dat is het vaak inderdaad. "Als er maar over je gepraat wordt". Mensen kennen je naam en dat is ergens goed, tenzij het dusdanig negatief wordt..

@Scotsman, ik ben heel erg benieuwd!
Reputatie 7
Badge +9
Ik zit bij Three, ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen wanneer dit wordt ingevoerd.
Reputatie 7
Badge +9
Zodra reclame irritant wordt is het bedrijf verkeerd bezig, maar veel bedrijven vinden het zelfs prachtig de 'Loden Leeuw' te ontvangen, als ze maar in de belangstelling staan.
Hun lijfspreuk is: Het geeft niet hoe er over ons gesproken wordt, als er maar over ons gesproken wordt.
Gelukkig heb ik een schotel en zenden diverse Spaanse TV-zenders veel minder reclame uit dan de Nederlandse, dus op TV heb ik er weinig last van, op internet gebruik ik adblockers, maar ik merk dat sommige sites geen informatie geven als ze zien dat je een adblocker gebruikt. 😞
Reputatie 7
Badge +10
Je bent lekker bezig wat betreft de interessante stukken Franswon! Ik blijft het erg leuk vinden dat je dit met ons deelt hier 🙂 Ik heb het artikel gelezen en moet zeggen dat ik dit geen verkeerd idee vindt. Ik denk wel dat we moeten uitkijken met dit soort dingen. Reclame is soms irritant maar als je alles blokkeert, is het misschien niet zo goed voor alle bedrijven.

Reageer